‘Én nem egy pénzintézet vagyok. Jelenleg nem állunk túl fényesen. Ez persze bármelyik pillanatban megváltozhat, de ami tényszer?, hogy a költségvetésünkb?l még túl sok pénz hiányzik. Teszteltünk Katarban, ott leszünk Jerezben, de azután valamit döntenünk kell… ugyanis a büdzsé nagyjából 20%-os hiányt mutat. Ezt persze lehetne kompenzálni itt-ott, például vázazhatunk vagy fejleszthetünk kevesebbet, de én nem szeretnék a versenyképességünkön spórolni. Inkább bevételt, szponzort kell szereznünk. Kemény meccs, de le kell játszani.’ Mondta id?sebb Kenny Roberts szezon el?tti értékel?jében a Superbike Planetnek. Nem KR az egyetlen, aki ebben a cip?ben jár: a Honda LCR, a Yamaha Tech 3, a Gresini-csapat és szinte az összes privát együttes (beleértve az Ilmort is) anyagi problémákkal indul neki az új évadnak.
‘A MotoGP gazdaságilag sosem ment jól’ folytatja Roberts. ‘A televíziós nézettség emelkedik ugyan, de vele együtt a költségek is, és annak ellenére, hogy a felmérés szerint 14 millió dollárt ér egy csapat, senki sem talál ilyen volumen? támogatót. Nekünk valahova oda kéne megérkeznünk, ahol az F1 van: legyen egy bajnokság, amelyben a csapatok háta mögött t?keer?s befektet?k állnak, akik nem csak pénzt látnak a versenyzésben.’ Kenny itt a Red Bull példáját hozza, amely vastagon (két csapattal is) képviseltetve van a Forma-1-ben, MotoGP-s jelenléte viszont ehhez képest visszafogott, inkább csak mint pilóták személyes szponzora szállt be a kétkerek? cirkuszba. ‘Biztosan szép summákat költenek el itt is, de nem csak itt – na mindegy, természetesen ez csak rájuk tartozik. Kétszer vagy háromszor tárgyaltam a Red Bull tulajdonosával, jó gyereknek tartom, de semmit nem tudtunk összehozni.’
Sajnos úgy t?nik, ez egyel?re álom marad, hiszen az energiaitalok gyártóitól nem áramlik annyi pénz ebbe a sportba, mint az elmúlt negyven éve folyamatosan tejel? dohányiparosoktól. Érdekes viszont, amit az egykori világbajnok a japán gyárakat is hibásnak tartja a kialakult pénzügyi helyzetért. Tehetnének többet is, mondja. ‘Egy példa? Az, ahogy a japán gyári együtteseket megszervezték promóció és marketing szempontjából. A Honda csak annyit tesz meg, amennyit feltétlenül muszáj. A Yamaha f?leg az európai csapatával dolgozik. A Suzuki egy tál lencséért eladta az egészet, a Kawasaki még erre sem volt képes. Ezzel szemben a Ducati például jól szervezett. Külön osztályon dolgozik a pr, a sajtó és a marketing. A Ducati dolgozik azon, hogy eladja a nevet, a márkát.’
‘Nincs egy olyan csapat sem, amelyik ezen a szinten tisztességes, reális áron el tudná adni magát, és ez különösen abszurd most, hogy a motorsport minden eddiginél népszer?bb’ vonja le a végkövetkeztetést Kenny Roberts. Az a KR, aki 1978 óta ny?vi Európát, harmadik megnyert világbajnoki serlege után ugyanolyan keménylegény maradt, mint az elején volt, egy igazi racer. Egy amerikai, aki csapatf?nökként egyszer?en nem érti, nem tudja megérteni, hogyhogy ezt a látványos m?sort nem lehet rendesen eladni, amikor a Nascart el lehet. ‘Persze, hiányozik a metódus, hiányoznak az emberek. Hiányzik a támogatottság a Nemzetközi Motosport Szövetségt?l is. A FIM már nem elégedhet meg annyival, hogy kiveszi a kalapból a tévéközvetítések jogdíjait, anélkül, hogy visszainvesztálná a pénzt. De nem új székházba, hanem egy olyan struktúrába, aminek a keretei között valóságosan n?ni, fejl?dni tud a gyorsasági motorsport.’ Mert a MotoGP hamvas, üde, egészséges kinézet? b?r alatt, Roberts mellett sokan állítják, beteg. ‘És minél hamarabb kezelik, annál jobb.’
Legutóbbi hozzászólások