EST. 2002

MotoGP: Osztrák papírforma

Igazság szerint nem okozott túl nagy meglepetéseket a hétvégi Osztrák Nagydíj végeredménye. Az már a nyári szünet el?tti teszteken is egyértelm? volt, hogy a Red Bull Ringen a Ducatikat nehéz lesz megel?zni – a versenynaptár leggyorsabb pályáján a leggyorsabb motorok voltak a leggyorsabbak. Meglep?dött valaki?

Andrea Iannone és Andrea Dovizioso a gyári Ducatikon olyat vitt véghez, amire majd’ tíz éve nem volt példa. Utoljára a 2007-es Phillip Island-i GP-n sikerült a duplázás a bolognaiak számára akkor Casey Stoner és Loris Capirossi által, a dobogó legfels? fokán pedig 2010 óta nem állt ducatis – akkor is Stoner volt az elkövet? Phillip Islanden…

A hatalmas szárnyakkal felszerelt t?zpiros motorok bezsebeltek a hétvégén szinte mindent, amit csak lehetett. Az összes edzésen a gyári Ducatisok tanyáztak az eredménylisták élén, a bemelegítést is Iannone vitte, és hát végül a futamban is ?k végeztek elöl, ugye. El?nyük tetemes volt a leintéskor, de lehetett volna még nagyobb is.

Ugyanis az osztrák pályán ismét el?térbe került a benzin-kérdés, ahogy Gigi Dall’Igna, a Ducati Team f?muftija is elmondta a futamot követ?en: ‘Igen, a verseny második felében már spóroltunk az üzemanyaggal.’ Minden csapatnak ügyesen kellett beosztania a rendelkezésre álló naftamennyiséget, hiszen Ausztriában több mint 21 másodpercig voltak koppgázon a MotoGP versenyz?i – ilyen hosszú ideig csak a Red Bull Ringen húznak teligázt a gépeknek.

A verseny els? felében még úgy t?nt, lesz beleszólásuk az els? két hely sorsába a gyári yamahásoknak is. Még szombaton Rossinak egy bravúros id?mér?vel sikerült ugyan megszereznie a második rajtpozíciót a két Ducati közé beékel?dve, és az els? néhány körben mutatott tempóját elnézve még az is benne volt a kalapban, hogy megszorongatja Iannonét és Doviziosót az els? két helyért folyó küzdelemben, de a leintéskor végül Valénak be kellett érnie a negyedik hellyel.

Bezzeg amit az els? két körben m?velt, az emberfeletti volt. Ha nem láttad, feltétlenül nézd meg az Osztrák Nagydíj elejét, mert Rossi – nincs rá jobb szó – egy minden szempontból tökéletes els? kört ment. Lélegzetelállító volt látni, ahogy minden egyes féktávot és kigyorsítást a limiten tolt végig a Doki, le is el?zte a Dukikat, ahogy kellett. Ráadásul Marquez és Lorenzo elkottázta az els? kanyart és lefutott a pályáról, ezért az elején még tényleg úgy t?nt, hogy Rossi keményen borsot tud törni a vörösök orra alá, egyedüliként a mez?nyb?l.

De aztán Lorenzo és Marquez is észbe kapott, és megérkeztek Iannone, Dovi és Vale mögé. Rossi aztán a balos hajt?ben (a leglassabb kanyarban) egyszer el is nézte a féktávot, itt ment el mellette Lorenzo, eredt a Ducatik nyomába, és többet vissza se nézett. A negyedik helyre visszaszorult Rossit kezdetben még Marquez is egzecíroztatta, de a verseny második felére elkezdett bedurranni a spanyol edzésen, egy eséskor kiakadt válla, ezért kényleten volt nem agresszívra venni a figurát, és megelégedni az ötödik hellyel, lényegesen lemaradva Valentino mögött.

Tekintve, hogy a Red Bull Ringen mennyire nem találták a formát a hondások, mondhatjuk, hogy Marquez kihozta a helyzetb?l, amit ki lehetett. Sérülten, egy nem tökéletesen m?köd? motorral versenyezve is csupán néhány pontot veszített Lorenzo és Rossi ellenében. Marc jelenleg 43 egységgel vezet Jorge el?tt a ponttáblázatban, azaz ha Lorenzo meg is nyeri az összes maradék (nyolc) versenyt, Marqueznek akkor is elég mindig a második helyen befutnia, hogy év végén ? legyen a világbajnok.

