Hirdetés
Kezdőoldal Sporthírek sporthirek-motogp MotoGP: kit segít ki a kisegít? elektronika?

MotoGP: kit segít ki a kisegít? elektronika?

Hirdetés

Meglehet?sen sokszor és sokféle szemszögb?l megvilágítva került el? mostanában a MotoGP-ben alkalmazott és alkalmazandó ‘kiegészít? elektronika’: a téma nem hagy hidegen egyetlen MotoGP-rajongót sem, a pilótáknak – legyenek még aktív versenyz?k vagy a múlt játékosai – is megvan a maguk különbejáratú véleménye. A témáról nemrégiben a neves és méltán népszer? Motociclismo magazin készített terjedelmes riportot Giacomo Agostinivel, aki tizenöt világbajnoki címével alighanem nagy súlyt képvisel a szakmában. Ago úgy tartja, hogy a technikai fejl?dés sosem állhat meg, legvégül pedig úgyis a legjobb versenyz?k emelkednek ki.

Voltak id?k, amikor a futamok tényleg emberek és gépek küzdelmér?l szóltak. Számunkra ugyanis minden természetes: a slick gumik, a protektorok, a kifinomult tévés közvetítés, az égvilágon minden. Pedig mekkora fejl?dést hozott egy olyan egyszer? valami, mint a fordulatszámmér? bevezetése is, micsoda pindaroszi szárnyalást vetített el?. Ezek olyan id?k voltak, amikor még Mike Hailwood és társai feszültek egymásnak vasárnaponként. Mike maga még könyvet is írt, amelyben kifejtette nézeteit arról, mi szükséges a motorversenyzéshez, túlmen?en persze a b?rruhán, a csizmán, a keszty?n és a sisakon. Álljoni tt egy szemelvény a hailwoodi életm?b?l, a megjelenés éve 1964 (A motorversenyzés m?vészete, Hailwood-Walzer).

A fordulatszámmér? feladata

‘Egy motorosnak mindig olyan sebességgel kéne mennie, amit a személyes lehet?ségei és a vezetett gép megengednek. Miután már tudja, milyen sebességet akar tartani az úton, hasznos, hogy felszereljen egy sebességmér?t. Ami viszont közelebbr?l egy motorversenyz?t illet, neki azt is tudnia kell, mikor tud több er?t szolgáltatni a motorblokk. Ezt az er?t a ‘fordulatszám’ függvényében tudja meghatározni teljes pontossággal.

Mivel a versenymotorokat úgy tervezik, hogy minél nagyobb legyen a teljesítményük, ezeken nincs semmiféle különleges fordulatszám-szabályozás, sem minimum-, sem maximumértékben. Egy ‘G 50 Matchless’ motorja például úgy van kalibrálva, hogy 6.600 és 7.200 percenkénti fordulat mellett érje el teljesítménye csúcsát a legmagasabb sebességfokozatba kapcsolva. Ha a motor ezalatt a minimum-tényez? alatt forogna, a motor veszítene tartásából, erejéb?l, míg ha – akár nagyon kevéssel – a maximum-tényez? fölött pörögne, azzal azt kockáztatná, hogy felrobban. Hogy az efféle katasztrófákat megel?zzék, a mimimum- és a maximumértékekhez viszonyítva 600 fordulat/perc-es biztonsági tiltást szabtak. Más modern, f?leg kétütem? gépeken ez a határ még sz?kebb.

Hogy a kritikus helyzeteket elkerülje, a pilótának mindvégig ismeretében kell lennie a motor fordulatszámának. Így kivédheti, hogy a fordulat a biztonsági limitekhez közelítsen, mindeközben pedig ki tudja csikarni a lehet? legtöbb er?t a blokkból. Mindennek tükrében alapvet? fontosságú, hogy legyen maga el?tt egy szerkezet, ami folyamatosan kijelzi neki az aktuális fordulatszámot.’