EST. 2002

Merre tovább MotoGP?

Mugello után, minden csapat kicsit átértékeli az elért eredményeket, itt már látszik a felkészülés a technika eredményessége. Most mi is így teszünk, megpróbálunk kicsit csapat szinten gondolkodni és megnézni milyen irányok lehetnek az adott csapatoknál.

Az jól látszik, hogy idén is a Honda – MM páros a nyerő, még akkor is ha csak 12 ponttal vezeti a spanyol ász a bajnokságot. Tény, hogy nem sok de van benne egy nullázás és egy Mugello, ami alap értelmezetten Ducati pálya. A Honda tehát több mint elégedett lehetne, az új csapatfőnök azonban érzi és látja a csapat fő problémáját.

Albeto Puig öreg motor, a szó legszűkebb értelmében is, szakterülete a tehetségkutatás. Tavaly mikor megérkezett lapátra tette saját volt tehetségét, akivel később durván összerúgta a port és helyette szerződtette Lorenzot. Azt a versenyzőt, aki nem igazán a csapatok álma, pedig van egy zseniális tulajdonsága. Puig az érkezése után már jól látta, hogy a Honda tulajdonképpen rabigába hajtotta a fejét, akaratlanul kiszolgáltatta magát a világ jelenlegi legjobb versenyzőjének.

Marc Marquez ebben természetesen nem hibás, csupán egy zseniális pilóta, aki képes konzekvensen motorozni egy olyan motorral, amivel mások meg sem tudják közelíteni a VB összetett első helyét. Az évek alatt a spanyol összerakott egy olyan motort, ami a hibái ellenére is fekszik a stílusának és képes minden pályán felérni a csúcsra, de legalábbis pontokat gyűjteni.

Puig , aki tehetséggondozással foglalkozott előtte, jó érezte, hogy a Honda technikai csomagja nem túl felhasználó barát. Ha MM kiesik a csapatból, hatalmas visszaesés lesz tapasztalható. Persze kieshet MM a csapatból? Tudjuk, hogy a szárnyasok képesek voltak Rossival is szakítani azon, hogy a versenyző vagy a motor hozza a győzelmet. MM azonban nem ilyen jellegű versenyző, magasan Ő keresi a legtöbbet a guruló cirkuszban és szeret nyerni, amire az RC tökéletesen alkalmas. A 15 millió euró és töménytelen győzelem tartja Marcot, de kérdés meddig?

Puig tehát lépett, kirakta a csapatból Pedrot és helyette felvette a másik honfitársat Lorenzot. Miért pont Őt, kérdezhetnénk? Azért mert Lorenzo képes arra, hogy összerakjon egy olyan motort, amivel sok más versenyző, és köztük rengeteg fiatal tehetség eredményes tudna lenni.

Lorenzo azonban az elmúlt fél évben teljesen eltűnt a feladatban, azt sem tudja merre menjen előre. Pedig télen gyors eredményeket ígért, és mikor azok a kollégái, akik ismerik MM motorját óva intették nem hitt nekik. Aleix Espergaró már a télen kijelentette, hogy a saját motorjával nem lehet megverni a regnáló világbajnokot. Több spanyol újság is lehozta, hogy Lorenzo rúdja kifelé áll a szekérből és el akarják küldeni. Lorenzo megnyutatott mindenkit, hogy két évre szerződött, és a csapatnak is jött tenne ha sikerülne egy kezelhetőbb motort létrehoznia. Mivel Ő képes rá. Az általánosságban érdekes nyilatkozatairól ismert spanyol srác most igazat mondott. Puig pedig beállt mögé és megerősítette, hogy Lorenzo élvezi a csapat támogatását.

