EST. 2002

MotoGP, Valencia: A ‘grand finale’

Szöveg: Petró Lajos

El?zmények

Ilyen balhés verseny még nem volt a MotoGP történetében. Nyilatkozatháború és vádaskodás (Rossi, Lorenzo, Marquez), aláírás-gy?jt?akciók, dulakodás újságírókkal (Marquez/olasz média), konkrét mocskolódás (Honda/megrúgás nyilatkozat), bemutatás (Lorenzo a dobogón), kivonulással fenyeget?zés (Repsol), bírósági ügy (Rossi fellebbezés, Lorenzo beadvány). Volt minden. Marquez hisztéria Spanyolországban, és Rossi hisztéria Olaszországban plusz az egész világon. Nem csoda, ahogy a rendez?k meger?sített rend?rségi jelenlétet kértek arra a versenyre, ahol tízezernyi olyan néz?re számítottak, aki jegy nélkül is megpróbál bejutni arra a versenyre, ami a valaha volt legnézettebb motorversenynek ígérkezett.

Ami valóban érdemi esemény, hogy a sepangi hárompontos büntetését követ?en Valentino Rossi fellebbezést adott be a Sport Választottbíróságon. A független intézmény az olasz ártatlanságát illet?en döntést nyilvánvalóan nem hozhatta meg a következ? versenyig hátralév? egy héten belül, de Rossi igazából nem is erre játszott. Három ügyvédb?l álló jogi csapata beadott ugyanis egy kérvényt, hogy a végs? döntés megszületéséig függesszék fel a büntetését. Ez azt jelentette volna, hogy a valenciai finálén még nem érvényesítik a három büntet?pontot – magyarul a Doktornak nem kell hátulról rajtolnia.

A felfüggesztésre vonatkozó döntés végül a vártnál egy nappal el?bb, múlt csütörtökön, az edzéseket már egy nappal megel?z?en megszületett – és NEM volt. Vagyis NEM függesztették fel, és Rossinak a hátsó sorból kellett rajtolnia. Arról egyébként, hogy eleve jogos volt-e a büntetés majd a kés?bbiekben döntenek.

Körülbelül ez is volt az egyetlen biztos pont a hétvége el?tt, mert egyébként úgy eldurvult a helyzet, amilyennel a szervez? Dorna még nem találkozott. A sorozat koronagyémántja, egy olyan idényzáró futam, amilyenre évtizedeket kell várni – és a mainstream (motorsporton kívüli) médiát és néz?ket is megmozgatja – a botrányba fulladás határára került. A Dorna ezért teljes súllyal rátenyerelt a vészkapcsolóra: törölte a programból a szokásos csütörtöki sajtótájékoztatót, e helyett összehívta az összes versenyz?t és csapatvezet?t. Zárt ajtók mögött elmondta nekik, hogy nem szeretnék, ha a továbbiakban ez folytatódna, és ezzel lejáratnák a sportot. S?t, személyesen is megkérték az érintetteket, hogy a hétvégére, a versenyre koncentráljanak, és konkrétan semmit ne mondjanak, ami az el?z? két futammal kapcsolatos.

Lorenzo, Pedrosa, Rossi és Marquez ezek után a csapatok hospitalityjében léptek egyenként a sajtó elé. Rossi elmondta, hogy megbánta, hogy leszorította Marquezt, Lorenzo azt, hogy bemutatott, Marquez meg igazából semmit – de valahogy lenyugodni látszottak a kedélyek annak ellenére, hogy olyan volt az egész, mintha a Mike Tyson – Lennox Lewis bokszmeccs el?tt lennénk.

A felvezetés

Az edzések Lorenzónak jobban indultak, igazából mindig is egy kicsit Rossi el?tt járt. Majd a kvalifikáción ment egy olyan ?rkört, amit?l a Rossira fogadó bukik bedobták a törölköz?t.

