EST. 2002

KTM 950 Super Enduro R

Már a legutóbbi milánói EICMA motorkiállításon is nagy felbolydulást okozott az új 950 Super Enduro R. Nem csoda, hisz soha senki nem gyártott még ilyen er?s endurót. Ezért aztán nagy kíváncsiság el?zte meg a motor els? versenyszereplését is.

Offroad szuperlatívusz

A KTM a motor megtervezésekor arra a hatalmas tapasztalatra alapozhatott, amit az egyhengeres modellek gyártásánál szerzett. Ezek a motorok számtalan gy?zelmi trófeát szereztek a gyárnak, ezért logikus lépésnek t?nt a kéthengeresek irányába továbblépni, és elkészíteni az els? kéthengeres hard endurót. Az osztrák gyár terméke – ahogy neve is sejteti – természetesen nem takarékoskodik a szuperlatívuszokkal. A 98 lóer?s gép tömege mindössze 190 kilogramm, és a csúcsmin?ség? elemekb?l álló futóm? is tökéletesen megfelel a KTM “Ready to Race”, azaz versenyre kész koncepciójának.

Nagy teljesítmény és tökéletes vezethet?ség

Az új Super Enduro R szíve a jól ismert 942 köbcentis LC8 motor. Széles nyomatéktartományával, nagy er?tartalékával és kompakt méretével ez a motor tökéletesen alkalmas terepen történ? használatra. A modern, állandó nyomású Keihin karburátoroknak köszönhet?en a teljesítményleadás egyenletes, és a motor futása kiegyensúlyozott.

Váz és futóm?

Az új, kéthengeres 950 Super Enduro R futóm?ve a legkiválóbb komponensekb?l készül. A gerincet a különösen merev acélötvözet csövekb?l hegesztett váz alkotja. Ezt egészíti ki egy alumíniumból készült, ultrakönny? segédváz. A kiváló menettulajdonságokról állítható WP rugóstagok, Brembo fékrendszer és DID terepkerekek gondoskodnak.

Bemutatkozás az Erzbergen: gy?zelem az els? versenyen

Az els? kéthengeres KTM hard enduro nem várt sokáig kiváló tulajdonságainak bemutatásával. Ausztriában évr?l-évre megrendezik a kíméletlenségér?l híres Erzberg Rodeo versenyt. Itt egy hegy méret? külszíni fejtésen motoroznak a versenyz?k, több kategóriában. A kéthengeresek királykategóriájában a KTM gyár versenyz?je, David Knight nyert, és közel száz vetélytársát utasította maga mögé. A verseny érdekessége volt, hogy a 950 Super Enduro R bemutatójára érkezett nemzetközi újságíró csapat tagjai is nevezhettek a gyár által rendelkezésre bocsátott széria gépekkel. A motor revü cím? szaklap újságírója, Grillmayer Gábor is indult, és a szenzációsnak számító tizennegyedik helyen ért célba.

A Dakaron harmadik helyezést elért Giovanni Sala is bravúros teljesítményt mutatott be. A verseny utolsó napján rendezett extrém hegyi felfutón egészen a 9. ellen?rz? pontig jutott fel, holott a szakért?k korábban azt tippelték, hogy a 14 ellen?rz?pont harmadáig sem lesz képes felmászni.

Képek: Herwig Peuker, Gary Freeman

M?szaki adatok

Blokk: kéthengeres, négyütem?, V 75 fokos

Lökettérfogat: 942 kcm

Furat x löket: 100 x 60

Legnagyobb teljesítmény: 72 kW / 8.000 ford.

Legnagyobb forgatónyomaték: 95 Nm / 7.000

Sürítés aránya: 11,5:1

Indítás: elektromos

Váltó: hat sebességes

Vezérlés: DOHC

Karburáció: állandó nyomású Keihin CVRD 43

Rugók: el?l WP-USD 48 mm-es, hátul WP Monoshock, rugóút 250 / 255 mm.

Fékek: El?l-hátul Brembo kétdugattyús úszó nyereg, tárcsaátmér? 300 illetve 240 mm, úszó.

Kerekek és gumik: El?l 1,85 x 21′ (90/90-21′), hátul 2,5 x 18′ (140/80-18′)

Akkumulátor: 12 V / 11,2 Ah

Tengelytáv: 1.570 mm

Nyeregmagasság: 920 mm

Tanktérfogat: kb. 13 liter

Tömeg (szárazon): kb. 185 kg

ugrás fel