EST. 2002

Ma lenne 40 éves Daijiro Kato

Tizenhárom évvel ezel?tt, április 20-án, az év els? MotoGP futamán veszítette el a MotoGP egyik legtehetségesebb és legígéretesebb tehetségét, Daijiro Katót. Ma lenne 40 éves.

1976. július 4-én született Szaitamában, Japánban. Motoros karrierje pocket bike-okkal kezd?dött. Négy nemzeti bajnokság megnyerése után 1992-ben debütált a gyorsasági motorsportban.

A MotoGP 250-es kategóriájában 1996-ban állt rajthoz el?ször, a suzukai futamon szabadkártyásként, majd ezt követ?en még három évig szerepelt kizárólag ugyanezen a helyszínen szintén szabadkártyával. Els? futamán NSR250-esével harmadik lett, egy évvel kés?bb és azután is megnyerte a versenyt.

2000-ben teljes szerz?dést kínált neki a Honda egy NSR250-es nyergében, a szezont négy futamgy?zelemmel a harmadik helyen zárta.

Addig is eltökélt volt és alázatos, de 2001-ben még határozottabban nézett a év elébe. Ez volt az az év, amikor elindult a komoly hírnév felé. A 16 verseny során mindössze háromszor végzett a dobogón kívül. Tizenegyszer gy?zött, hatszor indult pole pozícióból. Ilyen eredménnyel egyenes út vezetett a MotoGP géposztályba, a Fortuna Gresini Team NSR500-asán.

Daijiro Kato

Kato 2002-ben is er?sen kezdett, a Spanyol Nagydíjon már harmadikként ért célba. Nem volt kérdés, hogy tudja tartani a tempót a „nagy öregekkel’. Az év felénél egy RC211V-t raktak alá, amivel a Cseh Nagydíjon második tudott lenni.

Kato hihetetlen gyorsasággal tudott alkalmazkodni a nagyobb kategóriához. Míg a legtöbb versenyz?nek szüksége volt egy-két évre, hogy felvegye a ritmust, Kato az els? perct?l ott volt az élen. Az olyan nagy nevek, mint Valentino Rossi is felfigyeltek rá.

2003-ban Kato mellé a Honda Gresini leszerz?dtette Sete Gibernaut, nagyszer? szezonnal néztek elébe. Aztán másként alakult.

Az els? verseny Suzukában volt, érdekes, hogy ugyanott, ahol a karrierje elkezd?dött. A verseny harmadik körében, az utolsó kanyarban elveszítette uralmát a motorja felett, és nagyjából 200 km/h sebességgel a gumifalnak csapódott. Azonnal kórházba szállították, de akkor már kómában volt, nem is tért többé magához. Két héttel kés?bb, 2003. április 20-án meghalt.

Két nyolcórás endurance gy?zelmet hagyott maga után, 17 GP gy?zelmet és számos bajnoki els? helyezést. A történelem legsikeresebb japán motorversenyz?je lehetett volna.

Az FIM halála után visszavonta rajtszámát, a 74-est.

Daijiro Kato

Fotó: motogp.com

ugrás fel