EST. 2002

Mamola szerint a Honda lehet a befutó

Randy Mamola 1979 és 1992 között volt f?szerepl?je az akkori gyorsasági királykategóriának, az 500-nak. Tizenhárom év alatt ugyanennyi nagydíjat nyert meg, ötvennégy alkalommal állt dobogóra és négyszer zárta ezüstéremmel a szezont, ’80-ban, ’84-ben, ’87-ben és ’91-ben. De ez a múlt… az, ami a mi Randy-nket megkülönbözteti régvolt bajnokoktól, Lawsontól, Gardnert?l, Schwantztól, id?sb Roberts úrtól, Rainey-t?l, az az, hogy ? sosem fejezte be a versenyzést.

Régi, szép

Mamola még ma is, jóval túl fénykorán, negyvennyolc évesen, kissé elhízva is képes négy másodpercen belül motorozni bármely pályáján a világnak, mint a MotoGP élmez?nye, aminek nem egyszer adta tanúbizonyságát és ami nem kis szó. Karrierje során ráadásul Suzukival, Yamahával, Hondával és Cagivával is futott, vagyis teljesen kompetens személynek tekinthet?, még ha ez nem tegnap történt is. Próbálgatja viszont a versenymotorokat rendre, ideértve az utolsó generációs darabokat is.

Levezetés

‘Néhány kör erejéig talán képes vagyok rá’ – utal a fenti teljesítményre – ‘de egy teljes versenyt már nem bírnék. Nem tudom annyira tartani magam, mint egykor.’ Akárhogy is. Randy Mamola a Ducati Madonna di Campigliói bemutató hópartiján nyilatkozott meg, s mint kiderült, a Hondát tartja az idény nagy esélyesének.

‘Kétség hozzá nem fér, a Honda volt a 2007-es év legnagyobb csalódása. Emlékeztek még, mi mindent beszéltünk a motegi els? pályáralépéskor? Hogy micsoda technikai megoldások, le voltunk ny?gözve, félelmetes volt. Aztán még a Yamaha és a Suzuki is el?ttük volt az esztend? elején. Szép lassan visszahozták aztán magukat, hogy aztán a valenciai célegyenesben, az utolsó versenyen az RCV leel?zze az a GP7-et és az összes többi motort. A legnagyobb fejl?dést az RC212V mutatta be. Ahogy Claudio (Domenicali, a szerk.) mondta, a Honda az Honda. B?dületes munkát végeztek az évad során, újratervezték a motort, miközben 2008-ra összeraktak egy új prototípust a gyári együttesnek.’

Randy és egyik ‘keresztgyereke’, Krummenacher

De mi az er?sségük? ‘A blokk. A HRC egy big bang er?forrásról állt át egy screamerre, méghozzá év közben! Nekem volt szerencsém kipróbálni, és azt vettem észre, hogy legnagyobb erénye a kezelhet?ség. Annak ellenére, hogy n?tt a teljesítménye.’ Vajon ez volt a legjobb gép a rajtrácson, mondjuk 2007 végén? ‘Valószín?leg még a Ducati volt az, bár valószín?leg a Honda volt jobban vezethet?. Hogy err?l meggy?z?djünk, elég megnézni a két motort a kanyarkimeneteknél. A GP7 olykor kígyózik, a Honda soha. A GP7 blokkja minden bizonnyal potensebb, de nem nyersebb is az RCV-énél.’

És mi van a többiekkel? ‘Le vannak maradva. Igaz, a szezon végére leredukálódtak a motorok közötti különbségek. A Suzuki például eléggé kellemesen vezethet? volt, és er?s is. A Yamaha ezzel szemben ele volt hibákkal, f?leg a teljesítmény hiányzott és emelgette az elejét kigyorsításnál. Egy valenciai teszten meg is kérdeztem Jeremy Burgesst?l, hogy Valentino nem panaszkodik-e emiatt, mert hát nekem eléggé nehéz volt megbirkóznom a jelenséggel, mármint hogy mindig el kell vennem egy kicsit a gázt, hogy az els? kerék talajt fogjon. Jeremy azonban azt mondta, nem: Rossi hozzászokott ehhez. Az is igaz, hogy a Yamaha big bang er?forrása helyenként kivételes nyomatékot prezentált.’

