A MotoGP világában nem nagyon van pihen?, a szekér márciusi elindítása után talán csak a nyári szünetben lehet hosszabban szusszanni, amúgy meg pörgés ezerrel. Jönnek a versenyek, transzfer Európából Ázsiába, majd vissza, cikázgatni földrészek és országok között, küzdeni az id?átállással, és persze az adott versenyhétvégén péntekt?l vasárnap délutánig a csúcson hajtani. Ha a versenynek vége, levezet?nek jöhet egy kis tesztelés és miegymás, csakhogy véletlenül se eresszenek le túl hirtelen. A téli szünetben pihenés helyett szerz?déshosszabbítások, szponzorkeresések és a többi, emellett az évközben begy?jtött, és akkor aktuálisan elbagatellizált sérülések hosszú távú gyógyítása a cél. Kivéve persze, ha a versenyz? olyan legy?zhetetlen fájdalmakkal küzd minden egyes versenykilométeren, ahogy Jorge Lorenzo tette Katartól kezdve a portugál derbi befejez?köréig. Hiszen reméli, hogy kompartment-szindrómájától végleg érzékeny búcsút vett a tegnapi operációjával.
|
|
Az izomkötegeket rostos szövet, úgynevezett izompólya tartja szorosan össze. Bárminem? sérülés hatására keletkez? végtagduzzanat (ödéma) nyomásfokozódást hoz létre ezekben a szorosan lezárt „terekben”, mely legel?ször a vénás vér elvezetését gátolja. A vénás szár blokkolásával az artériás oldalon nyomásfokozódás észlelhet?, mely az ödémát még inkább fokozza, így egy ördögi kör keletkezik. A kezdeti nyomásfokozódás nem csak trauma szöv?dményeként alakulhat ki, hanem túlzott mérték?, és folyamatos meger?ltetés okán is. A köznyelvben erre mondják, hogy „bedurrant a karja”, míg a fentebb leírt tünetegyüttest a kóroki tényez?kkel kompartment szindrómának nevezik. Ha a leírt jelenség meger?ltetés miatt hosszú ideig fennáll, m?téti megoldással lehet megoldani a helyzetet. Ekkor az izompólyákon hosszirányú metszést eszközölnek, így csökkentik a bennük uralkodó nyomást. A krónikusan fennálló kompartment szindróma talaján mind izom-, mind ideg elhalás bekövetkezhet. A jelenség tipikus lehet azon motorosoknál, akik túl er?sen szorítják a kormánycsutkákat. Így versenyz?knél, vagy azoknál az utcai motorosoknál, akik nem tudnak különbséget tenni a gázmarkolat és a kézi expander között. Motoros biológia óra vége. |
Már az els? MotoGP edzések után panaszkodott Jorge. Bedurrant a karja, elhagyta az ereje körözés közben, és persze irgalmatlanul fájt. Nem egyedi esetr?l beszélünk, tekinthetjük ezt a motorversenyz?i szubpopuláció „népbetegségének” is. Ment a küzdelem az els? három versenyen, Estorilra próbálkoztak némi kormánycsutkapozíció állítással is, de ezek nem hoztak érdemi megoldást. Operálni kell ezt az alkart, mondták az orvosok. Hétf? délután szerét is ejtették a m?tétnek, azóta Jorge jelenti, jól van, és Kínában támadni fog. „Mindenképpen ott leszek, ha egy kézzel kell motoroznom, akkor is!” – humorizált a nyalókás.
Persze nem kell ennyire túldramatizálni a dolgokat, az orvosok egybehangzó véleménye szerint két hét b?ségesen elég lesz arra, hogy Jorge százszázalékosan motorozhasson a kínai nagydíjon. „Most hazautazom Londonba, ott fogok pihenni a kínai GP-ig. A jelenlegi legnagyobb problémám, hogy nagyon nehéz így ellátnom magam a hétköznapokban, úgyhogy most kiszolgáltatottá váltam édesanyám irányába.” Fájdalmak nélkül is menni fog a futamgy?zelem?
Legutóbbi hozzászólások