Régen történt, a 2000-es motegi Japán Nagydíjon, hogy Kenny Roberts (az ifjabbik, mert azért annyira nem volt rég) egy Suzuki nyergében futamot tudott nyerni. A borzasztóan hosszúra sikerült sikerszünetet most az a fiatal ausztrál pilóta törte meg, aki kétségkívül az egyik (ha nem a) legügyesebb a MotoGP-mez?nyben, ha a vízenjárásról van szó. Chris Vermeulen nyeri a kavarodásból, balesetekb?l, átrendez?désekb?l, drámából b?séggel hozó Francia Nagydíjat Marco Melandri és Casey Stoner el?tt. Hozzon bármit a szezon hátralev? része, erre a hétvégére emlékezni fogunk, mert ?rületben aligha lehet felülmúlni. Pontosabban: reméljük, felül lehet még múlni ezt is, hajrá fiúk. A rajt el?tti percekben nem kellett képzett meteorológusnak vagy levelibékának lenni ahhoz, hogy bárki megállapítsa: esni fog. Ennek megfelel?en a versenybíróság es?s versenyt rendelt el, a boxokban pedig megkezd?dött a váltómotorok el?készítése – hogy milyen paraméterek alapján, azt senki ne kérdezze: az edzések alatt egy csepp sem esett. A pilóták pedig fölállnak a – még száraz – rajtrácsra, slick gumikkal, de már ekkor sejteni lehet, hogy ebb?l nagy felfordulás lesz. Úgy is van: a pole embere, Edwards a motorsport történelmének legkatasztrofálisabb rajtját mutatja be, gyakorlatilag utolsónak esik vissza, annak idején els?ként jön ki motort cserélni. A Yamaha becsületét Valentino Rossi menti, aki a második vonalból remekül l? ki, és kezd elnyúlni a többiekt?l.
Ahogy kezd ázni a gall föld, úgy törnek föl a hazai versenyz?k. Gyönyör?, de rövidke és szerencsétlen epizód az övék. Randy De Punietr?l és f?ként Sylvain Guintoliról van szó. Bátran indultak neki mindketten, talpra ugrasztva a Bugatti népes néz?seregét. Felküzdötték magukat az élre, lemorzsolva gyári motorokat és világbajnokokat: óriási menet volt a privát yamahás, dunlopos es?men?t?l és a Kawasaki üdvöskéjér?l. Végül mindketten elcsúsztak, ahogy a nedves aszfalton kezdett tócsákba gy?lni a víz: Guintoli a lassítóban, De Puniet pedig b? fél körrel azel?tt, hogy motort cserélhetett volna. Szaporodnak a kies?k: az egyébként jól motorozó Carlos Checa bukik
Alex Barrost és Marco Melandrit viszont felhozták magukkal a franciák, de az es? önmagában úgy megkeverte a lapokat, hogy még. A f?szerepl?k közt kell említeni Dani Pedrosát, aki a Michelin privát tesztpályáján, Clermont Ferrand közelében végzett megannyi es?s edzést, tehát elvben fel volt készülve az ilyen helyzetekre. A kilencedik, tizedik körben történik aztán minden: érkezik a mez?ny motort cserélni, jellemz?en bolyokban, egymás hegyén-hátán. A suzukisok kapják el legjobban a pillanatot, egykett?re a Hopkins, Vermeulen kett?s vezet, de megy velük Melandri, Pedrosa, Rossi és Hayden is, majd kicsivel leszakadva Stoner, Capirossi, Hofmann és Barros. Mindeközben Colin Edwards, aki nemcsak borzasztó ütemérzékkel rajtolt, de a motorcseréjét is elmérte, szóval szegény texasi ekkor cserél megint járgányt, mert a pályán töltött néhány ‘félszáraz’ kör alatt teljesen leamortizálta az es?gumijait.
Féltávhoz érünk, amikor Vermeulen vezet, Melandri és Rossi követik. A Dokin látszik, hogy er?lködik, csak nagy nehézségek árán tudja úton tartani M1-esét. Másrészr?l látszik, hogy a Michelinek nem érnek annyit az özönvízben, mint a Bridgestone-ok. Pár éve, mikor a Bridgestone éppenhogy elkezdett nyeregetni, egy Tamada által vitt Brazil GP után a franciák azt mondták, nem baj, jó ez, örülnek, az a klassz, ha verseny van, ?k is abban érdekeltek. Hát tessék, itt a verseny. Kemény világ, a nemrég még lesajnált Bridgestone gyarmatosítja a dobogót, éppen Franciaországban… Eközben szegény Shinya Nakano is elesik. Rossi ízlelgeti, milyen érzés fapapucsban síkfutni. Támad hátulról a tényleg nagyszer?en versenyz? Pedrosa, el?z. De jajj, jön Alex Hofmann is… szintén el?z. Alex papa már mesélheti majdan a leszármazottaknak karosszékéb?l, pipáját tisztogatva: ‘tudjátok, gyerekek, amikor Le Mans-ban bels? íven el?ztem Rossit…’
A Doktort már korábban otthagyó Nicky Hayden majdnem megcsinálta. Egy féktávot viszont csúnyán elnézett, ezzel a nap leglátványosabb bukását mutatta be a vb-címvéd?. Alex Barros már jóformán látta a kockás zászlót, mikor elesett. Tizenketten értek el a célig: a leggyorsabban Chris Vermeulen, aki köszöni szépen a meccset, és már el?re tart a sok újságírói kérdést?l, amik a vízen motorozás titkát firtatják majd. Marco Melandri gratulál a gy?ztesnek: ‘közelítettem Chrishez, de átéreztem, mennyit kockáztatok ezzel. Azt mondtam magamnak, inkább jussak el nyugodtan a célig. Örülök a dobogónak, nehéz szakasz zárult le ezzel.’ Casey Stoner ezzel szemben most bizonyította igazán a világnak, hogy tényleg sokoldalú pilóta, a tócsák közt is remekül elnavigálta a Ducatit. ‘Jól jött ez a dobogó, így jöhet a Mugello, ahol mindig megfelel?en mentem.’
Pedrosa negyedik, és f?hajtást érdemel – ahogyan a német Hofmann is. Rossi ha másért nem, a kezdéséért és az er?feszítéséért mindenképpen, ahogy Hopkins is, aki teljesítette a távot. Capirossitól lefelé már mindenki kört kapott: így Tamada, az esése után visszaálló Guintoli és a Kawával debütáló Fonsi Nieto. Utolsó Edwards, három kör hátránnyal. Az összetettben Casey Stoner meger?sítette állásait: 102 pontja van, Rossi 81-gyel követi. Pedrosa 62-re, Melandri 61-re tornászta magát.
MotoGp Francia Nagydíj
|
|
1. SUZUKI Chris VERMEULEN AUS 50’58.713 Kiestek
|
Legutóbbi hozzászólások