EST. 2002

MotoGP: jön az SMS-ezés?

Amikor a hetvenes években id?sebb Kenny Roberts és a gyári Yamaha csapat el?ször próbálta ki a rádiós kommunikációt élesben és a verseny közben megszólalt Roberts sisakjában a csapatf?nök, saját elmondása szerint Kenny ijedtében majdnem lemotorozott a pályáról…

Pár évvel ezel?tt néhány Grand Prix csapat ismét el?vette a rádiót és próbáltak kommunikálni a motorosokkal egy-egy teszten, de a versenyz?k továbbra is zavarónak találták. ‘Nem tudom elképzelni, milyen lehet úgy borítani rá kétszázzal egy kanyarra, hogy közben valaki beszél hozzád. Egyszer?en kizárt, hogy m?ködjön.’ – mondta el véleményét Marc Márquez, de Cal Crutchlow se volt oda a rádiózásért: ‘Hogy ?szinte legyek, szerintem ez egy igazán rossz ötlet. Képzelheted, miket válaszolnék vissza!’ – ‘ – mondta Cal a t?le megszokott szókimondó stílusban.

A sachsenringi versenyt követ?en Valentino Rossi azonban ismét felszólalt a rádiózás mellett, hiszen ha van rádió, akkor a Doviziosóval, Crutchlow-val, Barberával és Millerrel folytatott csatározása közepedte nem tudta volna figyelmen kívül hagyni az amúgy a tábláján betartott boxba hívó utasításokat. Ha id?ben észreveszi csapatának utasításait, el?bb jött volna be motort cserélni, talán a versenyt kés?bb megnyer? Marquezzel egy id?ben.

Kétségtelen, hogy a mai modern világban egy célegyenesben betartott tábla már kvázi olyan elavult kommunikációs technika, mintha füstjeleket eregetnénk, mégsem biztos, hogy két keréken olyan biztonságos kereteken belül kivitelezhet? lenne a rádiózás, mint például a Forma1-ben. Éppen ezért a Dorna a motorok m?szerfalán megjelen?, rövid szöveges üzenetekben látja a jöv?t – legalábbis a Sachsenringet követ? gy?lésen felmerült ez a lehet?ség is. A megvalósítás nem lenne nehéz, hiszen már most is m?ködik valami hasonló.

Jelenleg a pályák id?mér? transzponder rendszerét kihasználva a Versenyigazgatóságnak lehet?ségében áll piros és fekete zászló belengetése, vagy boxon áthajtásos büntetés kiszabása esetén értesíteni a versenyz?ket a motor m?szerfalán megjelen? üzenettel. Ezt a rendszert kellene továbbfejleszteni és kiterjeszteni egyéb esetekre.

‘A megvalósulástól még nagyon messze vagyunk’ – mondta a MotoGP technikai igazgatója, Danny Aldridge a Sachsenringen. ‘Lényegében az ötlet annyi, hogy a motorok m?szerfalán meghatározott, rövid üzeneteket küldhessenek a csapatok a motorosoknak, mint például egy ‘BOX’ felirat, vagy hasonlók…’

A részleteket még ki kell dolgozni és nyilván rengeteg új szabályra is szükség lesz, de ha a versenyz?k, csapatok és gyártók érdekvédelmi szervezetei egyöntet?en elfogadják a m?szerfalas szöveges üzenetek ötletét, akkor akár már jöv?re megjelenhet a csapat-motoros kommunikáció ezen új fajtája a MotoGP versenyeken.

A Dorna egyébként nagyon támogatja az ötletet, hiszen a televíziós közvetítéseken ezek az üzenetek is megjelenhetnének, akárcsak a Forma1-ben a rádiós beszélgetések, ezzel még nagyobb betekintést engedve a rajongók számára a versenyek kulisszák mögött zajló történéseibe.

ugrás fel