EST. 2002

Laguna Seca: Jorge, Jorge és megint Jorge

Fél tucat alkalommal ugorhatott magasat a dobogó legfels? fokáról a jó Jorge az idén, meg lett a hatodik els? helyért járó 2010-es serleg is a fiatal yamahás számára a kilencb?l. Ráadásul kedvesebb is ez a többinél, hiszen itt, a kaliforniai katlanban ez az els?, ki is lett t?zve Lorenzo Földjének zászlaja a Dugóhúzó tetejére. Laguna Seca-i gy?zelemmel 72 pontra növelte bajnoki pontel?nyét a spanyol.

Látványos akciók, izgalmas csaták nélkül zajlott le a Red Bull U.S. Grand Prix, hozva a papírformát. A dobogót a szokásos arcok foglalták el, mögöttük az életben maradásért versenyzett Dovizioso, akit a helyi kontingens kergetett be a célba Hayden, Spies és Edwards személyében, így sorrendben.

A rajtot, mint általában, a kis Dani Pedrosa veszi be a negyedik kockából, Hondája a szokásos módon repíti az élre pöttöm testét, amit az els?t?l a 12. körig tartani is tud. Mögötte nehezebben rendez?dnek az er?viszonyok: az els? körökben még Spies is ott pofátlankodik az elejében, pedig rendre azt nyilatkozta a Könyök Kölök, hogy a rajt utáni körökben egyszer?en nem érzi a még be nem melegedett Bridgestone-ok csúszáshatárát – ezzel szemben fej-fej mellett fordul az els? kanyarban Stonerrel, ráadásul küls? íven.

Spies visszaesésével, amit ? maga a „nem tudtam elég hamar felvenni a tempót” lemezzel magyaráz, az élen hamar kialakul a Pedrosa, Lorenzo, Stoner trió, egymástól nagyon nem zavartatva el is lógnak valamelyest az üldöz? Dovi, Rossi, Hayden és Spies elöl, a nyolcadik helyért ekkor még Marco (Melandri), Marco (Simoncelli) és Colin csatáznak.

Lorenzo egy másodpercen belülre, s?t, lassan félre közelítené meg az élen látszólag saját világában a gy?zelem felé motorozó Pedrosát (? az, aki ezt, azaz az els? helyen motorozást talán a legjobban szereti a mez?nyben), amikor is Dani egy túlforszírozott féktávval, majd az ebb?l fakadó alacsonyoldali eséssel feladja a futamot – Alberto Puig láthatóan alig bírja visszafogni magát, hogy dühét ne a Repsol Honda boxfelépítményén vezesse le, amint éppen világbajnoki esélyüket látja a porfelh?ben szerteoszlani.

Az él innent?l konstanssá változik, Lorenzo húsz körön át figyeli tábláját, kontrollálja el?nyét a második helyen haladó, még Jorgénél is magányosabb Stonerrel szemben. Így, néhány másodperces eltolással vonatoznak be egymás mögött a célig. A harmadik helyen Andrea Dovizioso jól érzi magát kezdetben, el?nye tetemes, de mögötte a Rossi nev?, lemaradásából folyamatosan tizedeket lecsippent? tanítómester hozza magával a két amerikait, Haydent és Spies-t – a végére mindannyian beérik az olasz hondást, majd Rossi, aki Andrea háta mögött minden pályára tett mozdulatot programként tanult már be eddigre, le is nyeli honfitársát és megszerzi a dobogót, amit innent?l kezdve el nem ereszt.

Hayden és Spies „szeretkeznek” egymással Rossi, majd Dovi mögött, de d?l?re nem jutnak, bár ez nem biztos, hogy Hayden igyekezete, sokkal inkább Spies apró hibázásainak „érdeme.” Mögöttük, talán várhatóan, kihullik SuperSic , Edwards pedig beteszi magát a másik gresinis Marco elé: Melandri így lesz nyolcadik. A Suzuki csapat ezúttal is látványosan leszerepel: a fiatal spanyol, Bautista esik, tapasztalt csapattársát, a jó öreg Lorist pedig egyetlen ezredmásodperccel a privát ducatis Kallio mögött, a tízedik helyen intik le. Náluk csak a DePuniet helyett beugró státuszban, valós tét nélkül motorozó Roger Lee Hayden és a szintén kisegít? szerepet vállaló Alex De Angelis lassabb a hétvégén, az összes célba ér? száma így 12 f?.

