Rég nem láttunk olyan ?rült versenyt, mint tegnap Argentínában.
Az új Michelin gumik egyel?re nem csak szokatlanok a versenyz?k számára, de a megbízhatósággal is van egy kis gond. A gumigyártó és a versenyigazgatóság a vasárnapi futamra szokatlan döntést hozott: a versenytávot lerövidítették 25 helyett 20 körre, és a táv felénél – a 9., 10. vagy 11. körök valamelyikében – mindenkinek ki kellett jönnie a boxba gumit, pontosabban motort cserélni.
Az ok a szombati negyedik szabadedzésen Scott Reddingnél jelentkez? hátsó gumi problémából adódó félelmetes bukás volt, aminek nyomán a Michelin nem mert teljes felel?sséget vállalni a dél-amerikai helyszínen biztosított abroncsok biztonságáért. Így nem engedte használni egyik eredeti hátsó gumikeverékét sem, helyette új, keményebb változattal álltak el?, ami jobban bírja a deformációt és a magas h?t, viszont kevésbé tartós.
Hogy ez a gumi herce-hurca mennyire van rendben egy világbajnoki sorozatban, amikor a versenyz?k elképeszt? gyorsasággal száguldoznak a pályán, és egy-egy bukás az életüket is veszélybe sodorhatja, arról vannak diplomatikus és kevésbé diplomatikus versenyz?i vélemények. Marquez szerint óvatosnak kell lenni a hosszú kanyarokban, mert a gumi túlságosan felmelegedhet. Szerinte Loris Baz (aki a szezon el?tti edzéseken esett szintén orbitálisat) és Scott Redding stílusa egyaránt elég kemény – ami igazolja ezt a feltevést. Rossi szerint viszont azért velük történtek ezek a látványos mal?rök, mert ?k a legmagasabbak és a legnehezebbek. Más csapatok a guminyomással próbálnak játszani.
A legnagyobb frankót azonban Jorge Lorenzo mondta ki: „Nem tudom, mi folyik itt, de szerintem nem számít sem a versenyz?k súlya, sem a guminyomás – ennek nem szabad megtörténnie a MotoGP-ben.’ Szerintünk sem.
Szóval a sebtében lecserélt gumiválasztékkal a rajt után Marc Marqueznek elég hamar sikerült a mez?ny élére állnia, de a verseny els? tíz körében nem tudta leszakítani magáról Valentino Rossit. Ez a felállás a 11. körig tartott, amíg ki nem kellett jönniük arra a bizonyos motorcserére.
A visszatérés után Marquez ugyanolyan magabiztosan folytatta a versenyt, Rossinál azonban láthatóan nem volt minden rendben. Az olasz a kettes számú motoron már nem tudta tartani a lépést ellenfelével, helyette Maverick Vinales és a két gyári Ducati társaságában folytatta. A verseny után el is árulta, hogy a hátsó gumi nem volt oké, egyszer?en nem érezte a megfelel? tapadást.
Ennyi esést nem látunk minden versenyen, mint most Argentínában, ami ezúttal kissé burleszk hangulatot adott f?leg az utolsó köröknek. De ne szaladjunk ennyire el?re.
Az els? körös kies?k Cal Crutchlow és Aleix Espargaro voltak, de mindketten vissza tudtak állni. ?ket Yonny Hernandez, Jack Miller és meglep? módon Jorge Lorenzo követte, utóbbi a hétvégén különösen sok esésnek tanújává váló egyes kanyarban. A világbajnok láthatóan nem találta a ritmust a kezd? körökben, ami fejben kissé szétzilálhatta, így el is dobta a vasat.
Maverick Vinales és a Suzuki visszatérésük második évének elején máris nagyon jók. Az els? futamon bár csak a hatodikak lettek, ezen a második megmérettetésen a dobogós helyezés is kinézett a kék motoros kis katalánnak. A 18. körben a harmadik helyen robogott a nyakában Iannonéval, de sajnos ? is a földön végezte, egy egyes kanyar jobbosában egyszer?en elment a motor eleje.
A két Andrea, Dovizioso és Iannone elképeszt? er?t uralnak. Gigi Dall’Igna most, hogy megszelídítette a Ducatikat, már csak a versenyz?it kellene, hogy megzabolázza. Vagy lehet, hogy csak a hamarosan lejáró szerz?dések hangulata teszi, hogy Iannone nem bír magával, de a magatartása ön- és közveszélyes. Az els? körök valamelyikében okozott már necces szitut, amikor be akart szúrni csapattársa mellé, aztán az utolsó körben ismét elkövette ugyanazt a hibát, ezúttal komoly következményekkel. Ugyanis Dovizosót és saját magát is dobogós helyr?l vitte földre, ahelyett, hogy megelégedett volna egy harmadik pódiumhellyel, társának pedig a másodikon tapsolhatott volna.
Dovi nem adta fel, felállította a motorját, és futva áttolta a célvonalon, ami a 13. helyre volt elég. Iannonét a boxban a következ? futamon három rajthelyes hátrasorolás és egy büntet?pont várta.
A kett?s Ducati bukás Rossinak úgy kellett, mint egy falat kenyér. A vörösök ugyanis annyira rámentek, hogy Iannone már meg is el?zte, ?t pedig követte Dovi is, a Doktor viszont tapadás és még néhány lóer? híján nem tudott velük vitába szállni, így a negyedik helyen kuporgott. Aztán Iannone megoldotta.
A ducatisok kiesésével nem csak Rossi, hanem Dani Pedrosa is nagyot nyert. A kis spanyol a versenyt élete egyik legszerencsésebbikének nevezte, okkal. A verseny els? szakaszában az els? tízb?l is kiszorult, kés?bb Scott Redding is látványosan lenyomta OCTO Pramac Ducatijával. Szomorú látvány, Pedrosa a tavaly év végén bemutatott reménykelt? villantások után idén ismét beleszürkül a mez?nybe. Van egy olyan érzésünk, hogy idén látjuk utoljára a MotoGP-ben.
Scott Redding kés?bb m?szaki probléma miatt kellett kiálljon.
Eugene Laverty is nagyot húzott az utolsó kör káoszából. Kihasználva Hector Barbera és Pol Espargaro összeakadását megel?zte mindkett?jüket, és ezzel megszerezte élete legjobb eredményét, egy negyedik helyet.
Argentínában tehát az els? helyen Marc Marquez végzett, aki láthatóan rettenetesen örült, viszont szomorú volt látni, hogy a parc fermében kínosan ügyeltek rá a második helyezett Valentino Rossival, hogy még csak szemkontaktust se teremtsenek. Rossi is örülhet, de a többiek tempóját elnézve van oka aggódni is. Dani Pedrosa a harmadik, ami puszta mázli.
A folytatás egy hét múlva, április 10-én Texas-ban esedékes.
MotoGP, Argentína, végeredmény:
Legutóbbi hozzászólások