Szöveg: -nn- – Fotó: archív
1989 nem csak a máig legeredményesebb amerikai GP-motorost adta a sportágnak. 1989 maga volt a motorsport dics? korszakának h? leképezése: test-test elleni küzdelmek, izzadságszagú gy?zelmek, emberi drámák, kudarcok, sikerek minden mennyiségben.
Négy aktív világbajnok vágott neki az 500-as szezonnak. Közülük Eddie Lawson számított a legeredményesebbnek három els?ségével (1984, 1986, 1988). Lawson volt a címvéd?. Ebben az esztend?ben szerz?dött át a Marlboro Yamaha csapattól az Erv Kanemoto által dirigált Rothmans Hondához. Csapattársai az 1987-es világbajnok ausztrál Wayne Gardner, és szintén ausztrál újonc Michael Doohan voltak.
A Yamaha els? számú alakulatát Kenny Roberts Sr. vezette. A csapat húzóembere a második szezonját kezd? amerikai, Wayne Rainey volt. Rainey az ausztrál Kevin Magee-t kapta maga mellé.
Gaicomo Agostini Marlboro Yamaháival a háromszoros világels? Freddie Spencer és a brit Niall Mackenzie indulhatott. A francia Gauloises Yamahán a ’84-es 250-es világbajnok, Christian Sarron bizonyíthatott, a Pepsi Suzukikon pedig Kevin Schwantz és Ron Haslam kapott lehet?séget.
Japán GP – Suzuka (A Youtube-on itt)
Japánban vette kezdetét a szezon. A pole-t egy helyi men?, Tadahiko Taira szerezte meg. Rainey kapta el legjobban a rajtot. Az amerikai le is szakadt a mez?nyt?l, de hamar utolérte az örök rivális Schwantz. A két gigász óriásit meccselt a gy?zelemért. A verseny felét azzal töltötték, hogy oda-vissza el?zték egymást. A dobogó legfels? fokára végül Schwantz állhatott fel, megismételve egy évvel korábbi gy?zelmét. Rainey a második, Lawson pedig a harmadik hellyel vigasztalódott. Parádésan kezd?dött el a szezon.
Ausztrál GP – Phillip Island (A Youtube-on itt)
A mez?ny els? ízben látogatott el Phillip Island-re. A pole-t a szélvészgyors Schwantz jegyezte. Rainey megint puskagolyóként l?tt ki a rajtnál, majd a rá jellemz? módom keményen megnyomta a versen elejét. Schwantz már az els? körben feladta: a lejt? utáni jobbosban sokallt be.
|
A helyi men?, Wyane Gardner rákapcsolt a verseny közepén, utolérte majd megel?zte az addig vezet? druszáját. A két Wainey kemény adok-kapokba ment bele, így Sarron és Magee fel tudott rájuk zárkózni. A viadal utolsó harmadában a négyes fogat külön versenyét láthatta a nagyérdem?, amib?l végül Gardner jött ki a legjobban. Rainey és Sarron még a dobogón.
US GP – Laguna Seca (A Youtube-on itt)
Az edzés legjobbja ezúttal Rainey volt, aki a versenyen sem engedett senkit magához közel, rajt-cél gy?zelemmel abszolválta hazai nagydíját. Gardner csúnyát bukott, a 87-es világbajnoknak lényegében befejez?dött a szezon, de ez a nagydíj nem csak err?l a buktáról marad emlékezetes.
Kevin Magee leállt gumit égetni a levezet? körben, amit Bubba Shobert nem vett észre, és nagy sebességgel vetélytársába rombolt. Shobert súlyos fejsérülést szenvedett, Magee-nek a lába kapott egy keveset. A kaliforniai dobogó így nézett ki 1989-ben: Rainey, Schwantz, Lawson.
