EST. 2002

Le Mans: Vermeulen mindent visz az es?ben

Régen történt, a 2000-es motegi Japán Nagydíjon, hogy Kenny Roberts (az ifjabbik, mert azért annyira nem volt rég) egy Suzuki nyergében futamot tudott nyerni. A borzasztóan hosszúra sikerült sikerszünetet most az a fiatal ausztrál pilóta törte meg, aki kétségkívül az egyik (ha nem a) legügyesebb a MotoGP-mez?nyben, ha a vízenjárásról van szó. Chris Vermeulen nyeri a kavarodásból, balesetekb?l, átrendez?désekb?l, drámából b?séggel hozó Francia Nagydíjat Marco Melandri és Casey Stoner el?tt. Hozzon bármit a szezon hátralev? része, erre a hétvégére emlékezni fogunk, mert ?rületben aligha lehet felülmúlni. Pontosabban: reméljük, felül lehet még múlni ezt is, hajrá fiúk. A rajt el?tti percekben nem kellett képzett meteorológusnak vagy levelibékának lenni ahhoz, hogy bárki megállapítsa: esni fog. Ennek megfelel?en a versenybíróság es?s versenyt rendelt el, a boxokban pedig megkezd?dött a váltómotorok el?készítése – hogy milyen paraméterek alapján, azt senki ne kérdezze: az edzések alatt egy csepp sem esett. A pilóták pedig fölállnak a – még száraz – rajtrácsra, slick gumikkal, de már ekkor sejteni lehet, hogy ebb?l nagy felfordulás lesz. Úgy is van: a pole embere, Edwards a motorsport történelmének legkatasztrofálisabb rajtját mutatja be, gyakorlatilag utolsónak esik vissza, annak idején els?ként jön ki motort cserélni. A Yamaha becsületét Valentino Rossi menti, aki a második vonalból remekül l? ki, és kezd elnyúlni a többiekt?l.

Ahogy kezd ázni a gall föld, úgy törnek föl a hazai versenyz?k. Gyönyör?, de rövidke és szerencsétlen epizód az övék. Randy De Punietr?l és f?ként Sylvain Guintoliról van szó. Bátran indultak neki mindketten, talpra ugrasztva a Bugatti népes néz?seregét. Felküzdötték magukat az élre, lemorzsolva gyári motorokat és világbajnokokat: óriási menet volt a privát yamahás, dunlopos es?men?t?l és a Kawasaki üdvöskéjér?l. Végül mindketten elcsúsztak, ahogy a nedves aszfalton kezdett tócsákba gy?lni a víz: Guintoli a lassítóban, De Puniet pedig b? fél körrel azel?tt, hogy motort cserélhetett volna. Szaporodnak a kies?k: az egyébként jól motorozó Carlos Checa bukik

Alex Barrost és Marco Melandrit viszont felhozták magukkal a franciák, de az es? önmagában úgy megkeverte a lapokat, hogy még. A f?szerepl?k közt kell említeni Dani Pedrosát, aki a Michelin privát tesztpályáján, Clermont Ferrand közelében végzett megannyi es?s edzést, tehát elvben fel volt készülve az ilyen helyzetekre. A kilencedik, tizedik körben történik aztán minden: érkezik a mez?ny motort cserélni, jellemz?en bolyokban, egymás hegyén-hátán. A suzukisok kapják el legjobban a pillanatot, egykett?re a Hopkins, Vermeulen kett?s vezet, de megy velük Melandri, Pedrosa, Rossi és Hayden is, majd kicsivel leszakadva Stoner, Capirossi, Hofmann és Barros. Mindeközben Colin Edwards, aki nemcsak borzasztó ütemérzékkel rajtolt, de a motorcseréjét is elmérte, szóval szegény texasi ekkor cserél megint járgányt, mert a pályán töltött néhány ‘félszáraz’ kör alatt teljesen leamortizálta az es?gumijait.

