Ha csupán legyintesz az Endurance-széria japán fordulójára, mondva akár, hogy az ‘csak’ nyolc órás, és sokkal érdekesebbek a 24 órások, akkor sajnos tévedésben élsz, drága barátom. A Suzuka 8 hours a világ egyik legérdekesebb motorkerékpár versenye, tudniillik.
Az els? suzukai hosszú távút 1978-ban rendezték, akkoriban még F1-kategóriás (se GP, se WSBK…) prototípusok számra, a megmérettetés pedig hamar hatalmas presztízst vívott ki magának a négy nagy japán gyártó között, hiszen itt igazán megmutathatták, mi fából faragták mérnökeiket és versenygépeiket.
Tradicionálisan július utolsó hétvégéjén rendezik, pont a Japán nyár kell?s közepén. Tehát általában vagy 30 fok felett h?ség, vagy monszunszer? es? nehezíti a csapatok és versenyz?k életét
Ráadásul ez az egyetlen verseny a Földön, ahol együtt, akár egy motoron láthatod kedvenc MotoGP, Superbike és Endurance sztárjaidat versenyezni. 1980-ban Wayne Gardner és Mick Doohan versenyzet a Hondának a Suzukán, 1986-ban egy RVF750-en nyert Gardner és Dominique Sarron, míg 2001-ben még egy Valentino Rossi, Colin Edwards-párost is láthattunk egy VTR1000SP-1-en gy?zedelmeskedni.
Tavaly a Yamaha gyári csapatában Bradley Smith is segített megszerezni a gy?zelmet, míg a visszavonulásból visszetér? Casey Stoner egy fennakadó gáz miatt esett hatalmasat – emlékeztek? Idén Pol Espargarót, Nicky Haydent, Michael van der Markot, a svájci Moto2 pilótát Dominique Aegertert, Leon Haslamot, Jonathan Rea-t, Broc Parkes-t és Alex Lowes-t is fel lehet fedezni az indulók között, hogy olyan ‘nagyöreg’ gigasztárokat már ne is említsünk, mint a legendás Noriyuki ‘Nitro’ Haga vagy Yukio Kagayama!
Számos technikai újítást a Suzukai 8 Óráson láthattunk el?ször. 1990-ben itt mutatták be az ováldugattyús Honda NR750-et, de itt láthattunk el?ször éles bevetésben LED-es fényszórókat és világító rajtszámokat is. A képen Nicky Hayden és a MuSASHi RT HARC-PRO Honda csapat CBR1000RR-je
Nehéz szavakban kifejezni, mennyire fontos a Suzuka 8 Hours a japánok számára. A néz?szám a leglátogatottabb MotoGP-kkel vetekszik és b?ven meghaladja a százezres számot, de még a motorok sem azok, melyeket a többi EWC (Endurance World Cup) versenyen látni.
Mivel 24 helyett itt ‘csak’ 8 órás a verseny, kevesebb a hibalehet?ség ezért jobban fel kell készülni, de még a gépek tuningszintje is magasabb a megszokottnál – suzukai motort sehol máshol nem látsz versenyezni, az itt látható technikai és mechanikai megoldások vilgászinten egyediek.
Maga a pálya a Honda tulajdonában van és eleve igyekeznek minden viadalt meg is nyerni (jaj annak a pilótának, aki esni mer!), ezért általában valami különlegességgel is készülnek. Ki tudja, még az is el?fordulhat, hogy idén itt, most hétvégén lebbentik le a fátylat a beígért új Fireblade-r?l! Drukkoljatok, hogy így legyen! A versenyt számos nemzetközi tévéadó közvetíti, szóval nem lesz nehéz online streamet találni, de a hivatalos weboldalon minden edzés és id?mért? live timing formájában is követhet?.
A Honda a ‘régi’ CBR-rel nagyon nyerni akar még egy utolsót ‘otthon’, miel?tt jön az új motor. A Yamaha a tavalyi gy?zelem után megvédené a Suzuka Királya címet. A Suzukinak is kijárna némi siker már, ?k sem a véletlenre bízzák a dolgot, lásd, a Yoshimura csapat ismét irtó komolynak t?nik. És végül a Kawasaki sem alszik: eleve egész hétvégés kiállítást szerveztek a pálya köré, de még a verseny H2R-rel is kigurulnak, megpróbálják felállítani a valaha mért leggyorsabb kétkerek? kört a Suzukai aszfaltcsíkon…
Ez jó mulattság, férfi munka lesz!
Legutóbbi hozzászólások