EST. 2002

Le Mans szombaton

A Bugatti a yamahások vadászterülete, derült ki a szombati id?mér?n, amely a rajthelyekr?l hivatott dönteni. Ezúttal azonban az 5-ös számú motoros indulhat az élr?l, míg a 46-os a második sorba szorult. Colin Edwards, a texasi tornádó edzésteljesítményér?l tényleg csak szuperlatívuszokban lehet beszélni, de nem csak ? tett ki magáért – Sylvain Guintoli a turnus felénél járva négy percig vezette a rangsort, gerjesztve ezzel a francia közönséget, amely már régóta álmodik egy gall bajnokról. Rossi a negyedik id?t motorozta, mindössze 259′-et kapva a csapattárstól, vagyis vasárnap nagy dobásra készülnek a hangvillások.

Persze lesznek egypáran, akik szeretnének belerondítani az ünnepbe – itt van mindjárt a vb-összetett éllovasa, Casey Stoner, aki a második rajtkockából l?het ki, miután 94′-del kapott ki amerikai ellenfelét?l. ‘Minden oké, jók a gumik, készen állunk a versenyre’ – hozta le a szokásos beharangozó szöveget az ifjú ducatis. Kurri Kurri szülötte nem riad meg senkit?l, ? a negyedik futamgy?zelmét akarja megszerezni Franciaországban, és fel?le állhatna a rajtrács csupa Rossiból is. Loris Capirossi ezzel szemben folytatta vigasztalan szereplését, tizenötödik csak Borgo Panigale harci oroszlánja, aki csak azt tudja remélni, hogy a Mugellóra összeáll egy olyan motor – beleértve egy új blokkot is -, amelyet ‘jobban tud vezetni’.

Az els? sorba kvalifikálta magát Stoner és Edwards mellé Carlos Checa, aki bizony rágós falatnak ígérkezik a Hondájával a Bugattin. ? egyébként az él? példa arra, milyen furi helyzetben is vannak az aranyszárnyasok: egy motorjuk az els? sorban, egy a másodikban, de mindkett? privát csapaté, míg Nicky Hayden a legjobb gyári RCV-vel csak a harmadik líneából kezdheti meg a nagydíjat. Pedrosáról jobb nem is beszélni, ? Melandri mögül indulhat a világ felforgatására megalkotott 212-essel, ami még a legutóbbi, 18.000 percenkénti fordulatra felhúzott változatában (szemben a szatelit-motorok 17.000-ével) sem mutatott semmi eklatánsat. Falra hányt borsó a retró kipufogó, amit hivatalosan a zajcsökkentés érdekében szereltek Pedrosa gépére, de az a húzás sem igazolta a mérnöki reményeket, hogy a pénteki men? Melandri megkapta a Dani által használt teleszkópot, Hayden motorfékjét és még ki tudja, mit. Aztán lehet, hogy éppen Le Mans-ban cáfolnak meg minden kétked?t a hondások, és a gyenge edzésteljesítmény után vasárnap vágják ki a rezet.

Ahogy szinte mindig, most is remek benyomást kelt John Hopkins a Suzukival és az ? evo-er?forrásával, de Randy De Puniet sem rossz a Kawasaki nyergében – nyolcadik azon a motoron, amely az Olasz Nagydíjra szintén új blokkot kap. A Kawával kapcsolatos híresztelés, hogy nagyon nézel?dik a márka a pilótapiacon: szeretnének egy nagymen?t leigazolni a csapathoz jöv?re, hogy végleg kitörjenek a középszer?ségb?l – jobban bíznak ezek szerint a motorjukban, mint az embereikben. Nem szabad megfeledkezni Toni Eliasról, aki a hatodik helyr?l bármire képes lehet, de ügyelnie kell: a Versenybíróság kitüntetett figyelemmel kíséri majd a futamát, és ha sportszer?tlenségen kapják, akár el is tilthatják egy GP-re.

MotoGp, a szombati hivatalos id?mér?

