EST. 2002

Malajziában Rossinak meglehet a 150. dobogós hely



1996-ban Malajziában mutatkozott be a világbajnokság porondján Valentino Rossi. 125 köbcentis géposztály, Aprilia, hatodik hely Shah Alamban. Tizenkét évvel és 208 nagydíjjal kés?bb Rossi nagyjából ugyanazzal a harci morállal áll rajthoz nyolcszoros vb-ként, immár Sepangban.


Hogy ne lenne motivációja az olasznak a már megnyert szezon utolsó keleti próbatételén? Dehogynem, hiszen egy újabb rekord készül led?lni. Mit egy. Rögtön itt is van az a tény, hogy matematikailag Rossi ebben a szezonban megszerezhet kerek 382 pontot, ami egy hihetetlenül magas szám, s ezzel visszatérhet az ‘egy idényen belül megszerzett legtöbb pont’ c. összevetés els? helyére – jelenleg a csúcstartó holtversenyben ? és Casey Stoner, aki tavaly egalizálta a Dottore 2005-ös raliját, a 367 egységet. Még ötven pontot osztanak szét az idei kiírásban, Valentinónak lényegében két második hely is elég lenne, hogy túllendüljön a 367-en.

‘Két verseny van még, megpróbálom mindkett?t megnyerni’ – teszi helyre a dolgokat Rossi, aki karrierje 150. (és ezek szerint 151.) dobogós helyezésére készül. Vale már tavaly télen, az els? bridgestone-os tesztelésekkor, azaz a mostanihoz mérten szinte zéró ilyetén tapasztalattal is villámgyorsan ment Sepangban. Februárban 2’01”190-es forduló volt a legjobbja egy 22 körös versenyszimuláció keretein belül. Mind a 22 kört 2’01 tetejére hozta a Yamahával. Félelmetes volt ez már akkor is, pláne azt szem el?tt tartva, hogy a verseny közben valaha elért leggyorsabb kör, Stoner tavalyi parádéja sem törte át a 2’02-es falat.

Szóval elég nehéz most ellenfélnek lenni, de azért nem kell félteni ?ket sem. Casey Stoner nem az az ijed?s típus, és végül is most már minden-mindegy alapon versenyezhet, egyetlen érdemi célja az lehet, hogy Dani Pedrosával szemben ?rizze az összetett ezüstöt. A Phillip Islanden gy?ztes ausztrál is szeretné szépen zárni a szezont – mondjuk kétszer huszonöt ponttal, miel?tt nekilát a Desmosedici GP9-cel való munkának. Hiszen kell egy fegyver, amellyel vissza lehet hódítani a címet 2009-ben.

Vasárnap, október 19-én a tizennyolcadik Maláj Nagydjat rendezik meg, Sepangban a tizediket. 1991 és 1997 között Shah Alam, 1998-ban Johor pályája volt a helyszín.

Stoner sepangi mérlege egyébiránt irigylésre méltó: a tavalyi ducatis MotoGP-siker el?tt a 125-ben KTM-mel (2004), a 250-ben pedig Apriliával (2005) is nyert már Malajziában. ‘Odahaza találtunk egy jó beállítást es?re is, így ha nem jön be valami komoly akadály, biztos vagyok benne, hogy ezen a hétvégén is jók leszünk. Szeretem a pályát és szép emlékeket ?rzök, mindhárom kategóriában gy?ztem itt.’

Kettejük csatájáról szólhat a futam, de persze beleszólhatnak mások is – f?képp a spanyolok, Pedrosa és Lorenzo a jelöltek, bár velük kapcsolatban sötétebbek az ómenek. Dani éppen a már említett tavaszi teszten esett el és sérült le három hétre, kihagyva a felkészülés és a teszt-fázis legfontosabb szakaszát. Emlékezhetünk, akkor zúdította haragját Nicky Haydenre, hogy ‘túlságosan a saját képére fejleszti az RC212V-t’. Fizikailag nem volt talán akkora bukás, mint mentálisan.

Lorenzo megszenvedhet a Michelinekkel, hiszen Malajziában a Bibendum az utóbbi id?kben ki szokott kapni a Bridgestone-tól. Utolsó el?tti versenyükön látják el csapataikat a vb királykategóriájában. A kvalifikáción dörrenthet Por Fuera. Aki szintén ezen a ringen kezdte, idén februárban az edzést a pole pozíció-gyártáshoz. Négy id?gumit leselejtezve 2’00’705-ig apasztotta az idejét.

Ne feledkezzünk meg Haydenr?l, aki pódiumra állt Ausztráliában. Egy kicsit mintha újjászületett volna a Kölyök, és még mennyire újra fog, amikor elkezdi a munkát a Ducatival. Dobogó, mint perspektíva – meg is érdemelné az amerikai, aki 2003 és 2006 között, zsinórban négyszer lett negyedik Sepangban.

Andrea Dovizioso is odaérhet, bár a két hosszú egyenesben nehéz dolga lesz a gyári technikával szemben egy privát motorral. Capirossi és De Angelis feledtetnék a számukra szürke Phillip Island-i víkendet. Capirex Suzukijának elvben jó lesz az a klíma, de nem jelenthetünk ki semmit el?re, hiszen az ausztrál meg a kedvenc pályája volt. Megint korán kelünk, nem baj, jó szórakozást.
(Jön a 125 és a 250…)

ugrás fel