EST. 2002

MotoGP: hercehurca a súlyminimum körül

A 2012-es MotoGP versenykiírást már annyi kritika érte, hogy több sem kell, de most itt van egy újabb elhatalmasodni látszó polémia. CRT, Moto3, költségek leszorítása – komoly témák és hívószavak, mégis sokkal nagyobb bonyodalmat okozhat egy egészen más jelleg? ‘apróság’: jelesül a MotoGP motorok minimum súlya.

A végleges m?szaki kiírás egyik vázlatában – tehát még nem a hivatalos szabályzatban, ez fontos – , amely 2011 vége felé látott napvilágot, az ezer köbcentis prototípusok súlyminimumát 153 kg-ra emelték meg, ami három kilóval több, mint a 800-asok idejében volt. Érthet? módon az összes gyár ezt a határt l?tte be magának célként, és igyekeztek 153 kilósnál épphogycsak nehezebb motort összerakni. ?ket érte a legnagyobb meglepetés, amikor az említett vázlat megjelenését követ?en mintegy hat héttel már 157 kg szerepel a papírokon. Az pedig jelentéktelennek éppenséggel nem nevezhet? mérnöki probléma, hogy egy 153 kg-ra optimalizált versenymotorra hogyan helyezünk föl plusz négy kilónyi súlyt.

A vb-címvéd? Casey Stoner már nyilatkozott az ügyben (többen megtették, senki sincs elragadtatva, de ez az egy idézet épp eléggé beszédes). ‘Frusztráló’ – mondja az ausztrál – ‘hiszen már készen voltunk a motorral, amikor egyszerre csak megváltoztatták a szabályt, így aztán rá kellett tennünk plusz négy kilogrammot, ami nyilvánvalóan hátrányt jelent számunkra. A motor már tökéletes súlyelosztással rendelkezett, ha utólag adsz hozzá, az nem ugyanaz. Ez vezetés közben nem nagyon érz?dik, de a kanyarív közepén igen. Próbáljuk kezelni a problémát és túllépni rajta, ugyanakkor elég szomorú, hogy ilyen késve hoznak meg egy alapvet? döntést.’ 

Carmelo Ezpeleta Dorna-elnöknek van muníciója, íme a válasz: ‘Volt egy javaslat a Dorna és az IRTA részér?l, amit a valenciai GP bizottsági ülésen terjesztettünk el?, ez pedig 160 kg volt mint súlyminimum. Mivel a CRT-s csapatoknak gondot jelentett volna a súlycsökkentés, kompromisszumot kellett találnunk. Az MSMA nem fogadta el a javaslatunkat, és ha nincs egyhangú döntés, nem fogadhatunk el egy technikai szabályozást. Az ülés lezárása el?tt percekkel még mindig nem volt megegyezés. Végül a 160 kg-ról 157-re módosítottuk a javaslatot és ezt már elfogadta a GP Commission többsége.’

Hát így történt. Nagyon szép történet, kiderül bel?le például, hogy a CRT-k megsegítése általános prioritás – egy géposztály a géposztályban, amit a konstrukt?rök határozottan és kifejezetten elutasítanak és ezzel összhangban a bizottsági üléseken sem támogatnak. Ezzel együtt a súlyszabályozás enyhén a kárukra változik – ez van.

ugrás fel