EST. 2002

Katar: Arábiai Gábor

Talmácsi Gábor nyerte a 125 köbcentis géposztály Katari Nagydíját a csapattárs – és végig vezet?, pole pozícióból indult – Mika Kallio el?tt, minimális különbséggel. Harmadik Marco Simoncelli. Tóth Imi a 29. helyen zárt.

Mottó: ‘Aki gy?zni akar, az védekezzen és húzza a gázt.(ismeretlen óarab költ?)

Magyar gy?zelem, ebben az idényben immár harmadszor, ezúttal az extrém arábiai körülmények között. A KTM színeiben mindhárom gyári versenyz? – Kallio, Talmácsi és Simon – az els? sorból indulhatott az els?, második illetve negyedik helyr?l, azaz a kezdeti felállásban kódolva volt az, ami a rajt után következett. Nevezetesen hogy a narancsszín?ek az élre állnak, és azonnal szökésbe kezdenek. Így is lett, s bár a trió spanyol tagja pár apró megingás miatt nem tudta tartani a lépést az els?kkel, Kallio és Talma körr?l körre növelték el?nyüket üldöz?ikkel szemben. A finn vezetett, a magyar haladt mögötte, itt-ott kibújva a szélárnyékból, a kanyargós részen rendre megérkezve társa kerekére. A szökevények malmára hajtotta a vizet, hogy a követ?k rendesen lekötötték egymás erejét: a rajtnál robbantó francia Di Meglio, a lassanként a ritmust elkapó Pasini és Simoncelli, a bolyba besoroló Simon és a mindenáron bizonyítani akaró Poggiali nyakára megérkezett a felzárkózó Lüthi, s ezzel kezdetét vette a csata a pozíciókért, ami az energiák nagy részét felemesztette az egész futam során. A játszadozást Simoncelli unta meg kisvártatva, emelni kezdte a tempót és elszakadt a bolyból – a fiatal olasz volt az egyetlen, akinek ez sikerült. Eközben a két KTM stabilan közlekedett az els? helyeken, fórjukat lassan, de biztosan növelték a hátuk mögött motorozókkal szemben.

A 125-ösökt?l megszokott man?verekb?l nem volt hiány – az adok-kapok továbbra is a 4-8. helyeken folyt a pilóták között. A 11. körben majdnem végzetes hibát vétett a svájci Lüthi, aki annyira szeretett volna az üldöz?csoport élére állni és valamit kezdeni magával, hogy egy jobbos kanyar bejáratánál motorja összeakadt Pasiniével – nem sokon múlott, hogy mindketten a bukótérben végezzék, ám nagy lélekjelenléttel és némi lendületvesztés és pulzusszám-növekmény árán elkerülték a bajt.

Az id? el?rehaladtával az volt a legf?bb kérdés, hogy a leszegett fejjel száguldó, leggyorsabb kört is jegyz? Marco Simoncellinek sikerül-e utolérni a KTM-eket. Illetve, hogy a narancs motorok milyen sorrendben haladnak át a célvonalon – Talma ugyanis konzekvensen kóstolgatta Kalliót a célegyenes végi íven. Fölösleges kockázatokat nem vállalt be – ha valamikor, akkor most tényleg vakmer?ség lett volna letérni az ideális ívr?l a pálya technikás részén a nagy kosz miatt. És aztán az utolsó kanyar, el?zés, és a dönt? 17 ezredmásodperc. Talmácsi els?, Kallio második. És megértük ezt is, hogy egy csapat kett?sgy?zelmekor senki sem ünnepel a tagok közül.

A f?nök mondja

Harald Bartol: ‘Nem vagyok maradéktalanul elégedett. Ez nem volt valami okos man?ver Gábortól, még sokat számíthat a szezon végén. A verseny el?tt tisztáztuk Gáborral és Juliannal, hogy támogassák Mikát a bajnokságban. Ahogy láttam, nem ez történt.’

El kellett volna engednie? Ilyen nincs, legalábbis nem ebben a sportágban, illetve nem az idény eme szakaszában. Katarban a gyorsabb és jobb taktikával operáló versenyz? nyert – és a siker fantasztikusan felépítettnek t?nt. Mert az is volt. Ehhez képest meglep? volt Talma futam utáni nyilatkozata, melyben azt mondta, nem várta még a kockás zászlót a valójában végs? körben, mert azt hitte, lesz még egy forduló. Hát ez van. Nagy valószín?séggel a magyar akkor is nyert volna, ha még egy kör lemegy a Katari GP-n. És nagy valószín?séggel Mika Kallio sem gondolta komolyan, hogy csapattársa lassítani fog a célvonal el?tt az ? kedvéért. Aki gy?zni akar, az védekezzen és húzza a gázt. Az ilyen elenged?sdi lehet szép gesztus bizonyos esetekben a Tour de France-on, hogy a Forma-1-et ne is említsük. Kallio persze nem örült a második helynek, de így is megel?zte Thomas Lüthit a világbajnoki összetettben, még ha el?nye minimális is.

