„A Diablo Rosso Corsa azoknak a verseny-szellem? és megszállott motorosoknak készült, akik a hegyi szerpentineken és a versenypályán is feszegetik a csúszáshatárt, azoknak, akik képesek a pálya és utcai használat között finom átmenettel különbséget tenni, és akik az elérhet? legmagasabb szint? teljesítmény után vágyakoznak.” – imigyen szól a Corsa reklámszövege, ennél jobban még mi sem foglalhattuk volna össze a lényegét. Merthogy ez esetben, úgy hisszük, igaz a PR-szöveg.
A hivatalos nemzetközi leleplezés után már szóltunk néhány keresetlen szót a Diablo Rosso Corsáról, amúgy bemutató jelleggel, hogy tudjatok róla, hogy lett, hogy van. Most azonban már saját kézb?l is meggy?z?dhettünk arról, hogy a fenti leírás valóban a realitásról, avagy mégis csak a reklámozók agyszüleményeir?l szól-e. El?bbit véljük igaznak. A szerkeszt?ség sajátbejáratú szabadságmadarára, név szerint Cormoranra (Triumph Speed Triple ’09) jutott a vizsgabiztos szerep, az ? kerekeire kapott jegyet az új Pirelli. Hogy milyen érzésekkel találkoztunk, arról mindjárt, de el?bb ismételjünk egy kicsit.
A Diablo Rosso Corsa a Diablo Corsa III utódja, és igazából ugyanarra a feladatra készült: a gyors, sportos utcai motorozásra, néhány (akár jó sok) versenypálya etappal f?szerezve, de persze az el?dnél már többet tud, a Pirelli szerint jóval többet. Igazi min?ségugrás, állítólag. Az els? abroncs úgymond hagyományos összetétel?, de a hátsó már nem, az három részb?l áll: a középs?b?l és a két széls? futófelületb?l. Hogy egyenesen ne kopjon, viszont kanyarban tapadjon.
EPT, avagy Enhanced Patch Technology, ami talán fejlesztett érintkezési felületként a legszebb magyarul – ez lenne a Corsában az a másik plusz, ami, hogy mást ne említsünk, a Pirelli szerint 10 (!) lóer?vel több teljesítményt enged átvinni az aszfaltra a kigyorsítások alkalmával. A gyár az asseni pályán végzett mérései alapján azt kommunikálja, hogy az összes mérvadó hipersport abronccsal összehasonlítva (a teszten a Pirelli Diablo Corsa III, a Diablo Rosso, a Dunlop Qualifier RR, a Michelin Power Pure, a Bridgestone BT-016 és a Metzeller Sportec M5 vett még részt) az új Diablo Rosso Corsa a legbiztonságosabb akkor, amikor a legtöbb er? szabadul át motorról aszfaltra, azaz a kanyarokból kifelé.
Az EPT igazából a gumi bels? szerkezetét jellemzi, ami olyan, mint – vagy legalábbis nagyon hasonlít – a Superbike világbajnokságban használt Pirelli slickek felépítésére, „eredményeképpen minden d?lésszögnél optimális tapadási felület áll rendelkezésre, minden körülmények között ideális az er?átadás.” – mondja a Pirelli. Hogy az a tíz plusz leadható lóer? hogyan oszlik el a d?lésszög függvényében, azt az ezen a linken megnyíló kis animáción láthatjátok. A jobb kigyorsítás pedig – mondanunk sem kell – gyorsabb végsebességet és lassabb körid?t jelent… a pályán, utcán pedig egy magasabb szint? biztonságot, megnyugtató tartalékokat.