„Nagyon boldog vagyok, hogy Laguna Secában nyerni tudtam, egy álmom vált ezzel valóra!” – kommentálta a versenyt a viktor, alias Lorenzo. „Végig a határon motoroztam ma, nehéz volt Dani mögött maradnom. A versenyen mindig jó formáját hozza, de tudtam, hogy ha mögötte tudok maradni, talán hibára kényszeríthetem. Igazán sajnálom, hogy végül elesett, de onnan már könny? dolgom volt, hiszen tetemes el?nyöm volt Casey-vel szemben. Vezetem a bajnokságot, de a szezon fele még hátra van, nem lazíthatunk, hiszen nem ez lenne az els? eset, hogy ekkora el?ny birtokában veszíti el valaki a világbajnoki címet.”

Stoner már kevésbé élvezte a motorozást, bár látszólag minden rendben volt, de néhány „elejét elveszt?s” élmény után inkább megbarátkozott a második helyezéssel, ami egyben idei legjobb eredménye is: „A verseny elején megpróbáltam megfogni Danit és átvenni a vezetést, de a próba során majdnem kiment alólam a motor eleje.” – elemezte teljesítményét a 2007-es világbajnok – „Pár kör múlva, amikor megint l?távolon belülre kerültem, ismét majdnem eldobtam az elejénél fogva, ki is szélesítettem az ívet emiatt. Ekkor döntöttem úgy, inkább megmaradok a helyemen, és próbálok a lehet? legkevesebb id?t elveszíteni az els?k mögött. Igazán kár, hogy néhány kanyarban nem m?ködött a motorom eleje, mert máshol tökéletes volt.”

„A rajt utáni pillanatokban úgy éreztem, igazán kemény csatára számíthatok.” – mesélte Rossi a versenyt követ?en. „Fájdalmaim voltak, ráadásul a dobogó is egy messzi álomnak t?nt még ekkor, de aztán megláttam a porban Pedrosát, ahonnan már csak Doviziosót kellett megpróbálnom elkapni, hogy dobogóra állhassak. Olyan keményen mentem, ahogy csak bírtam, utol is értem, majd meg is tudtam el?zni, ami hihetetlen érzés volt. Sérüléseimmel ez egy kiváló eredmény, nagyon jó érzés volt újra a dobogón állni, f?leg a temérdek amerikai szurkoló el?tt, ugyanakkor hálás vagyok, hogy Brno el?tt lesz némi id?m rendbe hozni a testem.”

MotoGP Amerikai Nagydíj, végeredmény

1. Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team 43’54,873
2. Casey STONER AUS Ducati Team +3.517
3. Valentino ROSSI ITA Fiat Yamaha Team +13,420
4. Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team +14,188
5. Nicky HAYDEN USA Ducati Team +14,601
6. Ben SPIES USA Monster Yamaha Tech 3 +19,037
7. Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 +40,721
8. Marco MELANDRI ITA San Carlo Honda Gresini +47,219
9. Mika KALLIO FIN Pramac Racing Team +52,813
10. Loris CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP +52,814
11. Roger Lee HAYDEN USA LCR Honda MotoGP +1’14,089
12. Alex DE ANGELIS RSM Interwetten Honda +1’14,666

Kiesett:
41 Aleix ESPARGARO SPA Pramac Racing Team Ducati – 4 kör
58 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini – 14 kör
26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team – 21 kör
40 Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar Ducati – 29 kör
19 Alvaro BAUTISTASPARizla Suzuki MotoGP – 30 kör

Bajnoki pontállás:

1. Jorge LORENZO 210 pont
2. Dani PEDROSA 138 pont
3. Andrea DOVIZIOSO 115 pont
4. Casey STONER 103 pont
5. Valentino ROSSI 90 pont
6. Nicky HAYDEN 89 pont
7. Ben SPIES 77 pont
8. Randy DE PUNIET 69 pont
9. Marco MELANDRI 53 pont
10. Marco SIMONCELLI 49 pont
11. Colin EDWARDS 48 pont
12. Hector BARBERA 41 pont
13. Loris CAPIROSSI 36 pont
14. Mika KALLIO 31 pont
15. Aleix ESPARGARO 28 pont
16. Alvaro BAUTISTA 25 pont
17. Hiroshi AOYAMA 18 pont
18. Alex DE ANGELIS 8 pont
19. Roger Lee HAYDEN 5 pont
20. Kousuke AKIYOSHI 4 pont
21. Wataru YOSHIKAWA 1 pont

ugrás fel