1 Colin EDWARDS USA Fiat Yamaha Team YAMAHA 1’33.616
2 Casey STONER AUS Ducati Marlboro Team DUCATI 1’33.710
3 Carlos CHECA SPA Honda LCR HONDA 1’33.859
4 Valentino ROSSI ITA Fiat Yamaha Team YAMAHA 1’33.875
5 John HOPKINS USA Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI 1’34.102
6 Toni ELIAS SPA Honda Gresini HONDA 1’34.125
7 Nicky HAYDEN USA Repsol Honda Team HONDA 1’34.247
8 Randy DE PUNIET FRA Kawasaki Racing Team KAWASAKI 1’34.318
9 Marco MELANDRI ITA Honda Gresini HONDA 1’34.360
10 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team HONDA 1’34.412
11 Sylvain GUINTOLI FRA Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA 1’34.507
12 Chris VERMEULEN AUS Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI 1’34.574
13 Alex BARROS BRA Pramac d’Antin DUCATI 1’34.817
14 Shinya NAKANO JPN Konica Minolta Honda HONDA 1’34.834
15 Loris CAPIROSSI ITA Ducati Marlboro Team DUCATI 1’34.903
16 Makoto TAMADA JPN Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA 1’35.346
17 Alex HOFMANN GER Pramac d’Antin DUCATI 1’35.578
18 Kenny ROBERTS JR USA Team Roberts KR212V 1’35.681
19 Fonsi NIETO SPA Kawasaki Racing Team KAWASAKI 1’36.312

125

Négyszer szerezte meg a pole pozíciót Mattia Pasini az utóbbi négy világbajnoki versenyen (bár alighanem egyetlen pontocskára lecserélné mind a négyet), egyre határozottabban kell ?t úgy kezelnünk, mint a gyors körök nagymesterét. Most, Le Mans-ban is ugyanaz a helyzet, mint korábban több ízben: a pénteki provizor els? rajthely meger?sítést nyer szombaton. Aztán jön a vasárnap…

Pasini vezette a Q2 id?mér?t, aztán jött Lukas Pesek, és két perccel a turnus vége el?tt, hat tizeddel megjavítva addigi legjobb körét. Végül aztén mégsem ?, hanem a hondás Bradley Smith ért oda a második helyre – Alberto Puig felfedezettje a Honda idei legjobb edzéseredményét tette az asztalra, szélárnyékok és egyéb trükkök nélkül: nagy tehetség a srác. Tomoyoshi Koyama még kicsúszása ellenére is az els? sorba hozta a KTM-et, az RSÁ-k számát pedig Hector Faubel szaporítja az elején. Pesek nyitja a második sort, majd Sergio Gadea (jönnek föl az RSÁ-k, vagy csak a verseny maga más képet mutat majd?) és Andrea Iannone, akinek nevével ritkán találkozunk ilyen magasságokban. A pénteken még provizor pole-ért is küzd? Talmácsi Gábor a leggyorsabbak versenytempóját csak nagy er?feszítések árán hozta, a körök összevetésében mp körüli a lemaradása. A dolog azért távolról sem kilátástalan…

Nem úgy alakult a második edzésnap Talmácsi Gábor számára, ahogy szerette volna. A reggeli tréningen a 7. helyet szerezte meg, az id?mér?n pedig a második soros 8. hely lett az övé, így holnap kemény versenyre számíthatunk. Talma motorjának beállításain változtattak a szerel?k, ami azonban nem hogy eredményt hozott volna, inkább hátráltatta a magyar motorost. Az állítások ugyanis rossz irányba mentek és mivel a gép ezen a pályán rendkívül érzékenyen reagál minden módosításra, így nehéz feladata volt Gábornak. Mindent megpróbált, hogy javítson idején, de végül a 8. helyen zárt.

Talmácsi Gábor nyilatkozata:

‘Egyátalán nem vagyok boldog, hiszen nem erre az eredményre számítottam. A motor beállításaival rossz irányba mentünk és ez megbosszulta magát. Most lesz egy nagy technikai meeting, ahol igyekszünk megtalálni a hiba forrását és a holnapi versenyig orvosolni azt.’

125, Q2

1. APRILIA Mattia PASINI ITA 1’43.111
2. HONDA Bradley SMITH GBR 1’43.569
3. KTM Tomoyoshi KOYAMA JPN 1’43.664
4. APRILIA Hector FAUBEL SPA 1’43.745
5. DERBI Lukas PESEK CZE 1’43.773
6. APRILIA Sergio GADEA SPA 1’43.774
7. APRILIA Andrea IANNONE ITA 1’43.999
8. APRILIA Gabor TALMACSI HUN 1’44.191
9. DERBI Michael RANSEDER AUT 1’44.191
10. HONDA Mike DI MEGLIO FRA 1’44.192
11. HONDA Alexis MASBOU FRA 1’44.267
12. APRILIA Raffaele DE ROSA ITA 1’44.305
13. APRILIA Simone CORSI ITA 1’44.518
14. APRILIA Sandro CORTESE GER 1’44.558
15. KTM Randy KRUMMENACHER SWI 1’44.668
16. APRILIA Lorenzo ZANETTI ITA 1’44.680
17. APRILIA Pablo NIETO SPA 1’44.958
18. APRILIA Joan OLIVE SPA 1’44.968
19. APRILIA Pol ESPARGARO SPA 1’45.193
20. APRILIA Stefano BIANCO ITA 1’45.280
21. APRILIA Simone GROTZKYJ ITA 1’45.310
22. DERBI Nicolas TEROL SPA 1’45.729
23. HONDA Dino LOMBARDI ITA 214.7 23 1’45.909
24. DERBI Robert MURESAN ROU 1’46.095
25. APRILIA Dominique AEGERTER SWI 1’46.139
26. APRILIA Roberto TAMBURINI ITA 1’46.272
27. KTM Steve BONSEY USA 1’46.520
28. APRILIA Hugo VAN DEN BERG NED 1’46.676
29. HONDA Joey LITJENS NED 1’46.724
30. APRILIA Federico SANDI ITA 1’46.984
31. HONDA Daniel WEBB GBR 1’47.001
32. HONDA Romain MAITRE FRA 1’49.031
33. HONDA Julien CARTRON FRA 1’49.354
34. HONDA Steven LE COQUEN FRA 1’50.116