Spanyol GP – Jerez (A Youtube-on itt)
Jerezben nem csak manapság ünnep a GP. 89-ben is szinte felrobbant a lelátó. A pole megint Schwantz-é, a verseny viszont már nem. Újra Rainey fordul els?ként, majd megpróbál ellépni, de Schwantz utána veti magát, megel?zi, és faképnél hagyja honfitársát. A második helyen köröz? Rainey egyszer csak a nyakába kapja a címvéd?t, aki szinte ellenállás nélkül lép át a listavezet?n.
|
Schwantz másodszor is bizonyítja megbízhatatlanságát: öt körrel a vége el?tt eldobja a Suzukit, így Lawson békésen bekocog az els? helyen, Rainey és Mackenzie el?tt. Négy versenyen négy különböz? gy?ztes az eddigi mérleg.
Olasz GP – Misano (A Youtube-on itt)
Es?, és botrány. Ezzel a két szóval lehetne jellemezni az olasz hétvégét. Özönvíz zúdult a pályára, a nagymen?k pedig megtagadták az indulást a biztonság hiányára hivatkozva. Egyedül Chili állt ott a második rajtnál, ellenfél nélkül meg is nyerte élete els? 500-as versenyét. Chilit indokolatlanul kigúnyolták a többiek. Még mindig várat magára a duplázás.
Német GP – Hockenheim (A Youtube-on itt)
Németországban törik meg az átok. Rainey-t keményen megszorozgatta Lawson, de a tapasztalat ezúttal kevésnek bizonyult az ifjonc hév felett. Schwantz ezúttal nem saját hibája miatt adja fel a versenyt, pedig az edzésen ezúttal is ? volt a leggyorsabb. A Suzuki motorhibája miatt egy kés?bbi ötszörös világbajnok el?ször ünnepelhet a dobogón. Mick Doohan a Hockenheimringen kapja els? 500-as érmét.
Hat futam után Rainey vezeti a bajnokságot 91 ponttal, Lawson 78, Sarorn 58, Chili 52, Magee 46, Schwantz 37 pontot szerzett ez id? alatt.
|
Osztrák GP – Salzburgring (A Youtube-on itt)
Németország után is marad az anyanyelv német. A legendás Salzburgring fogadja a motorosokat. Schwantz újra a pole-ból indul. A szezon legveszélyesebb pályája a legunalmasabb versenyt hozta: Lawson és Rainey nem bírt egymással, ebben a sorrendben intik le ?ket a második és a harmadik helyen. Schwantz végre gy?zelemre tudja váltani a pole-t.
Jugoszláv GP – Rijeka (A Youtube-on itt)
Schwantz lendülete a rijekai pályán is megmarad. Leggyorsabb edzéskör, és gy?zelem az amerikai grobniki mérlege. Rainey próbálta megfosztani a diadaltól honfitársát, miután az addig vezet? Lawson kisodródik az egyik jobbosban. A sorrend marad ez, a dobogó újra full-jenki: Schwantz, Rainey, Lawson.
|
Holland GP – Assen (A Youtube-on itt)
Rainey egy szerencsésnek mondható diadallal lesz a második motoros, aki harmadszor is a dobogó legfels? fokára állhat. Ekkor még nem sejthette, hogy több viadalt már nem fog nyerni ebben az évben. A gy?zelemhez mondjuk kellett a törékeny Suzuki technika is: Schwantz biztos sikerét saját motorja vette el immár másodszor. Lawsoné az ezüst, Sarroné a bronz.
Belga GP – Spa-Franhorchamp (A Youtube-on itt)
Lawson és Rainey csatájával indul a verseny. Kés?bb csatlakozik a címért viaskodó duóhoz Schwantz és Sarron is. Így, édes négyesben gyilkolják egymást a sporttársak, mikor megérkezik az égi áldás, és a piros zászló.
