EST. 2002

Jön az Olasz Nagydíj

Az egyik legérdekesebb és legszerethet?bb helyszínre látogat ezen a hétvégén a gyorsasági motoros világbajnokság. Toszkána hegyei közé utazik a cirkusz egy olyan pályára, amely egyszerre nagyon technikás és gyors. A célegyenes egy kilóméternél is hosszabb, utána egy emelked?re kell felkapnia a mez?nynek, az azt követ? szoros kanyarok pedig a legkisebb hibát sem engedélyezik a versenyz?knek.

MotoGP

Az olasz sikerek túlsúlyban vannak a Mugello ‘örökranglistáján’, a tavalyi király- kategóriás futam Biaggi-Rossi párbaja sokáig emlékezetes marad még (négy talján pilóta meccselt a mez?ny elején). Hatalmas adag plusz motivációt jelent az olaszoknak a honi verseny, mindig nagyon fölszívják magukat és remekül is teljesítenek. A Mugellóra éllovasként mégis az amerikai Nicky Hayden érkezik a MotoGP osztályban, 83 pontot gy?jtött öt versenyen. Nyerni ugyan még nem tudott, de elképeszt? és irigylésre méltó, amilyen egyenletesen hozza a futamokat: a Le Mans-i ötödik helyet megel?z?en nyolc egymást követ? GP-n állt dobogóra. De nem nyer, és ez tüzelheti a 79 pontos (és Franciaországban már idénybeli második sikerét elkönyvelt) Marco Melandrit.

Macio nem az egyetlen, akit?l gombóc lehet Hayden torkában az Olasz Nagydíjra készül?dve. Ott van a nyomában Loris Capirossi, aki minden bizonnyal az egyik legüt?sebb m?szaki csomag birtokosa lesz a hétvégén. A gumikat éppen a toszkán pályán tesztelték, a beállításokkal nem lehet gond, no és a szurkolói támogatást, a csapatot minden évben több szektoros él?képpel köszönt? Ducati-kanyart még nem is említettük. Az egyenesekben már olyan nincs kiemelked? el?nye a GP6-nak, mint volt az el?d Desmosediciknek, zabolázottabb a vörös motor er?leadása, de amit a magas tartományban veszít a gép, azt visszahozza maga Capirex, aki elképeszt? módon vezet a Mugellón. Érdemes azért fél szemünket Sete Gibernaun tartani: közelmúltbeli eredményei alapján az abszolút esélytelenek közé tartozik, de vigyázat, ugyanazt a motort vezeti, mint Capirossi és neki is lehet egy jó napja.

Valentino Rossi eddig peches volt, de most végre élesben mehet az új vázzal szerelt Yamahával (Colin Edwards ugyancsak), amivel sikerül kiküszöbölni a futóm?pattogást. Rossi 43 pont mínuszban van az elejét?l, ami két utcahossz, de ? is tudja, hogy ez a víkend jó alkalom a hátrány csökkentésére. Támadni fog a h?n imádott pályán, többtízezernyi szurkolóserege el?tt.

Az olaszok persze szívesen látnák a fiaik által elfoglalt dobogót (akárcsak 2005-ben), de a vágyak megvalósulásának útját készül állni Daniel Pedrosa (73 pont) és Casey Stoner (65), a két teljességgel kiszámíthatatlan hondás srác. Az eddigi versenyek alatt már megmutatták, hogy sok minden kitelik t?lük. Nagy is az ázsiójuk: Pedrosa húsz esztend?sen gyári HRC pilóta, Stoner meg a piac egyik legtöbbre taksált gyöngyszeme: tetszik a Hondának, a Ducatinak és a Yamahának is. Ez utóbbinál még helye is lenne jövöre, mivel a hangvillások szinte biztosan megválnak Edwardstól (Rossival viszont épp az Olasz GP el?estéjén hosszabbítottak szerz?dést).

A középmez?nyb?l kéne kitörnie a Kawasaki együttesének, ez volna a feladat a következ? hetek s?r? versenyprogramjában. Shinya Nakano az eddig a motorok által mell?zött belgiumi Spa Franchorchamps pályáját tesztelte, és elb?völve nyilatkozott róla (hja, nem Tilke tervezte… ahogy a Mugellót sem). Randy De Puniet számára er?sen úgy t?nik, nem ez a világmegváltás éve, de villanásai lehetnek a becsvágy f?tötte fiatal franciának. Vesztenivalója nincsen. Pontszámok tekintetében a mez?ny második feléhez tartozik a Suzuki együttese is, ám a rizlás alakulat többször vétette észre magát az eddigi nagydíjakon. A meglepetés mindig benne van a csapatban, f?leg a zászlóviv? John Hopkins t?nik igen aktívnak: Vermuelen jelenléte nagyjából De Puniet-éhez hasonlítható, a rutinszerzés évét éli a MotoGP-ben.

250

Lesz kinek szurkolniuk az olaszoknak a 250-es osztályban, annál is inkább, hiszen Andrea Dovizioso 92 ponttal vezeti a kategória összetettjét. Dovi els?sége nagyrészben köszönhet? a többiek, Hector Barbera (78), Jorge Lorenzo (63) és Alex De Angelis (35) hektikus teljesítményének. Nevezett apriliás pilótáknak hiába van üt?képes és gyors motorja, képtelenek két egymást követ? futamot azonos színvonalon hozni. A spanyolok versenyeket nyernek, aztán kiégnek, San Marino büszkesége pedig esései miatt hozza folyvást nehéz helyzetbe magát.

A hétvégi Gp esélyesei mégis az Apriliák. Egyrészt a hosszú egyenes(ek) miatt, másrészt mert ezek a motorok éppen a Mugellón születtek. Doviziosónak, aki Hondája gyengébb teljesítménye miatt már szót emelt, a védekezésr?l szólhat ez a futam. Roberto Locatelli és az ?t indító magyar team is kiemelten készül erre a jeles sporteseményre. Loca nagy ismer?je a pályának, háromszor már nyert futamot Toszkánában, többször állt dobogón. A közönség, a hazai leveg? neki is hatalmas lökést ad a jó szerepléshez. Álmaink között egy dobogós hely szerepel, merész álmaink között pedig…

A japánok jelentik eddig a szezon nagy meglepetését a 250-ben, élen a KTM-es Hiroshi Aoyamával (75) és a Le Mans-ban gy?zni tudó Yuki Takahashival (67), akikhez csatlakozott a hondás Shuei Aoyama is. Mind gyorsak és elég agresszívek.

125

Sokan sok fórumon boncolgatták, hogy lesz-e folytatása a világbajnoki címvéd? Thomas Lüthi franciaországi sikerének, képes lehet-e futamot nyerni, dobogóra állni… a Mugellóra készülve a mi válaszunk: aligha. Lüthi a Sachsenringen végzett privát tesztelés során ismét eltörte a kulcscsontját múlt héten. Rajthoz csak akkor állhat, ha a pályaorvosok ezt engedik… vagyis e tekintetben ugyanabban a cip?ben jár, mint Talmácsi Gábor, aki edzés közben esett el és

szenvedett zúzódásokat.

A pálya adottságait figyelembe véve nem elképzelhetetlen egy újabb párbaj Mika Kallio (78 pont) KTM-e és a négy Aspar-Aprilia között. Közülük Alvaro Bautista vezeti a vb pontversenyét (99), de okozhat meglepetést Hector Faubel (56), Sergio Gadea (54) vagy az egyetlen olasz favorit, Mattia Pasini (49).

ugrás fel