EST. 2002

Michelin: nincs út visszafelé

‘Elegend? megváltoztatni a gumik profilját, és a motor egy teljesen más arcát mutatja. S?t, mintha húsz kilóval könnyebb volna.’ Ezt mondja az utcai modelleket készít? gyár. Képzeljük csak el, mennyire igaz az állítás egy versenygép esetében. A MotoGP-ben hosszú évek Michelin-egyeduralma után egyre markánsabban jelen van a japán trónkövetel? Bridgestone és a nagymúltú, ám a királykategóriában a semmib?l építkez? Dunlop. A franciák persze nem adják olcsón a b?rüket: el?nyük eddig jelent?s volt vetélytársaikkal szemben, és ezt a különbséget stabilizálni is szándékszik a konstrukt?r. Eszközük ehhez egy olyan fejlesztés alatt álló formula, amelynek segítségével egyetlen hétvége, széls? esetben egy nap alatt teljesen új borítást lehet gyártani.

Az életszer?ség kedvéért: képzeljük el, hogy egy pénteki szabadedzés után egyértelm?vé válik, hogy az adott pályán egy merevebb szerkezet?, ám a sok bedöntés miatt a bal oldalán puhább keverékre van szükség. A szükséges instrukciók alapján lehetséges, hogy a kért gumiabroncs a vasárnapi bemelegítésre már rendelkezésre álljon a helyszínen, azaz a tervezés, a legyártás és a leszállítás 36 órán belül megtörténik. Ez a ‘just in time’, (épp id?ben) licenc lényege.

Szóval a Michelin keményen támad. A téli el?szezon alatt két új hátsó borítást teszteltek pilótáik – az egyik, melyet Malajziában vizsgáztattak, 20/67-16-tal jelölik, vagyis átmér?je kisebb, mint a jelenleg használt 16,5′-es gumi. A francia mérnökök szerint ez a méret a MotoGP jöv?je. Néhány teszt után a versenyz?k – Rossival az élen – úgy döntöttek, hogy a megszokott tizehat-felesekkel mennek tovább, leginkább azért, hogy ne bonyolítsák tovább a néha amúgy is összetett felkészületi munkát. A váltás legalább akkora lépték?, mint amikor a 17′-es méretet lecserélték a jelenlegiekre.

Mivel szép lassan mindenki rájött, hogy a futamokat nem az nyeri, aki a célegyenesben 350-nel megy, hanem aki a kanyarokban hamarabb meg tudja kezdeni a kigyorsítást, egyre inkább el?térbe kerültek az oldaltapadás és a kanyarvételi sebesség kifejezések. A rajzon jól látszik a Michelin átal kijelölt és járt út: balra fönt a 250 köbcentis osztályban használt 165/55-17-es abroncs látható. Középen a múlt szezonban használt 6,25-16,5-es, ennél a modellnél a gumi oldalai már ‘nyitottabbak’ a futófelülethez képest. Jobbra az új prototípus a ‘kinyíló’ szélekkel. Jó ötlet, amelynek van viszont egy hátránya, éspedig hogy torziót idéz el?, mikor a motor döntött állapotban van. Hogy ezt a problémát kiküszöbölje, a francia gyár olyan szerkezetet alkotott, amely oldalt sokkal merevebb és nem deformálódik.

Hogy mindezt mi módon érték el, az természetesen hétpecsétes titok, az már annál kevésbé, hogy az új generációs gumit már az els? idei vébéfutamtól kezdve használják, annak ellenére, hogy alkalmazása gondokkal járhat: futóm?- pattogást (chattering) idézhet el?, amellyel a Honda és a Yamaha versenyz?i egyaránt szembetalálkoztak már az el?szezon alatt. Visszafelé viszont nincs út, ahogyan Valentino Rossi mondta, tavalyi gumikat tehát aligha fognak használni a csapatok. Elég gumit cserélni, hogy teljesen más motort kapjunk…

ugrás fel