EST. 2002

Mi lesz veled, Valentino Rossi?

A Doktor sosem volt a diplomácia nagymestere, és a legfrissebb interjúiban újfent bizonyítja, hogy rendesen felvágták a nyelvét.  A Rolling Stone magazinnak beszélt, a Ranchen – többek között a ranchr?l, ahol fiatal pilóták képezhetik magukat Rossi motoros akadémiáján. Csak olaszokat választanak be, jelenleg hét fiataljuk van, tudtuk meg. ‘Segítünk nekik motorversenyz?vé válni’ – mondta ki a lényeget Rossi. Persze a magazin sem azért utazott Tavulliáig, hogy az utánpótlás-nevelésr?l értekezzenek.

A 2013-as szezonban Rossi visszatért a Yamahához két borzasztó ducatis év után. Egy futamgy?zelmet szerzett, Assenben, júniusban. A közelmúltban világossá tette: ha a következ? évad is így alakul, és nem tudja felvenni a versenyt a spanyol riválisokkal – a hondásokkal, köztük a címvéd? Marquezzel, és a csapattárs Jorge Lorenzóval, befejezi. Mindazonáltal lehet építkezni az egy szem hollandiai gy?zelemb?l is.

‘Egyike volt pályafutásom legfontosabb gy?zelmeinek. Nem volt a legfontosabb, mert amelyik gy?zelmek igazán számítanak, azok világbajnoksághoz segítenek. De mondhatom, hogy nagyon sokat vártam rá. Mennyi is telt el az utolsó óta? Két és fél év? A ***ba, az rengeteg id?. Csúnya vasárnapok voltak. Frusztrálóak. F?leg, amikor még a Ducatinál voltam.’

No igen, a ducatis id?szak. Visszaemlékezések.

‘Az els? alkalom, amikor a Ducatit vezettem, valóságos sokk volt. Három kör után arra gondoltam: most aztán benne vagyunk a trágyában. Ennyi kellett, hogy rájöjjek, hibát követtem el. Nem próbálhattam ki a motort az aláírás el?tt, de aláírtam a szerz?dést. A problémák teljesen világosak voltak az elejét?l kezdve. Azt mondam, rendben, próbáljunk meg javítani a motoron. Végigdolgoztuk a szezon els? felét, de tíz verseny után rá kellett jönnöm, hogy azzal a motorral az életben nem fogok nyerni.’

‘A hangok, amik szerint vissza akartam lépni a szerz?dést?l, igazak voltak. De nem tehettem meg, nem volt rá mód. És jó is így. Ha rossz döntés is volt, túl egyszer? azt mondani, hogy én akkor inkább otthon maradok, amikor a dolgok rosszra fordulnak. Nem szabad feladni. Azt mondják, a nehéz szakaszoktól er?sebb leszel – szerintem ez nem igaz. Csak öregebb leszel.’

Rossi kend?zetlenl beszélt arról is, hogy vajon Casey Stonernek miért ment mégis jól a Ducatival.

‘Casey hihetetlen munkát végzett a Ducatival, ha a telemetriáját nézem, nem is értem, hogyan. Sokan azt hiszik, ? gyors versenyz? volt, de nem elég okos, emiatt végz?dött így. Valójában neki végig a határ fölött, minél gyorsabban kellett mennie a Ducatival. Ha pedig így mész, el?bb-utóbb összeomlasz.

Két külön történet a miénk: ? csak egy motort vezetett, miel?tt a Ducatihoz került, Lucio Cecchinello Hondáját. Gondolom, azt mondta magának, itt egy jó motor, nyernem kell vele. Én már éveket lehúztam el?tte Hondánál, Yamahánál, és egyb?l láttam, hogy ez a motor nem jó. Biztos vagyok benne, ha Stoner holnap felülne Dovizioso motorjára, hatodik lenne.

De tényleg hihetetlen volt, ahogy motorozott. Egyedi. Hogy hiányzik-e? A pályán igen. ?stehetség volt, nehéz volt legy?zni. A pályán kívül nem. Nélküle jobban mennek a dolgok. Vannak rivalizálások, ellenségeskedések, de a helyzet normális, amikor vége a versenynek, nem barátkozunk, de a légkör rendben van.

Nagy kár, hogy Pedrosa nem nyert világbajnokságot még. Megérdemelné. Most mintha úrrá lett volna a félelem: mindene megvan, hogy világbajnok legyen, de tizennyolc csonttörése volt. Az sok. Talán meg kéne beszélni Lorenzóval és Marquezzel, hogy engedjenek nyerni neki egyet.’

Végül a már megszell?ztetett visszavonulásról. 

‘Szerz?désem van 2014 végéig. Ha elég er?s leszek, ha tudom tartani a lépést az els? hárommal, akkor szeretném folytatni még két szezon erejéig a Yamahával, 2015-ben és 2016-ban. Még nem döntöttem el semmit. Ami engem érdekel, az a versenyképesség.’

ugrás fel