Hogy értsük, Lorenzo mit hozott össze, érdemes tisztázni, hogy tökéletes kört összerakni szinte lehetetlen. Minél jobb pilóta valaki, ez annál inkább igaz. Ilyesmi egy versenyz?vel az életben tényleg csak egyszer-kétszer történik meg. Azért, mert az alig több mint másfél perces éles kvalifikációs körben megszámlálhatatlan mennyiség? feladatot kell tökéletesen megoldani. Egy gyorskörben mindig marad valami: talán az egyik kanyar el?tt egy századdal lehetett volna el?bb fékezni… vagy az egyik kanyar rázókövét csak pár centivel, de tényleg csak pár centivel odébb érinteni… vagy talán még elviselte volna a gumi, ha egy tizeddel el?bb öt százalékkal több gázt csavar a pilóta… Századokról, ezredekr?l beszélünk. De akkor és ott Lorenzónak sikerült egy olyat összerakni, amiben nem maradt semmi! Koppra minden a helyén volt az utolsó milliméterig – megismételni is lehetetlen. Abszolút pályarekord.

A történet másik végén Rossi kicsit többet szenvedett a beállításokkal a hétvégén. Plusz ugye a részvétele sem volt biztos a mért edzésen. Az el?re eldöntött rajtpozíció miatt nem volt sok teteje a 15 perces kvalifikációra kigurulni, de ha már ki volt fizetve a nevezési díj…

MotoGP Valencia 2015

Rossi normál edzésként használta fel ezt az id?t. Els? menetben a kemény hátsó gumival ment ki és ment három gyors kört. Ez gyakorlatilag az els? három kör f?próbája volt, ami másnap az els?számú feladat maradt a számára. A második menetben ismét versenybeállításokat próbált, és végül le is feküdt. Ártalmatlan bukfenc volt, ami csak azért érdekes, mert az idén egyetlen egyszer tette lapjára a motort: Brnóban, a Pedrosa által szétfröcskölt olajra futva. Tehát a Doktor elég pormentes volt az idén, amikor pedig elesett, nem volt tétje.

A „grand finale’

Igazából ahhoz, hogy egy versenyen hogyan alakulnak az er?viszonyok, sokkal több köze van annak, ami a vasárnap délel?tti warm upon történik, mint ami a mért edzésen. A kvalifikáción ugyanis kvalira beállított motorokkal mennek. Ilyenkor például a fogyasztás nem számít, ugyanúgy ahogy a gumikopás sem. Vagyis fullra tekert üzemanyag-ellátással és k?kemény futóm?vel mennek a pilóták, amir?l ugye a versenyen szó sem lehet. A warm up viszont már konkrétan annak a motornak a próbája, amit a versenyen fognak használni. Itt Marquez, Lorenzo, Espargaro, Rossi volt a sorrend. Rossi kicsit több mint két tizedmásodperccel volt lassabb Lorenzónál, ami nem sok, de nem is kevés. Marquez viszont még Lorenzónál is több mint háromtizeddel volt gyorsabb. Ez óriási el?ny az elejében.

Azért olyat még nem láttunk, hogy a rajtrács elején van egy halom ember, illetve a legvégén… (mondom, Tyson-Lewis!) Ha valamit nagyon vártak a néz?k, hát azt, hogy mit kezd ezzel a hendikeppel a Doktor. Mesterien oldotta meg a feladatot, de ahhoz képest, amilyen izgalmas volt, majdnem eseménytelenül.

Rossi már a rajt-egyenesben lehajrázta a hátsó sorokat. Biztonságos ívválasztással, az els? kanyarokban belülre helyezkedve el?ször kikerülte a mez?ny végét. Innent?l aztán kicsit lassabban, láthatóan a biztonságra törekedve lépegetett el?re. Ami nagy kérdés volt, a többiek nem tartották fel, de Petruccitól eltekintve azért nem is engedték el könnyen. Teljesen fair volt mindenki, de az is tény, hogy ha valaki fél másodperccel gyorsabb körönként, azt nehéz sokáig feltartani, meg igazából nincs is semmi értelme. Minden el?zés tiszta volt – biztonságos inkább, nem a leggyorsabb.

