EST. 2002

Mától mindenki a másodosztályon utazik



Sepang egyik elitszállodájában gy?ltek össze a MotoGP döntéshozói, Nakajima és Kitagawa urak a Yamaha, Yasutake a Honda, Sahara a Suzuki részér?l, illetve természetesen a ducatis delegáció, Corrado Cecchinelli és Livio Suppo. A Kawasaki nem élt a lehet?séggel, hogy bárkit is küldjön az övéi közül – akár egy f?mérnököt vagy szóviv?t is – a csúcstalálkozóra, a zöldek helye üres maradt, ami tán több, mint puszta jel. John Hopkins és Marco Melandri sorsa egy hajszálon függ, és könnyen lehet, hogy tényleg nem látjuk ?ket idén versenyezni a királykategóriában. Egyel?re hírzárlat van, az ómenek nem jók, és legfeljebb privát csapat jöhet szóba – de ezt már tudjuk. Igaz, arra semmi rálátást nem engednek, hogy lesz-e mód (pénz) az együttesre.


A maratoni, tíz órás beszélgetés semmiféle kézzelfogható eredményt nem hozott. Illetve de: szinte biztos, hogy jóváhagyják az edzések 60 percr?l 45 percre kurtítását, illetve hogy a warm-up a korábbi húsz perc helyett pont feleannyit tart majd. A pénteki szabadedzések jöv?je tisztázatlan, lehet, hogy elhagyják végül. Nincs konszenzus afel?l, hogy maradjanak-e a hétf?i, ‘esemény utáni’ tesztek: egy új változat szerint csupán a tesztpilóták körözhetnének, a hivatalos versenyz?k nem. Ebben az esetben viszont nem látszik, hogy hol a költségcsökkentés. F?leg a Suzuki lobbizik a hétf?i próbák megtartása mellett, ami érthet?, hiszen a két motorosukkal egészen más helyzetben vannak, mint a többiek: nekik minden kör, minden plusz információ számít.

Abban viszont viszonylag nagy az egyetértés, hogy az utazási költségeken lehet spórolni. Idén minden GP-csapat az economy class szolgáltatásait veszi igénybe a repül?utak során, tekintet nélkül rangra és beosztásra. Az elnökök kinyilatkoztatták, hogy ?k maguk is a másodosztályon repülnek majd üzleti ügyeik intézése közben, hiszen a vezet?knek és a topmenedzsereknek kötelez? példát kell mutatni. Nincs pazarlás, nincs tékozlás.

Persze ezt meg az európaiak kényes gyomra veszi be nehezen. Jeremy Burgess volt az egyik kihúzó, mondván, ? már azért elért valamit a szakmában, megérdemel egy kis komfortot… de hát egyedül még a nagy Jeremy is kevés volt az oligarchák ellen.

‘Részletes költséganalízist kéne készíteni, és pontosan meghatározni, hogy hol húzunk’ – tartja Davide Brivio csapatmenedzser, és egyetért vele a Livio Suppo is, aki rezigáltan nyilatkozta: nem sokat várt a japánok szervezte mítingt?l. ‘2009-nek nekimegyünk így, ahogy vagyunk, a motorokat már úgysem lehet nagyon megváltoztatni, legfeljebb részleteikben. Az igazi probléma 2010 lesz. A kritikus évad. A gond nem is az alapvet?en, hogy hány gyártó képviselteti magát a sorozatban: rápillantottam múltbéli kiírásokra, voltak évek, amikor csak a Suzuki és a Yamaha vagy a Yamaha és a Honda versenyzett.’

Egy meccs még hátravan (persze nem a motorosokéra gondolunk a sepangi aszfaltcsíkon, ó, nem). A csütörtöki találkozón beszáll az egyeztetésbe a csapatokat tömörít? IRTA szervezet, amely jelenleg de facto sem a kis csapatokat nem képviseli, sem a nagyokat, csak úgy van, bele a világba. Nagy áttörést nem vár senki. Február közepén aztán – talán – összeül a GP Commission, ez a furcsa irányító hatalom, és létrejöhet Ezpeleta úr tallkozója a FIM-elnök Vito Ippolitóval, szemt?l szembe. A nemzetközi motorsport szövetség venezuelai elnöke nem az er? pozíciójából fog tárgyalni: szavazati többségnek a közelében sincs, a Dornának pedig 2026-ig van él? szerz?dése évi 15 versenyes bajnokságra. Talán végül mégis képesek lesznek bölcs döntéseket hozni… a sportbarátok számára a lényeg csak annyi, hogy legyen bajnokság és legyenek jól a futamok. A többit vigye az ördög.

Csütörtökt?l aztán, mintegy mellékszálként, pályára lépnek a versenyz?k, mindenki, kivéve a Kawasakit. Talán a sportról és a technikáról is szó lesz végre.

ugrás fel