EST. 2002

Jön az Angol Nagydíj

Nagyon kis id?n – mindössze hat napon – belül áll rajthoz a gyorsasági vb mez?nye Doningtonban, majd Assenben: igen húzós szakaszához ért az évad. Június 24-én Nagy-Britanniában kezd?dik (újra) a tánc. A csaták jegyében: a 125-ben Talmácsi Gábor, a 250-ben Jorge Lorenzo, a MotoGp-ben Casey Stoner vezetését igyekeznek letörni az ellenfelek.

A királykategóriában nagyjából ugyanaz a felállás, mint a legutóbbi mugellói és barcelonai futamok el?tt: Stoner és az ? Ducatija áll szemben a kihívókkal. A fiatal ausztrál 140 szerzett ponttal áll a tabella élén, és egy olyan helyszínre készül, amely a papírforma szerint annyira nem kedvez a Desmosedici GP7-nek.

A ‘Donington Park-i szörnyet’ egy gyors és technikás rész, meg egy lassú és embert-gépet próbáló szakasz összeépítésével hozták tet? alá, vagyis meglehet?sen vegyes pálya, ahol nehéz a jó beállítást megtalálni és mindenképpen kompromisszumra van szükség. Ráadásul az aszfalt tapadása is furcsa, tehát a gumisoknak is föl lesz adva a lecke. Stoner ennek ellenére nem nagyon aggódik, hiszen a Ducati-box eleddig tökéletesen végezte a háttérmunkát. Gy?zni akar, de ki ne akarna – a céljai elérése felé vezet? úton megint össze fog találkozni Valentino Rossival, aki 126 pontot gy?jtött eddig és szereti Doningtont, a pályát, ami a Yamaha M1 is-nek is prognosztizálhatóan feküdni fog. Rossinak ez a két versenye, az angliai és hollandiai áll rendelkezésére, hogy lélektani csapást mérjen riválisára – pszichológiai el?nyt persze majd a kés?bbiek során is kovácsolhat, de hogy az elhangzott ígéret – miszerint az asseni zárás után már behozza pontszámbanban a listavezet?t – betartható lesz-e, sokat nyom majd a latban a bajnoksáég ‘második félidejét’ tekintve. Hol közelítsen a Doki, ha nem a kedvenc pályáin? Máskülönben meg ha most nem sikerül, ezután már semmire sem lesz garancia a Rossi-féle szómágia.

Az idei évad Stoner-Rossi párharcról szólt eddig. A többiek jobbára csak asszisztáltak a produkcióhoz – ideértve Daniel Pedrosát, az egyetlen hondást, aki elfogadható rendszerességgel képes dobogóra állni 2007-ben. Az el?zési mérlege alaposan negatívban van Daninak: kevés sikeres támadást vitt be és sokat szenvedett el. Ezen kéne változtatniuk együttes er?vel – csapat, Michelin és ? – és akkor lehet esélyük. Hiányzik majd a második számú KR, s ezzel éppen a hazai verseny lehet?ségét?l esett el Jonathan Rea, a brit Superbike fenegyereke. Nehéz pillanatokat él meg Kenny Roberts, de a többi privát istálló is.

Egyedül a Gresini-alakulat képes stabilan felvenni a harcot a gyári formációkkal, csakhogy az Angliában es?ben bízó Marco Melandri mintha gödörben lenne a közelmúlt teljesítményeit nézve, Toni Elias pedig amellett, hogy hebehurgya, kevés anyagot kap a Hondától. Anthony West, a WSBK Supersport géposztályában hatalmasat robbantó (két gy?zelem, egy harmadik hely három idei futamon) pszeudo-kett?ötvenes pilóta megkapta a Kawasaki bizalmát – egészen 2007 végéig felajánlották neki a zsinórban háromszor lesérül? Jacque motorját.

Egyenl?tlen küzdelmet hoz idén a 250-es kategória: Lorenzónak nincs ellenfele az eddigiek alapján. 153 ponttal vezeti az összetettet, verekedés csak az alsóbb pozíciókért megy a 117-en álló Andrea Dovizioso, a 115-öt gy?jtött Alex Da Angelis és talán a százasok klubjába két hete belép? Alvaro Bautista (100) között. Kétségünk nem lehet azonban afel?l, hogy a riválisok mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy elkapják a szemtelen nyalókás kölök frakkját: Dovizioso Hondája nem szenved hátrányt az egyenesben, a De Angelis-Bautista kett?s pedig együttes er?vel attakolhat a lassú részeken. Nagy csata lesz – amely ha fekete szín? lorenzós lobogó kit?zésével végz?dik, akkor alighanem h?thetik a pezsg?t a szurkolók meg a szponzorok. A magyar csapat spanyolja, Hector Barbera jól tartotta magát legutóbb, míg Tóth Imre nem igazán versenyképes az Aprilia LE-vel. Mindenesetre volt már egypár kavarodás az Angol GP-n, és idén is bármi megtörténhet.

A 125-ben Talmácsi Gábor, Hector Faubel és Lukas Pesek újabb csatája várható – persze nem csak hármuké, de a világbajnoki cím szempontjából ezt a három pilótát kell figyelni. És ebben a sorrendben! Gabesz a katalán futamon elért második helyével és egyéb körülmények számunkra szerencsés alakulásával tizenhárom pontos fórra tett szert. Ett?l viszont még nem lesz gyorsabb: a Donington Parkban is oda kell tennie magát, mert ha valamivel demoralizálni lehet az ellent, akkor az a kiegyensúlyozott, stabil teljesítmény.

Ám nem csak olyanok állnak rajthoz vasárnap, akik a vb-címet tekintik a harc tárgyának: egészen más motivációja van a tizenhat esztend?s Bradley Smith-nek, a spanyol udvarban nevelkedett angol ifjúnak, aki hazai közönség el?tt igyekszik majd begy?jteni els? gy?zelmét. ‘Óriási élmény lesz számomra, rengeteg szurkoló visel majd ‘Go Brad!’ feliratú pólót… ez hatalmas töltést ad, mindent meg fogok tenni a sikerért.’ Smith már állt idén dobogón egyszer, több ízben viszont nehézségei adódtak. Miben is? ‘A verseny els? fele mindig a kritikus. Nehezen veszem föl a ritmust, aztán ha elkaptam, úgy megyek, mint az els?k. Ez lesz a célom Doningtonban: nem vesztegetek el id?t az elején.’ A Dorna egyébként a maga részér?l mindent megtett, hogy fanatizálja a brit közönséget: nyolc szabadkártyás pilóta indulhat el a 125-ben és a 250-ben – még Tony West megüresed? 250-es helyére is angolt ‘ajánlottak be’ Linfoot személyében a Matteoni Sicilia csapatnak.

ugrás fel