EST. 2002

MotoGP Cseh Nagydíj: A gumi vitte

Még nincs két hete, hogy felesége, Lucy megszülte kislányukat, Cal Crutchlow újabb ikszet tehet élete bakancslistájának valahol tetejére. Megnyerte az es?s Cseh Nagydíjat, mert kockáztatott, és Barry Sheene 1981-es svéd gy?zelme után most el?ször Brnóban, 2016-ban újra elhangzott királykategóriás díjátadón a brit himnusz. Harmincöt éve nem nyertek a GP-n a szigetekr?l.

A Moto3-as versenyt ‘amúgy’ a skót zászlót cipel? John McFee nyerte (a spanyol Martin és az olasz Di Giannantonio el?tt), ? is életében el?ször állt grand prix dobogó legtetejére, akárcsak Cal.

Moto2-ben Jonas Folger diadalmaskodott Alex Rins-szel és Sam Lowes-szal a második-harmadik helyen. A német els?ségével idei negyedik dobogóját hozza és fel is jött negyediknek a ponttáblázatban, az élen azonban továbbra is a francia Johan Zarco áll (181 pont), noha a brnói gyorsúszó számban csak a 11. lett. Legjobban Rins járt a második hellyel, hiszen már csak 19 pont a lemaradása a francia mögött. Ha nem láttátok, érdemes visszanézni a kisebb kategória kvázi rajttól befutóig izgalmas versenyeit is!

A legnagyobb csinnadratta természetesen a MotoGP volt. Kilencvenezer néz? ver?dött össze a cseh domboldalokon és próbált a vasárnap reggelt?l zuhogó es? el?l menedéket találni, a nap csúcspontjára azonban elállt az égi áldás. Az ég így sem derült ki, senki se tudta, jön-e még vissza az es?. A pálya mindenesetre száradni kezdett, ezért sokan, a MotoGP mez?ny nagyrésze a lágy es?gumikat választotta.

Marquez a verseny végén el is mondta, hogy ?k motorcserés rajt-cél (flag-to-flag) versenyre számítottak, ezért tették fel a puha gumikat – ha egyszer úgyis kijönnek majd a slickesért. De nem jöttek, senki se jött, illetve aki jött, az nem önszántából és egyáltalán nem boldogan tette. Kemény es?gumit egyedül Cal Crutchlow és Loris Baz (elöl-hátul kemény), valamint Valentino Rossi és Jorge Lorenzo (elöl puha, hátul kemény) választott. Mondjuk Lorenzónak nem jött be.

Tizedik helyr?l indult Cal Crutchlow, és az els?n futott be. ‘A többiek nyuszik voltak!’ – viccelt a befutó után, utalva arra, hogy csak ? merte bevállalni a kemény abroncsokat. Bezzeg a verseny legelején még nem volt ennyire rózsás a helyzet. A verseny els? harmadában, amíg a Ducatik brillíroztak elöl, a keménygumis srácok kifejezetten szenvedtek. Cal, Vale és Jorge az els? öt körben sehol se voltak, b?ven a tizedik helyen kívülre szorultak, Jorge a 16-on lubickolt sokáig, de Cal és Vale se volt a 12-nél nagyon feljebb.

A versenyhétvége egyértelm? vesztese a drága Jorge (szeretjük olyan igazi spanyolosan, turházós hanggal ejteni a nevét). Két boxba-hajtást követ?en, motorozhatatlanra kopó gumikkal elégedetlenkedve, lekörözve, az utolsó, 17. helyr?l állt ki. Nulla pontért küzdött és elvesztette második helyét a világbajnoki összetettben Valentino Rossi mögött. Lorenzónak nagyon nem kellett ez az es?s verseny, és a baj a stílusából, az ebb?l ered? motorgeometria-különbségekb?l és a Michelin gumik triójából ered.

Mindig is eltér? stílusú motort használt Jorge Valentinóétól, a spanyolnak lányabb, puhább motor kell, hogy jól érezze magát. Amúgy motorfejlesztés szempontból a Yamaha mindig is kiváló helyzetben volt két sztárpilótájával, hiszen a 46 és a 99 is ultragyors, mégis kicsit más irányba fejlesztenek – ezért is olyan sokoldalú az M1.

Azonban az es?gumikat másképpen terheli Jorge, és nem m?ködnek alatta annyira, mint Rossi alatt – állítólag. Mindenesetre Jorge ismét bebizonyította, hogy vízen manapság inkább ne számítsunk rá. Kérdés, hogy pocsék szereplésében mekkora szerepe volt a gumiknak, és mekkora saját fejének.

Valentino Rossit kvázi Cal Crutchlow húzta fel a második helyre. Cal a hetedik körben kezdte meg a hajrát és négy kör leforgása alatt megel?zte Rossit, Pedrosát, Pol Espargarót, Bradley Smith-t, Petruccit és a két suzukist, és megérkezett a Ducati triót követ?, negyedik helyen stabilozó Marc Marqez mögé. Egy körrel kés?bb Calnek megvolt Marc is, Rossi ekkor még a nyolcadik volt, az élen a puha gumikat szerte széjjel nyúzó, nagyharcos ducatisok pedig elkezdtek lassulni. Legrosszabbul a brit Scott Redding járt, hiszen a 13. körig az élen csatázott, de a 16. után alóla is teljesen elfogytak a gumik, és végül a 22 kör után csak egyetlen pontot gy?jtött a 15. helyen.

Amúgy a Ducatik beértek 2016-ra, az egyen-elektronika évére (lásd osztrák futam), más kérdés, hogy Dovizioso és Iannone alól is szétfoszlott a puha els? gumi a verseny második felére. Viszont nézd meg a cukipofa Hector Barberát! Még csont szárazon, 1:55-feles id?ket motorozva szerezte meg egy GP14.2-vel (2014-es fejlesztés? Ducati!) az ötödik starthelyet a kvalin. ? volt a második leggyorsabb Ducati a rajtrácson. Végül a szintén ‘hard rain’ elöl-hátult kamatoztató csapattárs, a francia Loris Baz ugyan letaszította Barberát a negyedik helyr?l Brnóban, de a kis spanyol helytállása példás volt. Ezek a régi Ducatik mindig is jók voltak az es?ben…

Nagyot mentett most hétvégén egyébként Marc Marqez megfontolt, higgadt, világbajnokhoz méltó viselkedésével. Nem kockáztatott, és ügyesen behúzott egy dobogót, Cal és Vale mögött behozta harmadiknak a továbbra sem nagyszer? Hondát, és ezzel csak négy pontot bukott Rossival szemben, még mindig 53 pontos az el?nye. Csodának és nagy hibáknak kell történnie, hogy ezt mind elveszítse a hátralév? hét versenyen – bár nem lehetetlen.

Jorge Lorenzo visszaszorult harmadiknak, nyolc pontra van Valét?l. Bárcsak száraz futamok jönnének, igaz, Jorge? Drukkolunk! A pontverseny negyedik helyén még Daniel Pedrosa áll 109 ponttal, de ha folytatja szenvedését a túl kemény Michelinnel, ami nem akar alatta m?ködni (felmelegedni), akkor még Vignales és Iannone is megel?zhetik év végére.

Találkozunk szeptember 4-én a Silverstone-on!

ugrás fel