Id?n túl
49 HONDA Gwen LE BADEZET FRA
12 HONDA Esteve RABAT SPA
45 HONDA Valentin DEBISE FRA

250

Volt egyszer egy körrekord. Bezony, volt, mert a 250-ösök szombati Q2-jén a múltnak adta át egy bizonyos Jorge Lorenzo, lakhelye Palma de Mallorca, Nyalóka liget 1. A körrekord ripityára tört: Hiroshi Aoyama tavalyi legjobb idejét, és itt kapaszkodni tessék, két másodperccel javította meg a spanyol, jelét adva annak, hogy a Bugatti gyepére is kit?zné a kalózos zászlaját.

Alex De Angelis kezdte a legjobban a menetet, a 18. körben döntött úgy Lorenzo, hogy elég a játszadozásból: négy egymást követ? alkalommal vitte lejjebb és lejjebb a körid?t. A honfitársak talán éppen ett?l kaptak vérszemet, mert a végén Julian Simon jött be másodiknak a Hondával (+529′-nyire a pole-tól…), akit a Tóth csapat motorosa, Hector Barbera követ. Alvaro Bautista kellett volna még a kompletten hispán els? sorhoz, de nála jobbat tudott futni Thomas Lüthi. Amilyen jól ment a spanyoloknak, olyan bánatosak az olaszok: De Angelis visszaesett (hatodik hely, +892′), mögé ért Marco Simoncelli – aki végre a top tízbe verekedte magát. Andrea Dovizioso, akinek az összetettben llehetnének még sanszai, szintén nem alkotott maradandót ezen a szombaton. De Mika Kallio sem örülhet: kilencedik a márkatárs H. Aoyama és Anthony West el?tt úgy, hogy kicsúszása miatt nem javított pénteki köridején.

Roberto Locatelli bátran vállalta az indulást, egyel?re utolsó id?vel zárja a tabellát – a lényeg alighanem nem ez. A bergamói pilóta ott van, és versenyezni akar vasárnap, de indulásáról a szombat esti orvosi vizsgálat dönt. Tóth Imi a 21. helyen zárta a második turnust.

250, Q2

1. APRILIA Jorge LORENZO SPA 1’37.934
2. HONDA Julian SIMON SPA 1’38.463
3. APRILIA Hector BARBERA SPA 1’38.610
4. APRILIA Thomas LUTHI SWI 1’38.772
5. APRILIA Alvaro BAUTISTA SPA 1’38.820
6. APRILIA Alex DE ANGELIS RSM 1’38.826
7. GILERA Marco SIMONCELLI ITA 1’38.888
8. HONDA Andrea DOVIZIOSO ITA 1’38.890
9. KTM Mika KALLIO FIN 1’39.171
10. KTM Hiroshi AOYAMA JPN 1’39.200
11. APRILIA Anthony WEST AUS 1’39.217
12. HONDA Shuhei AOYAMA JPN 1’39.256
13. APRILIA Fabrizio LAI ITA 1’39.741
14. APRILIA Aleix ESPARGARO SPA 1’39.884
15. APRILIA Jules CLUZEL FRA 1’40.359
16. APRILIA Dirk HEIDOLF GER 1’40.488
17. APRILIA Karel ABRAHAM CZE 1’40.515
18. APRILIA Taro SEKIGUCHI JPN 1’40.591
19. HONDA Eugene LAVERTY IRL 1’40.630
20. HONDA Ratthapark WILAIROT THA 1’40.716
21. APRILIA Imre TOTH HUN 1’41.358
22. APRILIA Alex BALDOLINI ITA 1’41.422
23. APRILIA Arturo TIZON SPA 1’41.432
24. GILERA Roberto LOCATELLI ITA 1’41.719

ugrás fel