A Pirellin kívül természetesen más is végzett már összehasonlítást a jelenlegi csúcs sportabroncsok között, a német PS motoros magazin 2010/6-os kiadásában szerepl?, de a Motorrad magazinban is leközölt gumiteszten a Pirelli valóban el?kel? helyen végzett, a végértékelésben pedig a következ?ket írták róla: „A száraz aszfalt a Rosso Corsa igazi otthona; stabil és pontos, akár egy versenyabroncs; minden kanyarban és minden d?lésszögnél kifogástalanul viselkedik, els? osztályú tapadás és visszajelzés jellemzi; szüksége van némi melegítésre, de utána…”
Ami érdekes, ugyanis a melegedéssel nekünk és a Cormoránnak eddig nem volt problémánk, igaz, utcai használat közben ezen kérdéskör nem tapasztalható ki olyan szinten, mint amikor elindulás után azonnal egy versenypálya els? kanyarjában találjuk magunkat. A többivel azonban egyet tudunk érteni. Jelenleg 7500 kilométer van a guminkban, leginkább dél felé vezet? utakon, Horvátország, Montenegró, ilyen helyeken fordultunk meg az új Pirellivel: azaz odáig egyenesen is, majd odaérve kanyarban is jó sokat használtuk. Ez alatt a röpke 7,5k alatt kopott a gumi természetesen, de a „háromzónás” technológiának köszönhet?en (így hívja a Pirelli a középen kemény, szélén slick szer?en puha tapadó felületet) még mindig használjuk, talán már ki fog tartani a szezon végéig.
Cormoránunk nincs kímélve, a megtett kilométerek számát és min?ségét tekintve is adva vagyon néki az a bizonyos ív – nem kíméljük, na. Ilyen motorozás mellett egy átlagos gumi, vagy ami azt illeti, a Pirelli el?tt fent lév? abroncsok mind-mind átlagosan 6000 kilométert bírtak alattunk – a Pirelli Diablo Rosso Corsa pedig még 7500 km-nél is majdnem 40%-on áll középen, a széle talán már egy kicsit jobban megkopott, de tapadáscsökkenést még nem éreztünk.
A profilja meglehet?sen magas, élénkített is valamelyest a bekormányzáson, de szerencsére nem olyan szinten és agresszivitással, mint egyes utcára már tényleg túl hegyesnek is nevezhet? konkurensek, amelyekt?l az egyenesfutás szinte-, de a bekormányzás (f?leg utcán, ugye) már valóban idegessé vált. E téren a Pirelli jól viselkedett a Triumph-on mindig: sportos, de biztonságos érzést ad, gyors, de mégsem zavaróan billeg?s az irányváltás.
A kigyorsítások viszont félelmetesek. Jó értelemben. Nem kívánjuk azt állítani, hogy McCoy szinten kenjük keresztbe, de higgyétek el, szeretünk gyorsan, minél gyorsabban menni a kanyarokban: és igenis érezni, hogy azokon a helyeken és kanyarokban, melyeket már jól ismerünk és megtanultunk szinte 100%-osan kimotorozni, érezhet?en ott az a bizonyos el?ny a Pirellin. Meg sem akar mozdulni, bármekkora gázokkal is gyorsítsunk ki. Nagyon jó, tényleg. Ellenben féktávokon éreztünk egy kis hátrányt, nem annyira sziklaszilárd, amennyire képzeltük, hogy lesz, f?leg a hátsó bebetonozottsága mellett – ezt, ha akarnánk, lehetne a hegyes profilra fogni, de inkább kenjük az átlagosnál hatékonyabb kigyorsításokra, melyeknek köszönhet?en a vártnál gyorsabban érkezünk meg a kanyarokba, így nagyobbat is kell el?ttük fékeznünk.
De még miel?tt félreértenétek a mondanivalót: a Cormoran gumijáért igazi pénzzel fizettünk, nem ajándékba kaptuk ?ket, azaz a fentieket teljesen komolyan gondoljuk és ?szintén így érezzük, mondhatni elégedett Pirelli vásárlók vagyunk. Apropó, hogy a legigényesebbeknek is kínáljanak valamit, az új Diablo Rosso Corsa oldalfala személyre szabható: egy egyedileg a te elképzeléseid szerint legyártott matricával lehet kidekorálni a gumi oldalát, amire kérheted a nevedet, esetleg egy nemzeti lobogót háttérnek, vagy a neved (vagy bármilyen felirat) mellé pedig egy versenypálya nyomvonalának rajzát. Persze hogy semmi értelme és tök felesleges, de vicces, aki pedig pont az ilyenekre gerjed, az bizonyára nagyon fog örülni a lehet?ségnek.
A Diablo Rosso Corsa a szokásos méretekben érhet? el: 120/70ZR17 els?b?l, és 160/60ZR17, 180/55ZR17, 190/50ZR17 valamint 190/55ZR17 a hátsóból. További információt az új Diablo Rosso Corsáról és a teljes Pirelli motorkerékpár abroncs választékról a www.motorgumi-aruhaz.hu oldalon találhattok.
Legutóbbi hozzászólások