M?szaki felépítésében a nemrégiben bemutatott 990 Superduke rokona, mely a szaksajtó szerint a streetfighter kategória legélvezetesebben vezethet? gépe.
Nos, a 950 Supermoto bizonyos szempontból még rajta is túltesz.
A nagy henger?rtartalmú motorok között pillekönny?nek számító, 187 kilogrammos 950 Supermoto úgy gyorsul, mint a sportgépek, ugyanakkor szinte olyan fordulékony és kezes, mint egy kerékpár. Jól bírja a kemény igénybevételt és karbantartása is viszonylag olcsó.
Egykerekezésre, er?csúsztatásra és egyéb akrobatikus mutatványokra valósággal kínálja magát ez a motor. A közel száz lóer?s teljesítmény, a nagy forgatónyomaték és a kis tömeg kombinációja utolérhetetlenül fürgévé teszi.
A puha m?anyagból készült burkolatok és sárvéd?k alakváltozás nélkül elviselnek kisebb bukásokat. Ilyen pedig néhányszor biztosan el?fordul egy supermoto élete során.
A 990 Superduke-hoz képest a különbség nem elhanyagolható. A 950 Supermoto gazdája három centiméterrel magasabban, felegyenesedett testtartásban ül, testének tömege nem a csuklóin nyugszik, hanem a gerincoszlopán. A 187 kilogrammos 950 SM tengelytávja hét centiméterrel hosszabb, villaszöge kisebb és a súlypontja is magasabb, így menet közben lehet igazán észrevenni, mennyire más karakter?. A kisebb henger?rtartalmú, porlasztós blokkot alacsonyabb fordulatra hangolták, így teljesítménye 98 lóer?, legnagyobb nyomatéka pedig 94 Nm.
A supermoto viszonylag új, és rohamosan növekv? népszer?ség? motorkerékpárfajta. Talán egyfajta válasz a krómtól csillogó, súlyos és nehezen man?verezhet? chopperek divatjára. A supermotót 1979-ben Amerikában találták ki. A cél a legjobb motoros megtalálása volt, és ehhez egyenl? feltételeket próbáltak teremteni, ezért a pálya felét aszfaltból, felét ugratókkal tarkított földútból állították össze. A versenyzéshez terep-motorkerékpárokat használtak, melyekre közúti közlekedésre is alkalmas gumit szereltek. Európában a franciák tették ismertté ezt a sportágat a nyolcvanas években. ?k „Arany Kormány” néven írtak ki versenyt a különböz? szakágak legjobb motorkerékpárversenyz?i számára. Az els? versenyek hatalmas sikere felgyorsította az eseményeket. A motorépít? m?helyekben elkezdték módosítani a résztvev? endurókat, melyek er?sebb fékeket, kisebb kerekeket és keményebb rugókat kaptak. Megszületett az utcai és a terep motorkerékpár keveréke, melyet franciául supermotardnak, más néven supermotónak kereszteltek. Az átalakítgatós id?szaknak 1998-ban szakadt vége, amikor a KTM felfedezte az új piacot, és a világon els?ként – 620 LC4 Supermoto Competition típusjelzéssel – megkezdte a supermotók sorozatgyártását. Nyugat Európa többi részére a kilencvenes években terjedt át a francia ?rület, nálunk kis fáziskéséssel az ezredforduló környékén indult be. Addigra már a sportcsatornák szinte hetente sugároztak supermoto versenyeket, ami nagyban hozzájárult az új motorfajta népszer?bbé válásához. 2002 óta világbajnokságot is rendeznek, melynek gy?ztese már az els? évben a KTM volt. A supermotók varázsa sokoldalúságukból, igénytelenségükb?l és élvezetes vezethet?ségükb?l ered. |
Fotó: H. Peuker, H. Mitterbauer
Legutóbbi hozzászólások