‘Minden pontra szükségem lett volna a mai napon, amikor Lüthi bajban volt. Öttel többel kényelmesebben érezném magam.’ A vb összetettjében Mika Kallio vette át a vezetést, 201 pontja van. Thomas Lüthinek 199. Talmácsi Gábor még csatában van a vb-címért, 156-on áll. A Katarban dobogós Marco Simoncelli 140-nel negyedik.

Tóth Imre az egész hétvége során bajlódott az Aprilia beállításaival, végül befejezte a futamot, 29.-ként rangsorolva. Az id?mér?n megvillanó, második sorból indult Rodriguez nem ért el a céliig.

Képek: Bergamaschi, Team Toth

Talmácsi harmadszorra is – beszámoló a versenyr?l

A kicsit nehézkes kezdtet ellenére magyar szempontból a lehet? legjobban zárult a katari futam, melyen Talmácsi Gábor megszerezte harmadik futamgy?zelmét.

Másodikként rajtolva indult Gábor, aki már rögtön az elején Kallio mögött meglépett a mez?nyt?l és a két KTM-es zavartalanul, saját tempójukban motorozhatott. A szervezetet nem kímél? melegben, egy nagyon jó versenyt láthattunk. Talma folyamatosan kereste az el?zési pontokat és a célegyenesben szemmel láthatóan gyorsabb volt, de a végén mindig meglépett Kallio. Azonban az utolsó körben sikerült az, amit minden magyar csak remélni mert, hogy a kockás zászló mégis majd Talmácsit inti le els?ként. Talma gy?zött! Így idén már harmadszorra csendült fel a Magyar Himnusz.

Talma elmondta a verseny után, hogy nagyon boldog és húzni fogja tovább a gázt!

125cc Katari Nagydíj, végeredmény

1. Gabor TALMACSI HUN KTM 39’23.248
2. Mika KALLIO
FIN KTM 39’23.265
3. Marco SIMONCELLI
ITA APRILIA 39’32.819
4. Mike DI MEGLIO
FRA HONDA 39’35.063
5. Hector FAUBEL
SPA APRILIA 39’35.417
6. Thomas LUTHI
SWI HONDA 39’35.551
7. Manuel POGGIALI
RSM GILERA 39’35.565
8. Julian SIMON
SPA KTM 39’35.813
9. Mattia PASINI
ITA APRILIA 39’40.819
10. Fabrizio LAI
ITA HONDA 39’43.005
11. Joan OLIVE
SPA APRILIA 39’45.285
12. Sergio GADEA
SPA APRILIA 39’47.453
13. Raffaele DE ROSA
ITA APRILIA 39’48.590
14. Tomoyoshi KOYAMA
JPN HONDA 39’51.213
15. Enrique JEREZ
SPA DERBI 40’00.489
16. Lorenzo ZANETTI
ITA APRILIA 40’06.952
17. Sandro CORTESE
GER HONDA 40’08.103
18. Aleix ESPARGARO
SPA HONDA 40’08.118
19. Andrea IANNONE
ITA APRILIA 40’08.769
20. Alexis MASBOU
FRA HONDA 40’12.259
21. Dario GIUSEPPETTI
GER APRILIA 40’13.272
22. Alvaro BAUTISTA
SPA HONDA 40’13.307
23. Gioele PELLINO
ITA MALAGUTI 40’13.547
24. Mateo TUNEZ
SPA APRILIA 40’20.204
25. Jordi CARCHANO
SPA APRILIA 40’20.268
26. Federico SANDI
ITA HONDA 40’38.175
27. Toshihisa KUZUHARA
JPN HONDA 40’52.385
28. Karel ABRAHAM
CZE APRILIA 40’52.406
29. Imre TOTH
HUN APRILIA 41’03.032

Kiestek
15 Michele PIRRO ITA MALAGUTI 33’37.010
47 Angel RODRIGUEZ SPA APRILIA 28’58.498
22 Pablo NIETO SPA DERBI 13’48.240
52 Lukas PESEK CZE DERBI 6’43.700
43 Manuel HERNANDEZ SPA – NGS APRILIA 6’53.667
31 Sascha HOMMEL GER HONDA 8’29.520
48 David BONACHE SPA HONDA 2’27.368

ugrás fel