Néhány óra múlva elkezd?dik a Gyorsasági Motoros Világbajnokság 67. szezonja a katari futam edzéseivel. Az el?z? két év Marquez dominanciája után idén talán ismét fordulhat a kocka? Rossi és Pedrosa is beer?sített, a Ducatik tiszta lappal, vagyis új motorral kezdenek, visszatért a Suzuki és az Aprilia. Senki nem pihent az elmúlt hónapokban.
Marc Marquez #93, Repsol Honda Team
Marc Marquez intergalaktikus pályát fut be épp a MotoGP-ben. Két éve versenyez a kategóriában, két világbajnoki címet szerzett meg. Tavaly rekord számú versenyt nyert, az év els? felében utolérhetetlennek t?nt, számos rekordot megdöntött, és még csak 22 éves. A sepangi teszten is hihetetlen id?t futott, most pedig alig várja, hogy folytatódjon a móka.
„Alig várom, hogy kezd?djön a szezon! Hosszú volt a tél, a múlt héten Katarban az es? miatt le kellett rövidíteni a tesztet, ami furcsa volt. De magabiztos vagyok az els? verseny el?tt’ – mondta Marquez. „Sok gyors versenyz? és gyors motor van, ahogy a teszteken kiderült, így az els? verseny biztosan érdekes lesz.’
Dani Pedrosa #26, Repsol Honda Team
Dani Pedrosa is váltott, az osztrák Mike Leitner után Ramon Aurin az új legfontosabb ember a csapatában. Aurin új taktikával készül 2015-re, ami okozhat meglepetést a kis spanyol eredményeiben. Jó lenne, Pedrosa tizedik évét kezdi meg idén a MotoGP kategóriában, és még nem volt világbajnok.
Valentino Rossi #46, Movistar Yamaha MotoGP
A Yamaha idén bedobja a lefelé is m?köd? gyorsváltóját, ami fokozza a motor stabilitását féktávon. Ezzel eddig csak a Honda operált, amivel hozhat egy keveset a Yamaha rajtuk, bár Rossi azt mondja, a tesztek alapján nem nagyon változtak a kett?jük közti különbségek.
Kissé szomorúan mondjuk ki, de Valentino Rossi teljesítményére jó hatással volt, hogy Jeremy Burgess helyére Silvano Galbuserát tette meg f?mérnökének. A Doktornak volt tavaly néhány igen jó versenye. Bár ez a huszadik szezonja a VB-n, tele van ambícióval.
„Érzed a nyomást, az adrenalint, mint az els? nap az iskolában’ – nyilatkozta a hétvége kapcsán. „A tesztek alapján van már elképzelésünk, mire számítsunk a hétvégén, de lehet, hogy éles helyzetben teljesen más lesz. Úgy t?nik, minden versenyz? nagyon motivált, elég kemény lesz. Sokféle motor, sokféle versenyz? nagyszer? formában, nagyon apró különbségekkel.’
Rossi 36 éves, jelenleg ? a legid?sebb a mez?nyben.
Jorge Lorenzo #99, Movistar Yamaha MotoGP
Lorenzo a sepangi tesztek után azt mondta, évek óta nem érezte magát ilyen jól a motoron. Kell ennél jobb hír? A mallorcai az utóbbi két évben próbálkozik, de nem talál vissza korábbi formájához, ami szemmel láthatóan nagyon zavarja.
Tavaly az els? futamot eséssel indította, idén gy?zni szeretne Katarban.
Andrea Dovizioso #4, Andrea Iannone #29, Ducati Team
A vadonatúj Ducati GP15 a második sepangi teszten igen meggy?z?en debütált, a legjobb id?ket futották. Úgy t?nik, az alulkormányozottság problémája is megoldódott végre, a Ducatiban rejl? er? valóban versenyképes.
A katari teszten az Andreák olyan id?ket futottak, amire a japán csapatok csak kamilláztak, miközben mindenki tudja, hogy ez azért még nem jelent mindent. Ha a Ducati hozza az eredményeket, sorra el fogják veszíteni azokat a kiváltságaikat, amik most megkülönböztetik ?ket a gyári csapatoktól. Hogy mire képesek azok nélkül, az ismét új fejezet lesz.
Aleix Espargaro #41, Maverick Vińales #25, Team Suzuki Ecstar
A Suzuki három év kihagyás után visszatért a MotoGP-be. A tavalyi utolsó versenyt 12 kör után ugyan fel kellett adniuk, de folyamatosan fejlesztik a motort, ami a két pilóta szerint egyre jobb. Bár motorer?ben egy kissé el vannak maradva a többiekt?l, az új elektronika, kipörgésgátló és idomzat mind javítottak az összeképen.
Espargaro ugyan még mindig gyógyulófélben van decemberben elszenvedett sérüléséb?l, a bal térde még nem az igazi, de Vinales a legjobb újonc a tesztek során folyamatosan.
Alvaro Bautista #19, Marco Melandri #33, Aprilia Racing Team Gresini
Az Aprilia eredetileg 2016-ra tervezte a visszatérést, aztán egy hirtelen lehet?séget kihasználva úgy döntöttek, 2015 lesz az év. Társultak a motor nélkül maradt Gresini Teammel, elcsalták Melandrit a Superbike VB-r?l, így a dolgok állása akár pozitív kimenetelre is utalhatott volna, leszámítva, hogy a fejlesztésekkel pont egy évvel vannak lemaradva, mint jöv? ilyenkor lennének.
Az idei év a tapasztalatszerzésr?l és a fejl?désr?l szól. Bautista teljesítménye javul, az els? sepangi teszten még három másodperccel volt lemaradva Marquez mögött, a másodikra már csak eggyel. Elégedett az új elektronikával, de az RS-GP vázával még vannak gondok. A pneumatikus szelepvezérlés is jól vizsgázott.
Marco Melandri úgy t?nik, szomorú évnek néz elébe. Elhagyta a Superbike csapatot a MotoGP-ért, mondván idén a gyár számára az lesz a prioritás, ami igaz is. Melandri mégis szenved – nem tudja megszokni a motort, a teszteken sorra az utolsó helyen végez – miközben Leon Haslam és Jordi Torres elég jól kezdték a szezont a WSBK-ban.
Cal Cruthclow a harmadik évét kezdi egy harmadik gyártóval. Az CWM LCR csapat Hondájához lassan alkalmazkodik, de a második sepangi teszten már a harmadik legjobb ideje volt. Gyorsan fejl?dik.
Aki még nála is komolyabb, az csapattársa, a legkisebb kategóriából frissen érkezett Jack Miller. Neki közel 160 lóer? különbséget kellett áthidalnia, ami egyel?re kissé darabosan megy neki. Ha idén pontot szerez, az már jó, mondja Shuhei Nakamoto HRC alelnök.
Bradley Smith egy évvel hosszabbított a Monster Yamaha Tech 3-nál. „Ez a karrierem legfontosabb éve’ – mondta év elején.
Pol Espargaro is hasonlóan ambiciózus. Tavalyi kezd? éve után idén sokkal több tapasztalattal a birtokában eredhet az élmez?ny után.
A Tech 3 Yamahák idénre megkapják a kuplung nélküli váltónak azt a változatát, ami felfelé egyest?l hatodik fokozatig m?ködik, az eddig használt csak kettest?l m?ködött.
Így állunk most, a kezdés el?tt néhány órával, és alig várjuk, hogy kialudjon a piros lámpa. Az els? szabadedzések magyar id? szerint délután 4-kor kezd?dnek.
Legutóbbi hozzászólások