Az újraindítás nem tart sokáig, újra jön a zuhé. Lawson, Schwantz és Rainey a sorrend ekkor. A harmadik nekirugaszkodás Schwantz-nak jön ki a legjobban. Az utolsó körben is ? áll az élen, mikor eldobja a Suzukit. Rainey nyer, de a bírók a második szakasz alapján hirdetnek gy?ztest, így Lawson, Schwantz, Rainey a végs? sorrend, hiába ünnepel a dobogón Rainey, Kocinski és Gardner.
Francia Gp – Le Mans (A Youtube-on itt)
Az eddig rutinosan a dobogó közelében köröz? Lawson keményen rákapcsol. Er?b?l nyeri a versenyt Schwantz és Rainey el?tt, és megindítja a még mindig listavezet? Rainey ellen az offenzívát. A szezon utolsó négy viadalán szinte a csodával határos módon fordítja meg a bajnoki küzdelmet. Hatodszor locsolja egymást pezsg?vel Lawson, Schwantz, és Rainey a pódiumon.
|
Brit GP – Donington (A Youtube-on itt)
Spencer kirúgásával indul a hétvége. Agostini megelégelte a háromszoros világbajnok teljesítményét. Luca Cadalora a beugró, aki rögtön az els? sorba kvalifikálja a Marlboro Yamahát. A helyi h?s Niall Mackenzie tündöklésér?l szól a viadal. A brit kis híján megnyeri a versenyt, az utolsó körökre azonban elfogy a szuflája: Schwantz, Lawson, és Rainey is megel?zi. Rainey el?nye már csak hat és fél pont Lawsonnal szemben.
Svéd GP – Anderstorp (A Youtube-on itt)
Az eddig magabiztosan vezet? Wayne Rainey ezen a pályán bukja el az 1989-es koronát. Az amerikai nem tudta elviselni a rá nehezed? nyomást, saját hibájából esik a versenyen. Miután Schwantz már kiszállt korábban a küzdelemb?l, Lawson rutinosan hozza a skandináv gy?zelmet (Sarron és Gardner el?tt), rögtön 14 pontra növeli el?nyét a bajnokságban két futammal a szezon vége el?tt.
|
Csehszlovák GP – Brno (A Youtube-on itt)
Rainey lelkileg összetört a finisre, nem tudta már azt a tempót hozni, ami elég két honfitársa legy?zéséhez. Brno-ban Schwantz immáron ötödik diadalát jegyzi, Lawson a biztos második helyre hajt, Rainey pedig a harmadik pozícióban kullog a célba.
Brazil GP – Rio (A Youtube-on itt)
Szinte lemásolják a Cseh GP-t a fiúk. Rainey-nek mindenképpen nyernie kellett volna ahhoz, hogy bajnok legyen, de végül még a másodikat, Lawsont sem tudta befogni. Lawson ezüstje a negyedik világbajnoki címet jelenti, Schwantz diadalával bizonyítja kvalitását, Rainey pedig megtanult veszíteni, amit a kés?bbiekben már nem kellett újra átélnie. 1990-t?l három éven át övé lesz az 500-as trón.
***
1989-ben három egyenl? kvalitású motoros küzdött a világbajnoki címért, és nem biztos, hogy az nyerte, aki a legjobban megérdemelte volna. Schwantz kivételes gyorsasága néha megbosszulta magát, és a technika sem volt a legjobb alatta. Rainey kiválóan versenyzett egész évben, de a dönt? pillanatba – t?le szokatlanul – hibázott, ami elég volt ahhoz, hogy elbukja a címet. Lawson pedig dörzsölt róka módjára körözött, nem adott ki magából többet, mint amennyit az adott szituáció megkövetelt, lesipuskás stílusa negyedik világbajnoki koronáját hozta.
Statisztika
|
|
A végső sorrend: Lawson 228 pont, Rainey 210.5, Sarron 165.5, Schwantz 162.5, Magee 138.5, Chili 122.5 Legtöbb egyéni győzelem : Kevin Schwantz 6 (Lawson:4, Rainey:3) Világbajnok (500cc): Eddie Lawson Még ma is aktív pályák:
|
Legutóbbi hozzászólások