EST. 2002

Kawasaki Z1000SX: mint szuperkrossz?


A Z1000 felöltöztetése egyetlen pontban nem sikerült a Kawasakinak. SX? Mint szuperkrossz? Elvileg túramotor akart lenni, akkor mi baj volt a T-vel, mint Z1000T? Nem hangzik annyira sportosnak, mint az hogy SX, de akkor is. Az ötlet amúgy jó, hiszen kell a népnek a szélvédelem, f?leg ha egy olyan sportos motorral kívánnak hosszabb távra indulni, mint amilyen a Z1000.

Franciaország a Kawasaki egyik legnagyobb piaca, így amikor a franciák felt?n? méreteket ölt? Z1000 utángyártott idom vásárlásba kezdtek, az lépésre ösztönözte a termékfejlesztést Akasiban. A Kawasaki mérnökök nem tétlenkedtek, el?került a rajzasztal és a m?anyagönt? gép, és hirtelen el is elkészült a Z1000SX.

Sportosságot sugall, nem is hiába: a csupaszok között a Z1000, a felöltöztetettek között pedig a Z1000SX nyeri a legagresszívabb japán formaterv díját.

Egy felöltöztetett Z1000 el?tt állunk, nem titok ez, s?t büszkeség. A Kawasaki ennyivel egy csapásra a burkolt szupersport-leszármazott sporttúra csoport élére került, az új SX egyetlen ellenfele a mellette szinte már id?snek számító Yamaha Fazer. 138 lóer? és 110 Nm szerepel a Kawa adatlapján, pontosan annyi, mint a csupasz Z1000-én, de mi más szerepelhetne, ha az idomokon, a kormányon és a tankon kívül nincs is egyéb különbség a két típus között?

A túraalkalmasság a Kawasakinál tehát nem vont teljesítménycsökkentést maga után, hozzá sem nyúltak a Z1000-hez, csak némi szélvédelmet és egy kis plusz hatótávot adtak neki: a tank befogadóképessége – formáján is észrevenni – 15 literr?l 19-re n?tt, azaz nézel?d? tempóban és kis jóindulattal számolva majdnem száz kilométerrel több motorozási id?t kapunk két tankolás közé.

A plexi itt alsó állásban van, de van még két ennél magasabb, a kipufogók fekete fényezése telitalálat. a csupasz dobjait is ilyenben kérnénk!

A Z1000 rúdkormányát lecserélték két csutkára, melyeket a fels? villahíd fölé fogattak fel ízlésesre sikeredett öntvényekkel. Az üléspozíció így egy leheletnyit felegyenesedettebb lett, csuklóink némileg hegyesebb szögben állnak, mint a csupasz Z majdnem egyenes kormányára támaszkodva, de a három pozícióban rögzíthet?, els?re elégséges védelmet ígér? szélvéd?plexit még így is jócskán ki kellett vágni kétoldalt, hogy elférjen az elfordított kormány.

A csupasz Z1000 egyik különlegessége teljesen digitális m?szerfala, amit ráadásul még dönthet?re is terveztek; ezt sajnos nem kapjuk meg az SX-en, helyette egy sokkal visszafogottabb, a ZX-6R m?szerfalára épül? egységet kapunk sötét hátter? analóg fordulatszámmér?vel. A fentieken felül már csak maguk az idomok és egy utaskapaszkodó különbözteti meg az SX-et a csupasztól.

Egyszer?södött, de leolvasni is könnyebb a módosított ZX-6R m?szerfalat; az üléseket kényelmesebbekre cserélték, alattuk a tárolóhely mérete a kétszeresére növekedett.

Az idomzat kétszín? fényezése némileg képes palástolni a Z1000SX ruhájának méreteit, de ez az ára, ha szélvédelmet akar az ember, öröm, hogy az el?z? ZX-10R légbeöml?jének jellegzetes formáját visel? fejidomban végre mintha otthonára lelt volna az ER-6f els? lámpája. A vonalvezetés tipikusan kawasakisan sportos és élekkel tagolt, de a fejidom alatt, oldalt látható légbeöml?k nem Ram-Air nyílások: a blokkhoz vezetnek, frissleveg?vel h?tik azt, amire az idomok fullasztó takarása miatt bizonyára szükség is van.

Mint az várható volt, a Z1000SX gyári kiegészít? katalógusából a csupasz Z-hez nem kapható, megannyi túrás termék közül válogathatunk, mint például a komplett hátsó doboz szett (oldaldobozok és topcase). A Z1000SX megalkotása logikus lépés volt a Kawasaki részér?l, egyetlen dolog van csak, amiért haragszunk, és ez nem az SX utónév. A csupasz Z1000 csodaszép ötküll?s kerekeit kár volt lecserélni, ezek a 3×2 küll?sek a nyomukba sem érhetnek, még szerencséjük, hogy spóroltak némi rugózatlan tömeget.

Az egyszer?bb, – vagy mondjuk ki: csúnyább – kerekek és a fedetlen els? teleszkópok miatt kicsit nehezen ismerhet? fel benne a Z1000-ség.

A Z1000SX két színben kerül a kereskedésekbe jöv?re (zöld és fekete), csupa-fekete fényezésben, a csak az SX-re jellemz? feketére festett kipufogókkal kifejezetten veszedelmes benyomást kelt, de ez nem is baj: sportosságát a Z1000 tükrözze akkor is, ha ruhákkal takarják el izmait!

Még egy, a csupasz Z1000-énél kétszer nagyobb

ugrás fel