MOTOGP – LORIS CAPIROSSI
Világbajnoki karrierjét 1990-ben, 17 évesen kezdte, 125-ös kategóriában legels?
próbálkozásakor gy?zelmet aratott a Pileri Honda csapatával. A siker a tinédzser
sztárt a világ legfiatalabb bajnokává tette annak ellenére, hogy a 125-ös kategóriában
az alsó korhatárt 16-ról 15 évre csökkentették. A siker tovább folytatódott,
1991-ben ismét ? nyert a 125-ös kategóriában, majd áttért a 250-esekhez, míg
végül 1998-ban – rövid kitér? után – meghódította az 500-asok világát. 2000-ben
az olasz 500 GP-n lett bajnok egy honfitársai ellen, Valentino Rossival és Max
Biaggival vívott felejthetetlen küzdelem után. Az idei szezonban Capirossi esélyes
a Grand Prix legnagyobb díjára a félelmetes, 220 lóer?s Desmosedici V4 nyergében.
Ez az új, olaszország GP h?se és az ország leghíresebb motorgyártó cége közötti
partnerkapcsolatot Capirossi igencsak megérdemelte, aki a sikerek ellenére igen
laza és természetes jellem maradt, teljesen hidegen hagyja, hogy ? az ország
legnagyobb, ünnepelt sportcsillaga. Tavaly vette feleségül Inrid Tencet.
Mint a legtöbb versenyz?, Capirossi is igen korán esett szerelembe a motorokkal.
A Ducatinak otthont adó Bolognától nem messze született, ötévesen már dirtbike-ozott,
igen gyorsan megtanulva a gázadagolás m?vészetét, amely alapvet? fontosságú
a mai, rendkívül er?s versenygépek világában. Valójában a roadracing érdekelte,
14 évesen küzdötte végig els? tarmak szezonját egy Honda NS125-tel az Olasz
Production Bajnokságon, ahol 6. helyezett lett. Egy évvel kés?bb, 125-ös kategóriában
9. lett az Olasz Bajnokságon egy Mancinivel, majd 1989-ben igen ígéretesen teljesített
egy Hondával a 125-ös Euro kategóriában. Összetettben a 4. helyen végzett, négy
kört nyert meg, mire el?készítette magát, hogy bemutatkozzon a világbajnokság
porondján.
Els? világbajnoki gy?zelme rendkívül figyelemreméltó teljesítmény, az 1990-es
szezon elején még csak 16 éves kezd? volt, de már megmutatta, hogy nem fél a
tapasztalt ellenfelekt?l, els? dobogós helyezését májusban szerezte meg Misanoban,
els? gy?zelmét augusztusban aratta a Donington Parkban és kemény küzdelemben,
címét megvédve harmadik gy?zelmét az ausztrál bajnokságon szerezte. 1991-ben
– Honda RS125-ösén number one táblával – Capirossi volt az, akit mindenki le
akart körözni, de ? bámulatos módon, minden különösebb er?feszítés nélkül további
öt gy?zelmet aratott.
1992-ben áttért a 250-es kategóriába, és alaposan el kellett sajátítania a
kétszer olyan er?s Honda RS250-esen való motorozást. Ez a gép nem volt olyan
gyors, mint az el?z?, amellyel oly sok versenytársát legy?zte, de tökéletes
bevezet?nek bizonyult az ultra-verseny kategóriába. Capirossi ismét bebizonyította,
hogy gyorsan tanul, és gépe er?hátrányainak ellenére felvette a versenyt a nagymen?kkel,
de csak az év harmadik GP-én.
1993-tól egy teljesen felszerelt full-szériás NSR250-essel állt rajthoz, és
rögtön teljesítette el?z? szezonban tett ígéretét. Júniusban Assenben megszerezte
els? GP gy?zelmét 250-es kategóriában, majd ezt követ?en még két gy?zelmet aratott,
amellyel összetettben az élen állt, amikor az utolsó versenyen egy rossz gumiválasztás
miatt elveszítette el?nyét. Capirossinak elnéztük volna, ha dührohamot kap egy
ilyen hiba miatt, de ? méltóságteljesen viselte a vereséget, mintha csak ? nyert
volna. Az 1994-es szezon osztrák, német, francia és brit gy?zelemmel indult
számára, de kés?bb megadta magát Biaggi szupergyors Apriliajának, és így összetettben
a harmadik helyen végzett.