Ugyanakkor lehet, hogy Marquez ennél gyorsabban zárkózott fel, amikor két éve ilyen büntetést kapott, de ? gyakorlatilag homokzsáknak nézte az egész mez?nyt, többször ütközött. Rossi ezt itt és most nem engedhette meg magának. Láthatóan a negyedik hely volt a célja, illetve azt kockázatmentesen elérni. Ez a 12. körre történt meg.

Lorenzo, Marquez és Pedrosa ekkor már 10 másodpercre voltak t?le, úgyhogy Rossi gyakorlatilag beült egy mozgó néz?térre. Miután gumija javarészét ekkorra felhasználta, mérnöki pontossággal hozta a biztonságos 1:31.2 körüli id?ket, körr?l körre egymás után, és figyelte, mi történik elöl.

A nyitott kérdés ez után csak az volt, hogy Lorenzo hol végez. Amennyiben els?, akkor világbajnok. Ha második, akkor is, pontegyenl?ség miatt, a több nyert futammal. Ha harmadik, akkor Rossi a bajnok.

Lorenzo stílusa egyébként az, hogy a rajtnál az élre áll és ugyanolyan gyors körökb?l 25-30-at lenyomva, hiba nélkül nyer. Amiben viszont gyengébb, az a test-test elleni csata. Most azonban ott volt a legharciasabb pilóta a hátsó kerekén. El?ször igyekezett lerázni Marquezt, de a második körben az egy pillanat alatt felzárkózott, és innent?l a verseny végéig árnyékként követte. Vagyis ezúttal elmaradt a szokásos lorenzós lelépés. Tény azonban, hogy büntetést?l és mindent?l függetlenül a világbajnoki cím sorsa ett?l a pillanattól ismét fifty-fifty volt: bármi történhetett.

De nem történt egy darabig semmi. Hét körrel a verseny vége el?tt mozgásba lendült az addig harmadik helyen motorozó Pedrosa, majd az utolsó el?tti körre utolérte Lorenzóékat, és támadásba lendült. Megel?zte Marquezt, aki azonban azonnal visszavágott, az el?zgetés során Lorenzo egérutat nyert, és simán megnyerte a versenyt, és ezzel a világbajnokságot.

Jorge Lorenzo MotoGP Valencia 2015

A botrány 2.0

A versenyt követ?en azonnal két részre szakadt a közvélemény. Lorenzót alig észrevehet?en kifütyülték a dobogón, Rossi rezignáltan állt az események el?tt, a Hondák gumijait gyorsan letakarták, miközben három maradéktalanul boldog pilóta állt a dobogón.

Livio Suppo, a Repsol Honda csapat egyik vezet?je a futam után azonnal odament Marquezhez és Pedrosához, hogy megtudja mi volt ez. Mindketten elmondták, hogy nem volt már elég tapadás az els? keréken, amit Suppo egy közleményben boldogan meg is er?sített. Na de Suppo miért tette fel egyáltalán ezt a kérdést?

Marc Marquez a valaha volt legagresszívabb pilóta. Már a 125-ös motorral is ütött-vágott mindenkit, ugyanígy a Moto2-essel. Ezért lett népszer?, ezért szeretik az emberek. Félelmetes, de magával ragadó. Bárkinek, bárhol beszúr. Gyakorlatilag eltakarítja az ellenfeleket az útból. Pályafutása során alig volt verseny, ahol ezt a kivételes képességét ne használta volna. Eddig egyedül Rossiba bukott bele, de t?le sincsen megszeppenve, megcsinálja újra és újra. A sepangi leszorítást megel?z?en tizenhatszor el?zték meg egymást Rossival. Marqueznek ez meg sem kottyant, és minden alkalommal a lehetetlenb?l, k?keményen tette be a motort.