Azt gondolhatnánk, hogy csak a Honda tesz fel mindent egy lapra és a többi csapat más stratégiával működik, pedig a hétvégi nyertes Ducati is hasonló dolgoktól szenved. Csak ott a zseniális Casey Stoner munkája érződik. A csapat rengeteg dolgozott, hogy kilépjen az egy versenyzős mederből, végre jönnek is az eredmények de nem eléggé. Gyors, de nem kellően gyors a Ducati, és nem minden pályán. Ráadásul az erősségük a motorerő, ha csak kicsit is de veszített az erejéből mert a Honda faragott ebből a hátrányból. Lorenzo ott volt a Ducati csapatnál, de nem tudták kivárni az eredményességet, túl sokba került és nem csöpögtettet eredmények, inkább egyszer csak rá szakadt a működés. Addigra azonban késő volt, a csapat kirakta és Lorenzo meg is sértődött. Pedig a csapatfőnök ott is érezte, hogy szükségük lenne egy jobban irányítható motorra. Az olaszoknál a csapat felépítés is érdekes, Dovi és a fiatal Petrucci jó csapatot alkotnak. Annak ellenére is, hogy hétvégén Petrux értékés pontokat vett el csapattársa elöl. Ahogy nyilatkozta számára ez volt az idei GP fő célja, egy futamot megnyerni. Innentől Dovi és a csapat érdekeit nézi, vagyis a Ducati összezár, hogy meglegyen az áhított VB cím. Az olasz csapatnál, ahogy a Honda szatellit egységeinél is vannak komoly rész sikerek, azonban ezek a sikerek nem képesek komoly pontokká nőni a szezon alatt.

A harmadik csapat az, akinek Lorenzo motort fejlesztett és, aki igazán jól állhatna a világbajnokság pontversenyében. A Yamaha az M1 prototípusával képes arra, amire a legtöbben vágynak a fejlesztői vonalról. Rengeteg belépő szintű versenyző ér el vele eredmények, illetve érzi magát rajta otthonosan. Elég ha csak a mezőny egyik legtehetségesebb fiatalját Vinales példáját vesszük gorcső alá. Addig ameddig a Lorenzo által használt vassal ment, dőltek a rekordok és az eredmények. Elkezdték variálni a technikát és a Yamaha szétesett, de még ebben az állapotában is ódákat zeng róla egy Morbidelli szintű motoros. A Moto2 világbajnoka nem rejti véka alá, hogy jól érzi magát a motoron, de Ő is ahogy a legtöbb Yamaha versenyző, hullámzó teljesítményre képes csak. Ennek az oka az irányokban és az anyagiakban keresendő. Nehéz megmondani melyik volt előbb a csapatnál. Nem volt pénz a fejlesztésre vagy a srácok nem jó irányt mondtak a csapatnak és az inkább visszavett a kudarcok után. Az tény, hogy az M1 még mindig nagyon jó motor, de kigyorsításnál és végsebességben is alul marad a konkurensekkel szemben. Ez a Mugellon a rajtnál is jól érzékelhető volt. A hangvillás csapat talán ott hibázott, hogy nem adott egy szatellit motort Lorenzo számára, lehet ismét gatyába rázta volna az M1 mostani verzióját. Bár azt a spanyol is elismerte, hogy az M1 kiismeréséhez neki is sok időre volt szüksége. A Yamaha esélye és jövője egyértelműen Vinales, gyors és összeszedett versenyző, aki több stílusban is jól motorozik, azonban nem jönnek az eredmények ha nem tökéletes alatta a motor. Lehet a kékeknek is egy emberre kellene fejleszteniük és belépni a sorba?

Ha a kékeknél tartunk, akkor nem mehetünk el szó nélkül a Suzuki csapata mellett sem. Minimális költségvetésből működnek a többiekhez képest, fiatal versenyzőket alkalmazva. Csupán két motorral van jelen a rácson, és még így is hatalmas erőt képvisel a csapat. A fiatal spanyol teljesítménye ugyan hullámzó d egyre kisebb kilengéseket produkál, versenyről versenyre. Ráadásul képes az élmezőnyben is motorozni, vagy futamot nyerni. A Suzuki tehát egy jó példa de messze van még az esély a VB cím megnyerésére.

Már csak két olyan csapat van hátra, akik sajnos jelenleg alig érnek el sikereket. A KTM végre munkába foghatja Pedrosát és remélhetőleg nagyot tudnak előre lépni. A kis spanyol évekig volt a Honda gyári versenyzője, ugyan bajnokságot nem nyert a világ egyik legjobban képzett motorosáról van szó. Az osztrák cégnek pedig szüksége van minden tanácsra, mert a francia Zarco úgy süllyedt el a projektben, hogy azóta sincs hír róla.

Az Aprilia is hatalmas küzdelemben van, kevés csapat mondhatja el magáról, hogy a versenyzőjük azzal fenyegeti, ha nem lesz fejlődés akkor lehagyja Őket. Ők is rákapcsoltak de itt valószínűleg idő és őrületes pénzre lenne szükség az eredményekhez.

Nyitókép: MotoGP twitter

ugrás fel