EST. 2002

Kéthengeres ezres, százötvenöt kiló: Kalex A1

A német járm?ipari termékek sokkal inkább masszívságukról, mint könnyedségükr?l
híresek. Úgy t?nik, a dolgok változnak ezen a fronton is, legalábbis ha
Alexander Baumgärtel és Klaus Hirsekorn urakon múlik. A két szakember, évtizedes
autós és motoros tervezési-fejlesztési tapasztalatot latba vetve alapította meg a
Kalex Engineering névre keresztelt m?helyt a Münchenhez közeli Bobingenben,
ahol tökéletes egyetértésben dolgoznak 2004 óta.

A két német mérnök egy nagyon érdekes sportmotorral kívánja felhelyezni Bobingent
Európa motoros térképére: a Kalex A1, mint elmondásukból kiderül, nem egy amolyan
‘összeollózott’ gép, aminél az egyetlen lényeg az, hogy minél jobban nézzen ki, oszt’ jónapot. Ez egy kész
modell, akár holnap kezd?dhetne a gyártása nagy szériában.

A motort aköré az alapváltozatában 139 lóer?s V60 Magnesium er?forrás köré
építették, amely az Aprilia RSV 1000 R-ben is brummog. Ez több szempontból is
fontos és hasznos: egyrészt a sz?k V-blokk alkalmazása lehet?vé teszi a nagyon
kompakt futóm? megvalósítását, különös tekintettel a kis tengelytávra.

A száraz
karternek köszönhet?en az egész kipufogó bekerülhetett a motor alá, vagyis az
ideális helyére. Végül pedig, állítják, a V60 kell?képpen megbízható és jó
teljesítmény?, bár 67 kilós tömegével nehéznek számít.

Az Aprilia kéthengeresét olyan aggyal látták el, amely a valódi verseny
Superbike-okhoz teszi méltóvá. A Motec M800 elektronikus vezérlés nemcsak teljesen
programozható és személyre állítható, traction controlt és launch controlt (utóbbi
induláskor segít földön tartani az els? kereket) is tartalmaz. A Kalex A1 esetében
azonban világos, hogy nem a blokk az, ami magára vonja a figyelmet. Elég egy
pillantást vetni a futóm?re, hogy az ember megállapíthassa: a német urak nagyszer?
motort raktak össze.

A ballerina-könnyedség? ferde acél váz mindössze 9 (kilenc) kilót nyom, eggyel
kevesebbet, mint az Aprilia már ultrakönny? szerkezete. Az alumínium leng?villa
nem kevesebb, mint harminckett?, CNC-vel megmunkált, hajlított és hegesztett
részb?l áll össze olyanná, amilyen. Változtatható, hogy milyen magasságban
csatlakozzon a vázhoz, egyébként pedig 30 mm-rel hosszabb, mint az Aprilia eredeti
ezresén. Ez azért lényeges, mert a blokk jóval el?bbre került, az optimális
súlyelosztás miatt (olyannyira, hogy egy speciális h?t? is kellett rá, hogy
egyáltalán elférjen ebben a helyzetben).

A részerelt elemek tekintetében nem számítottak a költségek: a Kalex nemes
egyszer?séggel mindenb?l a legjobbat rakta az A1-re. Felfüggesztések terén a WP-re
bízták magukat: a gyártó egy progresszív csillapítású rugóstaggal járult hozzá a
projekthez, de ?k jegyzik az els? villát is. Mindkett? verseny-szériás darab.
A Marchesini magnézium felnijei és a Brembo Racing fékrendszere (radiálisan
szerelt, egyblokkos nyergek, factory tárcsák) önmagárt beszél – a motor össztömege
így a mérlegen csak 155 kg, folyadékok nélkül.

Apropó, folyadékok. Figyelemreméltó az üzemanyagtankra alkalmazott megoldás, ez a
karbonból készült monococque szerkezet, ami egyben airbox, tank és nyeregtartó is.
A benzin közvetlenül a vezet? alatt lötyög, a multifunkciós alkatrész súlya pedig
3,9 kg.

A sportmotor általános méretei normán belülinek t?nnek. A tengelytáv 1.430 mm, ez 20 mm-rel
növelhet? vagy csökkenthet?. A kormány fordulási szöge 23°8’, a leng?villa pedig
az alaphelyzetéhez képest 10 mm-rel feljebb, vagy 5 mm-rel lejjebb helyezhet?.

Mint a képeken is látszik, a motor már vígan köröz a pályán, az oscherslebeni és a
hockenheimi aszfaltcsíkot is magáévá tette már.

ugrás fel