Az aprócska sztár némi befolyás hatására 1995-ben kilépett a 250-es kategóriából,
és áttért az 500-asokhoz a Honda Pileri csapattal. Capirossi hiába bizonygatta
számukra, hogy nem jó ötlet az els? sorba kvalifikálni élete második 500-as
kategóriájú GP-én, még további négy alkalommal indult az els? sorból, de a versenytáv
alatt végig gépbeállítási problémákkal küszködött. Mindezek ellenére a szezont
szenzációs harmadik hellyel zárta az Európa GP dönt?jében, és ezzel megmászta
élete els? 500-as dobogóját.
Capirossi 1996-ban váltott el?ször csapatot, amikor a Yamaha Rainey Teamhez
csatlakozott. Ez a szezon egy "hol-fent-hol-lent" év lett számára.
Igaz, hogy megszerezte els? 500-as GP gy?zelmét az ausztráliai Eastern Creek-ben,
de hosszú távon a csapatf?nök Wayne Rainey, a háromszoros 500 kategóriás király
bölcsességéb?l húzott óriási hasznot.
1997-ben Capirossi elfogadta az Aprilia ajánlatát, és visszatért a 250-esek
közé – volt egy befejezetlen ügye ott. Ez a szezon 3 dobogós helyet hozott számára,
els? helyet nem, majd következ? nyáron a gépével küszködött, miután volt egy
eléggé vitatott összeütközése csapattársával és egyben riválisával, Tetsuya
Haradával. 1999-ben visszatért NSR250-es gépéhez, és összetettben a harmadik
helyen végzett.
Capirossi 2000-ben ismét kategóriát váltott, a Sito Pon’s Honda csapattal visszatért
a premier osztályba. Megnyerte az olasz bajnokságot, és még további három alkalommal
állt dobogóra. Mind mindig, most is megmutatta rendkívüli bátorságát a sérüléseket
illet?en – miután megszerezte élete els? 500-as pole pozícióját a júniusi német
GP-n, a reggeli bemelegítéskor elesett, és eltörte a bal kezét. Ennek ellenére
az els?segélykocsi és némi fájdalomcsillapító segítségével rajthoz állt, és
a harmadik helyen végzett. A 2001-es szezon igen s?r?re sikeredett, Hondájával
16 versenyb?l 9 alkalommal állt dobogóra, és év végére összetettben a harmadik
helyen végzett.
Tavaly ismét rajthoz állt egy kategórián kívüli 2001-es speciális kétütem?
NSR500-assal, szemben a négyütem? 990 ccm-esek új típusával. A pilóták között
? volt az egyetlen, aki fel merte venni a küzdelmet a sokkal gyorsabb MotoGP
négyütem?ekkel, két dobogós helyet szerzett, összetettben a 9. helyen végzett,
de a szezon közepén félbe kellett hagynia a versenyeket egy asseni sérülés miatt.
Személyi adatok:
Született: 1973. április 4. Castel San Pietro, Olaszország
Lakhelye: Monaco
Családi állapot: n?s, felesége Ingrid Tence
Magassága: 165 cm
Súlya: 59 kg
Kedvenc sport: motocross
Versenykarrier:
GP gy?zelmek: 22 (2×500, 12×250, 8×125)
Els? GP gy?zelem: Nagy-Britannia, 1990 (125)
Els? GP: Japán, 1990 (125)
GP rajtok (2003-as szezon el?tt): 184 (14xMotoGP, 59×500, 84×250, 27×125)
Pole pozíciók: 33 (5×500, 23×250, 5×125)
Els? pole: Ausztrália, 1991. (125)
Világbajnokságok: 3 (125: 1990, 1991. 250: 1998)
2003: Ducati MotoGP Team rider – MotoGP World Championship Machine: Ducati
Desmosedici
2002: 8. hely MotoGP World Championship (Honda)
2001: 3. hely 500 World Championship (Honda)
2000: 7. hely 500 World Championship (Honda)
1999: 3. hely 250 World Championship (Honda)
1998: 250 World Champion (Aprilia)
1997: 6. hely 250 World Championship (Aprilia)
1996: 10. hely 500 World Championship (Yamaha Team Rainey)
1995: 6. hely 500 World Championship (Team Pileri Honda)
1994: 3. hely 250 World Championship (Team Pileri Honda)
1993: 2. hely 250 World Championship (Team Pileri Honda)
1992: 12. hely 250 World Championship (Team Pileri Honda)
1991: 125 World Champion (Marlboro Team Pileri Honda)
1990: 125 World Champion (Marlboro Team Pileri Honda)
1989: 4. hely 125 European Championship (Honda)
1988: 9. hely 125 European Championship (Mancini)
1987: First roadrace, 6. hely 125 Italian Production Championship (Honda)
1986: Els? motocross bemutatkozások
Legutóbbi hozzászólások