EST. 2002

MotoGP-evolúció: az új játékszabályok


Az év utolsó nagy FIM-mítingjén, melyen összeült a Grand Prix Commission (továbbiakban: Bizottság), a gyorsasági vébé Dornát, FIM-et, IRTÁ-t és MSMÁ-t tömörít?, döntéshozó szerve. Új rendszabályokat hoztak a következ? szezonra, melyek az edzés-lebonyolítást és a rajtrácsot érintik. Ezen felül, a küszöbön álló Moto3-as kategória technikai részletei is kezdenek körvonalazódni – ez a géposztály váltja majd 2012-t?l a mostani kétütem? 125-öt.

Az edzéseket olyan módon rendezik jöv?re, mint a 2010-es fináléban: azaz lesz kett? tréning pénteken, kett? szombaton. A MotoGP négy, egyenként egyórás próbalehet?séget ád, a Moto2 ugyanilyen számú edzést követ?en fordul majd vasárnapba, de ezek csak 45 percesek lesznek. A 125-ösök két reggeli-délel?tti és két délutáni turnusban mérnek id?t, ugyancsak három fertályórányi tartamban. Ezzel lényegében a régi, jól bevált sémához tér vissza a Bizottság: az eredetileg a költségcsökkentés zászlaja alatt bevezetett ‘pénteken csak délután motorozunk’ típusú, sokat kritizált szigorítás így elt?nik.

MotoGP szabálymódosítások

Változik a rajtrács is: jöv?re már hárman indulnak egy sorból a kis kategóriákban is a jelenlegi négy helyett, ahogy a MotoGP-sek már régen teszik. Ezt a formulát annak idején egyrészt biztonsági okok miatt vezették be, másrészt – rossz nyelvek szerint – hogy a mez?ny ‘többnek lássék’. Nos, mivel sem a Moto2-ben, sem a 125-ben nincs gond az indulói létszámmal, maradjuk a biztonságnál: nagyobb oldaltáv, elméletileg kevesebb rajt környéki baleset. Apró változás továbbá, hogy a Moto2-es és 125-ös csapatok egyaránt bevihetik a rajtrácsra a gumimelegít?k tápolásához szükséges generátort az indulás el?tt.

Valamivel többet sejthetünk már a formálódó Moto3-as géposztályról is. 250-es egyhengeres, négyütem? blokk kerül a jövend? kategóriába, melyeket azonban több gyártó versenyeztet (mások mellett a KTM-r?l, a Hondáról és a Kawasakiról hallani, mint lehetséges jelölt), de az elektronikát egy cég szállítja majd csupán. A pályázatokat jöv? év február 28-ig nyújthatják be a jelentkez?k a szövetségnek, döntés március 19-én. Az el?írások/megszorítások: tiltás 14.500 percenkénti fordulatnál, boxutca-szabályozó, traction control, rajtelektronika és folyamatos beszállítói rendelkezésre állás öt évig.

Hasonlóképpen egy kézbe adja a Dorna a ken?- és üzemanyag illetve a gumik beszállítását, a partnerekr?l kés?bb döntenek. Az elképzelés kezd derengeni, kétségtelenül látszik egy ív, ami Moto3-ból a Moto2-n át a MotoGP-be vezet, de az uniformizálással, beszállítói monopolhelyzetek teremtésével kockázatot is vállal a világbajnokság, amelynek a fejlesztések legmagasabb szinten megvívott harcának kéne lennie. Egyenbenzin, egyengumi, egyenelektronika – költséghatékonyság (?) és ellen?rizhet?ség szempontjából mindenképpen jó döntés, és a pilóták ‘esélyegyenl?sége’ mellett felhozott érvek is ülnek. Hogy steril és er?sen beszabályzott bajnoki kategória rotyog a fazékban? Egyel?re senki ne fájdítsa a fejét emiatt: a lényeget úgyis meglátjuk majd a versenyeken.

ugrás fel