EST. 2002

MotoGP teszt Jerez – elemzés

Rossi szerint Lorenzo már az első versenytől elöl lesz, míg Vinales úgy érzi akár a VB-t is megnyerhetik a 2019-es motorral. Véget ért  az idei év utolsó tesztjének és összefoglaljuk mire érdemes figyelni, illetve mit várnak a versenyzők a jövő évtől.

Az egyszerűség kedvéért kezdjük egyből a Yamaha csapattal. Az idei évben a siralmas kategória szélén motorozó kékek végig panaszkodták az évet. Folyamatos motor gonddal küszködtek és az egyetlen versenyt amit hosszú idő után sikerült Vinalesnek behúznia MM verseny balesetével párhuzamosan történt. A Yamaha csapatnak tehát nagyon kellene a siker és Vinales a szokásos módon szállította is a jó eredményeket a teszteken.

A fiatal spanyol versenyző nagyon elégedett volt az új motorral, folyamatosan jó időket futott és ami talán még fontosabb, hogy elhasznált abroncsokon is kis idő veszteséget könyvelt el körről-körre. Bár a kigyorsítás még mindig lehetne markánsabb, összességében nézve akár a VB megnyerésére is alkalmasnak érzi a motort. Az elektronikát végre megfelelőnek érezte, ráadásul azon pályán ami nem is tartozik a kedvencei közé.

A másik fiatal frissen igazolt olasz is el volt ájulva az M1-en visszajelzéseitől. Szinte az első pillanattól jól érezte magát a motoron az a Morbidelli, aki Rossi támogatását is élvezi a csapaton belül. Franco a hatodik legjobb idővel zárta a tesztet ami figyelemre méltó idő a Ducati-Honda időzáport tekintetében.

A harmadik és egyben legtapasztaltabb versenyzője a csapatnak viszont nem ennyire derűlátó. Rossi úgy érzi nem történt igazi előrelépés, nemhogy áttörés. Szerinte hasonló gondokkal küzdenek miközben az ellenfelek rendkívül erősek. Egy olasz magazin készített vele egy interjút a házi bajnoksága után Tavulliában és az öreg kitért a GP tesztek eredményeire is.

Vinalesről azt nyilatkozta: Ehh, Ő mindig nagyon erős a tesztelések alkalmával, de nem tudom. Azt mondom amit érzek és remélem meghallgatnak.

Bizony itt a meghallgatás az egyik kulcs kérdés, ugyanis ha a két top versenyző mást mond akkor gyár vagy elindul két irányba vagy hallgat valamelyikre. Eddig inkább Rossira hallgattak, most talán elindul a Yamaha két irányba.

A Doktor kitért Franco lelkesedésére is: Az M1 nagyon versenyző barát motor, jók a visszajelzései, ezért mindenki jól érzi magát rajta, azonban Franco is panaszkodott, hogy kicsivel több tapadás kellene.

A kutya pedig itt lehet elásva, ez az amiről Rossi beszél és amitől nem érzi, hogy nyugodtan hátra dölhetnének. A kipörgésgátlóra Vinales is azt nyilatkozta, hogy jól működik de a mechanikus tapadás lehetne erősebb. Ez azért fontos mert a spanyol is elismerte, hogy hiába nagy a végsebessége a motornak, attól még nem tudna előzni vele. A teszt és a verseny közötti különbség pedig pont ez, folyamatosan menni kell és nem egyedül van a versenyző a pályán. Tehát a Yamaha csapatnak valószínűleg még van min dolgoznia, de legalább az elektronika már rendben van, a többi majd kiderül jövő tavasszal.

Jöjjenek a vörösök vagyis a Ducati

A Ducati elvesztette Lorenzot, aki ráadásul egyből át is ült a legnagyobb ellenfél egyik motorjára. A spanyol klasszist egy fiatal olasz versenyző váltotta aki eddig a szatellit egységnél próbált sikereket elérni. Ezzel a gyári csapatban három olasz versenyzőre bővült a névsor.

Danilo Petrucci vagy ahogy hazájában hívják Petrux már az első nap kegyetlen jó idővel kezdett és szó szerint fel lőtte magát a tábla tetejére. Ő volt egyetlen aki 38 alá tudott menni, ami jól jelzi, hogy ismeri a motort és a tehetsége is megvan ahhoz, hogy gyors legyen jövőre. Dovi a második helyen körözött a tőle megszokott nyugalommal, egyértelműen Ő a vörösök jövő évi kulcsa a sikerhez. Az ember aki többször megtudta verni MM-t egy szezonban.

A Ducati csapat teljesítményéhez nem fér kétség, Rossi is úgy nyilatkozott, hogy ott mindenki nagyon gyors, Lorenzo is csak azért nem ment jól mert talán nem érezte jól magát.

Mi azonban most a harmadik versenyző, a napokban sikeres műtéten át esett többszörös olasz Superbike bajnok Pirro véleményt elemeznénk. Ő az aki talán legközelebbről látja a csapat munkáját és a napokban monstre interjút adott, amiben sok mindenről szó volt a Ducati csapat körül.