Féltávhoz érünk, amikor Vermeulen vezet, Melandri és Rossi követik. A Dokin látszik, hogy er?lködik, csak nagy nehézségek árán tudja úton tartani M1-esét. Másrészr?l látszik, hogy a Michelinek nem érnek annyit az özönvízben, mint a Bridgestone-ok. Pár éve, mikor a Bridgestone éppenhogy elkezdett nyeregetni, egy Tamada által vitt Brazil GP után a franciák azt mondták, nem baj, jó ez, örülnek, az a klassz, ha verseny van, ?k is abban érdekeltek. Hát tessék, itt a verseny. Kemény világ, a nemrég még lesajnált Bridgestone gyarmatosítja a dobogót, éppen Franciaországban… Eközben szegény Shinya Nakano is elesik. Rossi ízlelgeti, milyen érzés fapapucsban síkfutni. Támad hátulról a tényleg nagyszer?en versenyz? Pedrosa, el?z. De jajj, jön Alex Hofmann is… szintén el?z. Alex papa már mesélheti majdan a leszármazottaknak karosszékéb?l, pipáját tisztogatva: ‘tudjátok, gyerekek, amikor Le Mans-ban bels? íven el?ztem Rossit…’

A Doktort már korábban otthagyó Nicky Hayden majdnem megcsinálta. Egy féktávot viszont csúnyán elnézett, ezzel a nap leglátványosabb bukását mutatta be a vb-címvéd?. Alex Barros már jóformán látta a kockás zászlót, mikor elesett. Tizenketten értek el a célig: a leggyorsabban Chris Vermeulen, aki köszöni szépen a meccset, és már el?re tart a sok újságírói kérdést?l, amik a vízen motorozás titkát firtatják majd. Marco Melandri gratulál a gy?ztesnek: ‘közelítettem Chrishez, de átéreztem, mennyit kockáztatok ezzel. Azt mondtam magamnak, inkább jussak el nyugodtan a célig. Örülök a dobogónak, nehéz szakasz zárult le ezzel.’ Casey Stoner ezzel szemben most bizonyította igazán a világnak, hogy tényleg sokoldalú pilóta, a tócsák közt is remekül elnavigálta a Ducatit. ‘Jól jött ez a dobogó, így jöhet a Mugello, ahol mindig megfelel?en mentem.’

Pedrosa negyedik, és f?hajtást érdemel – ahogyan a német Hofmann is. Rossi ha másért nem, a kezdéséért és az er?feszítéséért mindenképpen, ahogy Hopkins is, aki teljesítette a távot. Capirossitól lefelé már mindenki kört kapott: így Tamada, az esése után visszaálló Guintoli és a Kawával debütáló Fonsi Nieto. Utolsó Edwards, három kör hátránnyal. Az összetettben Casey Stoner meger?sítette állásait: 102 pontja van, Rossi 81-gyel követi. Pedrosa 62-re, Melandri 61-re tornászta magát.

MotoGp Francia Nagydíj

1. SUZUKI Chris VERMEULEN AUS 50’58.713
2. HONDA Marco MELANDRI ITA 51’11.312
3. DUCATI Casey STONER AUS 51’26.060
4. HONDA Dani PEDROSA SPA 51’36.041
5. DUCATI Alex HOFMANN GER 51’47.879
6. YAMAHA Valentino ROSSI ITA 51’52.276
7. SUZUKI John HOPKINS USA 51’59.786
8. DUCATI Loris CAPIROSSI ITA 52’19.954
9. YAMAHA Makoto TAMADA JPN 52’34.842
10. YAMAHA Sylvain GUINTOLI FRA 52’40.165
11. KAWASAKI Fonsi NIETO SPA 52’50.572
12. YAMAHA Colin EDWARDS USA 52’06.769

Kiestek
DUCATI Alex BARROS BRA 1 körrel a vége el?tt
KR212V Kenny ROBERTS JR USA 2 kör
HONDA Nicky HAYDEN USA 3 kör
HONDA Shinya NAKANO JPN 8 kör
KAWASAKI Randy DE PUNIET FRA 20 kör
HONDA Toni ELIAS SPA 21 kör
HONDA Carlos CHECA SPA 22 kör

ugrás fel