Marc Marquez a valaha volt legagresszívabb MotoGP pilóta. Tisztán elmondható, hogy ? csinált kontakt-sportot a motorversenyzésb?l. Hogy jobban lássuk, kanyarodjuk egy kicsit vissza: két éve Jerezben, a cél el?tti utolsó balosban látványosan betette Lorenzo mellé a motort. Picit összekoccantak, Lorenzo lemaradt, Marquez nyert. Hatalmas botrány lett! Akkor még senki nem tudta, hogy a MotoGP attól a naptól teljesen megváltozik… Hogyan? Lépjünk egy kicsit el?re az id?ben: a 2015-ös sorozat asseni állomásán Marquez a sikán el?tt hozzáért Rossihoz, aki elhagyta a pályát. A versenyt sokan nem érzik teljesen tisztának. És nem, nem a lökés miatt! Az ma teljesen természetes! Ott tartunk, hogy annyira természetes lett, hogy már nem az háborodik fel, akit fellöknek, hanem aki lök. Ma az, hogy a kanyarban egymásnak csapják a versenyz?k a motort, igazából része a sportnak, ez nem is kérdés. A MotoGP-b?l test-test elleni sport lett. Ma alig van olyan futam, ahol ne lenne ütközés – kivéve persze ugye ezt a valenciai futamot.

Marc Marquez ugyanis a legagresszívabb pilóta – volt egészen most vasárnapig. Eltekintve attól, hogy alátette a motort Pedrosának – 30 kör alatt egyetlen egy kísérletet sem tett Lorenzo megel?zésére. Egyet sem. Teljesen tisztán motorozott. Szorosan Lorenzo mögött. Kicsit tartalékolt a végére, és tudott még gyorsabbat menni, de Lorenzo is meghúzta az utolsó köröket, szóval tiszta versenyt futott.

De mi ezzel a baj? Egy sor szubjektív, valószín?, ám bizonyíthatatlan feltételezés. Itt vannak például a körid?k.

Név Legjobb versenykör Warm up id? Különbség
Lorenzo 1.31.367 1’31.383 – 0.016 mp
Marquez 1.31.455 1’31.062 + 0.392 mp
Pedrosa 1.31.478 1’31.713 – 0.235 mp
Rossi 1.31.820 1’31.618 +0.202 mp

Lorenzo az elején volt a gyorsabb, és majdnem koppra egyezik az ideje a warm uppal. Rossi a verseny elején friss gumikkal, de „forgalomban’ futotta a leggyorsabb körét, ami két tizeddel volt lassabb a warm up körénél. Pedrosa gyorsabb volt, mint a warm upon, méghozzá a 11. körben, amikor ürülni kezdett a tankja. Marquez is a verseny elején volt a leggyorsabb, pont, amikor fel kellett zárkóznia Lorenzo mögé – viszont így is négy tizeddel volt lassabb, mint a warm upon. Életszer?? Nem. Bizonyít valamit? Semmit.

Valentino Rossi MotoGP Valencia 2015

A versenyz?nek joga van úgy motorozni, ahogy neki tetszik – a szabályok adta lehet?ségeken belül. Nem lehet kötelezni arra, hogy nyerjen, ahogy nem lehet kötelezni arra sem, hogy ne el?zze vissza a csapattársát.

Amennyiben ezt a biztos célba érésért teszi, teljesen sportszer?. Ha csapattársát védi, akkor az azért már neccesebb, de ma elfogadott. Ha egy másik csapat versenyz?jét védi így, igazából nem is kategorizálható, mert ilyen elvileg nincsen. De ha még is, és mindez egy el?zetes megbeszélés kérdése, akkor az konkrétan akár büntet?jogi eset is lehet (lásd focibunda).

A kérdés, hogy ez mi? Rendes motorverseny, vagy egy jó kis bunda? Vannak érvek és ellenérvek. De mi a realitása annak, hogy két rivális csapat embere megegyezik? És ha mégis megbeszélték, akkor viszont mennyire jogos Rossi sepangi akciója és büntetése? Hogyan engedhetne meg ilyet egy Honda? Egyáltalán mi lenne az indíték? Szponzor akarat, vagy egyszer? falusi fogadási csalás?