Michele véleménye szerint az igazán nagy különbség a Desmosedici GP motorban keresendő. Az elején egy nagyon nehezen kezelhető motor volt és nem tudott vele mindenki hasonló eredményeket elérni. Mostanra azonban a motor bármilyen vezetési stílusban gyors tud lenni, így Pecco Bagnaia is komoly teljesítményre lehet képes az idén véleménye szerint.

Azt elismerte, hogy nehezebb lesz a teszt munka Stoner és Lorenzo nélkül, de megtesznek mindent, hogy segítsék Dovi és Petrucci versenyképességét Marquezzel szemben. Mert Pirro szerint MM-t kell megverni és ez eddig egy szezonban leginkább Dovinak sikerült, az elmúlt években.

Összességében Pirro, aki maga is indulni fog pár futamon vadkártyával, erősnek látja a csapatot. Végre elértek oda, hogy a motor is jól alkalmazkodik és könnyű bármilyen stílusban versenyezni vele.

Jöjjön hát a harmadik csapat, vagy talán inkább Marc Marquez és a Honda

Jelenleg ez a páros a legkomolyabb ellenfél a motorozás világában. Pirro az interjúban egyenesen szörnyetegnek nevezte, ami azt is jól mutatja, hogy a spanyol nem csak gyors és okos de kőkeményen bele is áll a csatákba ha arról van szó.

A Honda tovább fejleszti a motort, de már két dudás fújja abban a bizonyos csárdában. Ez az a helyzet amikor vagy nagyon jó lesz a zene vagy elviselhetetlen, átmenet szinte elképzelhetetlen. A két spanyol nem túl jól kezdte a közös munkát, Lorenzo épp műtétre vár és az egyik komoly idei sérülését MM számlájára írja. Persze itt két profi versenyzőről van szó, így nem gondoljuk, hogy fenn akadnának ilyen apróságokon.

De összességében lehet ez is egy újabb koporsószög a kapcsolatukba. Egy biztos, Lorenzo elkezdett dolgozni és bár fájdalmai miatt nem tudott minőségi munkát letenni az asztalra, Rossi szerint jövőre az első versenyektől a mezőny elejében lesz. Ezt támasztja alá, hogy a második napon már a negyedik helyen zárta a tesztet.A Honda pedig tanulva a Ducati hibájából azonnal elkészített ey saját tankot a spanyol versenyzőnek.

Marquez elárulta, hogy egy reggelinél összefutottak és hasonló véleményük van a motor fejlesztési irányáról. Ez persze még semmit nem jelet, a jövő megmutatja majd, hogy mire lesz képes a csapat együtt. Érdekesség, hogy Cal.C épp gyógyul míg Lorenzo és MM is műtétre vár. Ne menjünk el szó nélkül Nakagami mellett sem aki meglepően jól teljesített és a teszt első napján már a harmadik volt a két gyári Ducati mögött. Míg a második nap Ő végzett az élen megelőzve Marquezt és a két gyári Ducatit.

Hátra van még a Suzuki és a két kisebb erőt képviselő gyártó, a KTM és az Aprilia.

A sógorok még mindig komoly lemaradásban vannak, bár fejlődnek ami azt is mutatja, hogy Espergaro egyértelműen jónak nevezte az irányt és a haladást is. Viszont nagyon le vannak maradva a top csapatokhoz képest, amit meg Zarco végtelen elkeseredése mutat. Nem titkolta, hogy rosszabb mint amire számított és ez jelenleg még az eredményeken is látszik.

Az Aprilia ott hagyta az SBK-t, hogy teljes erővel a GP-re összpontosíthasson. Szükség is van rá, mivel a másik Espargarp testvér kijelentette, elhagyja a csapatot ha nem változik a motor teljesítménye. Azóta csatlakozott az egységhez A. Iannone is aki ezen a teszten gyorsabbnak tűnt csapattársánál. Az olasz versenyző rengeteg balhéja után végre megmutathatná mire képes, és felhozhatna egy csapatot az első tízbe.

A Suzuki továbbra is dolgozik és bár a legjobb versenyzőjük Alex R. is csak a tizedik helyen fejezte be a kétnapos tesztet, nekik van a legnagyobb esélyük felzárkózni a három top gyártó mellé.

Nehéz lenne megjósolni a jövő évi eseményeket, de az jól látszik, hogy a Honda továbbra is rendkívül erős, ahogy a Ducati is pályáról pályára jobban teljesít. A japán csapatnál az változást okozhat, hogy a top versenyzőik egymástól csipegetik majd el a pontokat és ezzel több esélye lesz egy jól működő Ducatinak. A Yamaha csapatnál egyértelműen Vinales versenyképessége a tét, ha a spanyol alá kerülne egy olyan motor amivel valóban gyors tud lenni és nem csak 5 körig akkor kevesen állják útját a mezőnyben.

A kis csapatoknál az Aprilia és Iannone jelenthet majd vidám színfoltot, várhatóan lesz pár izgalmas megmozdulása, és reméljük az év második felére kicsit feljebb is tornássza magát

Boritókép : Twitter prstscreen

ugrás fel