On board 1985

Persze a jó versenyhez és az eredményekhez nemcsak technika kell, hanem ember is. ‘Dani Pedrosa gyors. Azt nemigen értem, miért nem tud megemészteni egyes pályákat. Ezen túl kéne lépnie. Hayden valójában még nem szokott hozzá a 800-as osztályhoz, ez az igazság. Az új motorok nem annyira er?sek, mint az ezresek voltak, jobban mondva másképpen kell vezetni ?ket. Nem szabad er?ltetni, hagyni kell beesni ?ket a kanyarba. Fontosabb a gyors kanyarbemenet, mint a kigyorsítás. Egy kicsit olyan, mint a gokart.’

Mamola egyik titkos favoritja nem más, mint a Kawasakit er?sít? John Hopkins. ‘Hopper gyors pilóta, és a Kawával odacsaphat… ha oda tud vele.’ És persze Rossi… ‘Rossi az Rossi, nem nekem kell magyaráznom, milyen jó versenyz? ?. Biztosan meg is kapja a kell? támogatást a Yamahától, amely szintén screamer blokkra váltott. Nem is volt más választása. A kérdés már csak az, hogy a soros négyhengeresek kiállják-e a próbát a V-kkel szemben.’

Mi újság Stonerrel? ‘Láttad síelni (hehe)? Elég jól csinálta, ahhoz képest, hogy pár napja tanulja. ? olyan, mint Schumacher, amikor valamit a fejébe vesz… elég sok id?t töltöttünk együtt, szerintem rendben lesz a srác és a válla is engedi majd teljes er?bedobással vezetni.’ Hát igen, Rossi szerint ? a traction control-éra legjobb pilótája… ‘Bizony, megtanult együtt élni az elektronikával. ? megbízik az kontrollrendszerekben, és emiatt képes 110%-kal menni. Egyértelm?, hogy ez az új helyzet kategorizálja kissé a versenyz?ket. Ha csak a fékezést vesszük: mondjuk, hogy a lehjobb és a legkevésbé hatékony között van pár méter egy 300-ról nullára lassulásnál. Lehet, hogy ez egy kanyarban csak pár század, de a végelszámolásnál a századokból könnyen másodpercek jönnek össze. Egy hibát ledolgozni ma már szinte lehetetlen: ha rontasz és veszítesz három másodpercet, nem elég tíz kör sem, hogy visszahozd magad.’

Hihetetlen…

Ezek szerint nincs nagyon ínyére a mesternek a kisegít? elektronika. ‘Ha most mindketten beülnénk egy-egy kocsiba, mondjuk egy BMW-be meg egy Mercedesbe, és vizes borításon elkezdenénk gyorsulni, akkor aligha lenne sok köze a végeredménynek ahhoz, hogy melyikünk milyen ügyes. Az elektronika döntené el a versenyt. Iktassuk ki az elektronikát, és majd megint elbeszélgetünk.’

‘Nem is vita tárgya, hogy ett?l n? a biztonság. Egy 500-ast vezetni hihetetlen élmény volt, de ugyanolyan veszélyes is. Könnyen törött a csont, nem is kellett nagyon túlzásokba esni, elég volt olykor a határon menni. Legjobb pillanatukban elérték mondjuk a 170 lóer?t, na de azt egyszerre tolták rád. Kanyarkimenetnél valamelyik kerék kötelez?en a leveg?ben volt. De azt sem lehet mondani, hogy manapság könnyebb lenne vezetni. A MotoGP-k sem maguktól mennek ám… nem könnyebb, csak kevésbé veszélyes.’

ugrás fel