EST. 2002

Kell a magyarnak a MotoGP

Nézettség. A szó, amiért a tévések még az anyjukat is eladnák, ha befolyásolni tudnák a mértékét. A szó, ami életr?l és halálról, munkáról vagy munkanélküliségr?l dönt. A tévések bibliája, ami ha alacsony számot mutat, azonnal el kell gondolkozni a lét további értelmén. A MotoGp vasárnap tisztességes nézettséget hozott, közszolgálati média mércéjével mérve pedig egyenesen fantasztikusat. Kell a magyarnak a MotoGP! Már csak egy jó marketinget kéne az esemény köré, és akkor jöhetnek a Forma-1-nél mért elképeszt? számok.

Magyarországon elektronikus úton történik a nézettség mérése. Egy cég foglalkozik vele, az AGB Nielsen. Kiválasztanak egy X f?b?l álló kontrollcsoportot és ezt felszorozzák szépen a teljes lakosságra. (A részletekbe most nem mennénk bele, az interneten rengeteg érdekes tanulmány található a témában.) A mérés tehát a legnagyobb jóindulattal sem nevezhet? pontosnak és hitelesenek, mégis az AGB által kiadott adatok szentek és sérthetetlenek.

Nézettség fronton az igazi nagy harc a két nagy kereskedelmi tévé között dúl, hiszen a reklámtorta szeleteinek nagysága egyenes arányban vannak az AGB által kibocsátott adatokkal. Városi pletykák keringenek arról, hogy melyik csatorna hogyan fizeti le a kontrollcsoportot a nézettségi adatok kozmetikázása érdekében. Pletykák, de tudjuk, hogy nem zörög a haraszt… Reklámozói szempontból a 18 és 49 év közé es? állampolgárok véleménye számít. ?k a keres? többség – lassan már kissebség. Nekik mutogatják a sok tampont, mobiltelefont és borotvahabot. Egy órában maximum 12 percig. Törvény van rá, hogy ennnél több nem lehet.

Ez az id?intervallum a legfontosabb, hiszen a legtöbb ember ebben az id?ben ül a készülékek el?tt. Az ekkor futó reklámozók több tízmilliót költenek arra a pár másodpercre, amit már kívülr?l is fúj a földi halandó, annyit kapja az arcába nap mint nap. Ha valamelyik csatorna a f?m?sorid?ben jó nézettséget produkál nyugtával dícsérheti a napot. Megnyerte az aznapi küzdelmet.

Talán egy motoros sincs, aki ne hallott volna az Magyar TV és a Dorna közötti hercehurcáról. Sokáig úgy volt, hogy nem lesz közvetítés, aztán lett. Nem csak Talma versenyét, de a 125-ös viadalt is leadta az M1. Vasárnap, f?m?sorid?ben. Abban az id?sávban, ami minden csatorna, még a köztévé számára is létfontosságú id?szak. Igaz, az M1 nem függ annyira a reklámoktól, mint a többi csatorna, a nézettséget nekik is hozniuk kell. Talán ezért is ódzkodottak a Szabadság téren a motorversenyt?l, mert kit a francot is érdekel az? Pláne Húsvét vasárnap este!

Nos kérem, sokakat érdekelt. A MotoGP közvetítést az abban az id?ben tévéz?k 13.2%-a látta. Ett?l a számtól a kertévé vezet?i az erüket pattintanák fel legszívesebben, de egy közszolgálati csatorna számára tisztességes eredmény. F?leg, ha a csatorna nagy durranásának adatait is megnézzük. A Csináljuk a fesztivált 6.1%-ot produkált a MotoGP után. Ezt a produkciót akkor is leadta volna az M1, ha Rossiék versenyét nem törlik el. (A TV2-?t 23.4%, az RTL-t 33.2% nézte motorversennyel párhuzamosan).

Persze a 13.2% nagyon messze van még a maláj F1-es futam 51.2%-ához, de irány nem nevezhet? rossznak. Ha a MotoGP is kapna itthon egy olyan körítést mint a Forma-1, akkor sokkal többen kapcsolnának át a közvetítésekre, népszer?bb lenne a sportág, így több pénzt lehetne bel?le kivenni. És azt se feledjük, hogy van egy Talmácsi Gáborunk és egy Tóth csapatunk, akik ott vannak a mez?ny élén. Magyarok. Elismerik ?ket, beszélnek róluk szerte a világon. Itthon is m?k?dne ez, csak akarni kell, és tenni érte!

Mondjuk ezt akkor, mikor még mindig nem született végleleg döntés a 2009-es MotoGP évad közvetítésének jogairól. Így nem lesz könny?. 20 éves hátrányt kell ledolgoznia a MotoGP-nek a Forma-1-gyel szemben. De m?ködhet a dolog. Most kell kihasználni a lehet?séget, mert nem biztos, hogy lesz még egyszer ekkora ziccerünk. Újra motoros nemzet lehet a magyar! Akarjuk ezt!

ugrás fel