Valahogy semmi nem valószín? igazán. Plusz nem is tudjuk meg soha. Az id? kereke ugyanis forog tovább. Rossi marad, a csapatok tesztelnek, jön a Michelin, a megaelektronikák nyugdíjba mennek. Ez egy ilyen év volt. Viszontagságos, de nagyon izgalmas. Lorenzo gyorsabb volt, Rossi kiegyensúlyozottabb és bevállalósabb. Lorenzo lett a bajnok, Rossi az „emberek bajnoka’. A végén kicsi volt a különbség. Igazából a „grand finale’ elmaradt. De amúgy soha rosszabbat.

MotoGP, Valencia, végeredmény:

1. Jorge Lorenzo ESP Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 45:59.364
2. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 45:59.627
3. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 46:0.018
4. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 46:19.153
5. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 46:25.368
6. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 46:28.199
7. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici GP15) 46:28.250
8. Aleix Espargaro ESP Team Suzuki Ecstar (GSX-RR) 46:33.586
9. Cal Crutchlow GBR LCR Honda (RC213V) 46:35.288
10. Danilo Petrucci ITA Octo Pramac Racing (Desmosedici GP14.2) 46:38.943
11. Maverick Vińales ESP Team Suzuki Ecstar (GSX-RR) 46:39.110
12. Michele Pirro ITA Ducati Team (Desmosedici GP15) 46:46.417
13. Yonny Hernandez COL Octo Pramac Racing (Desmosedici GP14.2) 46:53.445
14. Alvaro Bautista ESP Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 46:56.010
15. Scott Redding GBR Estrella Galicia 0,0 Marc VDS (RC213V) 46:56.642
16. Hector Barbera ESP Avintia Racing (Desmosedici GP14 Open) 46:56.727
17. Nicky Hayden USA Aspar MotoGP Team (RC213V-RS) 46:58.106
18. Stefan Bradl GER Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 46:58.450
19. Loris Baz FRA Forward Racing (Forward Yamaha) 47:3.703
20. Toni Elias SPA Forward Racing (Forward Yamaha) 47:3.777
21. Jack Miller AUS LCR Honda (RC213V-RS) 47:4.576
22. Anthony West AUS AB Motoracing (RC213V-RS) 47:26.645

Mike Di Meglio FRA Avintia Racing (Desmosedici GP14 Open) DNF
Eugene Laverty IRL Aspar MotoGP Team (RC213V-RS)* DNF
Broc Parkes AUS E-Motion IodaRacing (ART) DNF
Andrea Iannone ITA Ducati Team (Desmosedici GP15) DNF

MotoGP 2015, a világbajnokság végeredménye:

1. Jorge LORENZO Yamaha SPA 330 pont
2. Valentino ROSSI Yamaha ITA 325
3. Marc MARQUEZ Honda SPA 242
4. Dani PEDROSA Honda SPA 206
5. Andrea IANNONE Ducati ITA 188
6. Bradley SMITH Yamaha GBR 181
7. Andrea DOVIZIOSO Ducati ITA 162
8. Cal CRUTCHLOW Honda GBR 125
9. Pol ESPARGARO Yamaha SPA 114
10. Danilo PETRUCCI Ducati ITA 113
11. Aleix ESPARGARO Suzuki SPA 105
12. Maverick VIŃALES Suzuki SPA 97
13. Scott REDDING Honda GBR 84
14. Yonny HERNANDEZ Ducati COL 56
15. Hector BARBERA Ducati SPA 33
16. Alvaro BAUTISTA Aprilia SPA 31
17. Loris BAZ Yamaha Forward FRA 28
18. Stefan BRADL Aprilia GER 17
19. Jack MILLER Honda AUS 17
20. Nicky HAYDEN Honda USA 16
21. Michele PIRRO Ducati ITA 12
22. Eugene LAVERTY Honda IRL 9
23. Katsuyuki NAKASUGA Yamaha JPN 8
24. Mike DI MEGLIO Ducati FRA 8
25. Hiroshi AOYAMA Honda JPN 5
26. Takumi TAKAHASHI Honda JPN 4
27. Toni ELIAS Yamaha Forward SPA 2
28. Alex DE ANGELIS ART RSM 2

ugrás fel