Egyébként Lorenzo is módfelett elégedett lehet a hétvégével, f?leg az el?z? két Grand Prix kálváriája után. Jorgénak egyszer?en nem megy mostanában a dolog, ha nem tökéletesek a körülmények. Az el?z? két es?s GP-n sehol sem volt, és Ausztriában sem indult fényesen a hétvégéje. Az edzések és id?mér?k során ugyanis kábé tíz fokkal volt alacsonyabb a h?mérséklet, mint a korábbi teszteken és végül a vasárnapi versenyen, Lorenzo ilyen körülmények között sokszor még a top10-be se tudta beverekedni magát.

Végül aztán vasárnapra megjött a b?rgatyarohasztó jó id?, így Lorenzo is magára találhatott. Mint a verseny után elmondta, nagyon elégedett a csapat és saját munkájával, és mivel tudta, hogy a Ducatikat nem lesz képes senki sem megfogni, saját szemszögéb?l nézve végül tökéletesre sikerült a hétvégéje – ? a legjobb nem ducatis, és megel?zte csapattársát is, ez pedig mindennél többet jelentett a számára.

Érdemes még megemlíteni a suzukis Maverik Vinalest is, hiszen a verhetetlen Ducatik, a csodásan muzsikáló Yamahák és Marquez ‘csakazértis’ Hondája mögött ? volt az egyedüli, aki képes volt tartani a gy?ztes tempót és nem leszakadni az élmez?nyt?l. S?t, a fiatal spanyol még Marqueznek is oda-odaszúrogatott néhány alkalommal, amikor a hondás netán vétett egy-két centit egy-egy féktávon, de megel?zni végül csak nem sikerült neki.

Nagyon kíváncsian várjuk a jöv? hétvégi brnói fordulót, hiszen a magyarok kedvenc GP-pályája is eléggé gyorsnak számít – vajon itt is ekkora el?nnyel gazdálkodhatnak majd a Ducatik és képesek lesznek ismét valami hasonlóan szép eredmény elérésére? Nos, a többieknek nyilván lesz ehhez egy-két szavuk…

MotoGP – Ausztria, végeredmény:

1. Andrea IANNONE     Ducati     39’46,255
2. Andrea DOVIZIOSO     Ducati     +0,938
3. Jorge LORENZO     Yamaha     +3,389
4. Valentino ROSSI     Yamaha     +3,815
5. Marc MARQUEZ     Honda     +11,813
6. Maverick VIŃALES     Suzuki     +14,341
7. Dani PEDROSA     Honda     +17,063
8. Scott REDDING     Ducati     +29,437
9. Bradley SMITH     Yamaha     +29,785
10. Pol ESPARGARO     Yamaha     +37,094
11. Danilo PETRUCCI     Ducati     +39,765
12. Michele PIRRO     Ducati     +39,766
13. Loris BAZ     Ducati     +44,284
14. Tito RABAT     Honda     +45,004
15. Cal CRUTCHLOW     Honda     +1’03,246
16. Alvaro BAUTISTA     Aprilia     +1’12,448
17. Yonny HERNANDEZ     Ducati     +1’14,517
18. Eugene LAVERTY     Ducati     +1’36,510
19. Stefan BRADL     Aprilia     +1 kör

A MotoGP Világbajnokság állása:

1. Marc MARQUEZ Honda SPA 181 pont
2. Jorge LORENZO Yamaha SPA 138
3. Valentino ROSSI Yamaha ITA 124
4. Dani PEDROSA Honda SPA 105
5. Maverick VIŃALES Suzuki SPA 93
6. Andrea IANNONE Ducati ITA 88
7. Andrea DOVIZIOSO Ducati ITA 79
8. Pol ESPARGARO Yamaha SPA 78
9. Hector BARBERA Ducati SPA 65
10. Scott REDDING Ducati GBR 53
11. Eugene LAVERTY Ducati IRL 53
12. Aleix ESPARGARO Suzuki SPA 51
13. Jack MILLER Honda AUS 42
14. Bradley SMITH Yamaha GBR 42
15. Cal CRUTCHLOW Honda GBR 41
16. Stefan BRADL Aprilia GER 37
17. Alvaro BAUTISTA Aprilia SPA 35
18. Danilo PETRUCCI Ducati ITA 29
19. Michele PIRRO Ducati ITA 23
20. Tito RABAT Honda SPA 20
21. Loris BAZ Ducati FRA 11
22. Yonny HERNANDEZ Ducati COL 3

ugrás fel