EST. 2002

Motoros airbag

Látszatra a legközönségesebb motoros mellény, de ha a küls? borítás alá néznénk, csövek és sürített leveg?-tartályokat összeköt? vezetékek kavalkádját találnánk. Persze – airbagr?l van szó. Arról a védelmi berendezésr?l, amely az autók közt már jó tíz éve elterjedt, mára szinte kötelez?en része az új modellek felszereltségének, ám a kétkerek?ekkel mindezidáig nem t?nt valami kompatibilisnek. Természetes, hogy ami m?ködik egy kocsiban, az nem feltétlenül értelmezhet? egy motoron… vagy mégis?

Kezdjük az örök igazsággal: a motorkerékpár nem gépkocsi. Az autó utasterében a benne utazók, becsatolt biztonsági öv esetén viszonylag keveset tudnak elmozogni a helyükr?l, ezért egy leveg?-alapú védelmi rendszer kidolgozása viszonylag egyszer?, mi több, kézenfekv?. A motoron ül?t viszont nem rögzíti semmi a járm?höz – így aztán egy kormányba, tankhoz vagy nyereghez épített airbag teljesen értelmetlen volna, hiszen vészhelyzetben az égvilágon semmit sem használna.

Ha a motorra nem, akkor hova? Természetesen a ruházatba – a mellénybe, amit amúgy is magára vesz a pilóta, hogy a szélt?l, id?járástól védje a testét. Az el?nyök sora hosszú: a legfontosabb ezek közül talán az, hogy az esés dinamikájától függetlenül a légpárna által biztosított védelem maximális, hiszen az – ruhadarabként – szoros kontatkusban van az ember testfelületével.

Eddig az ‘új generációs’ védelmi berendezés fejlesztésével a legmélyrehatóbban három gyártó – a Dainese, a Helite és a Spidi – foglalkozott, valamint kifejezetten védelmi felszerelésekkel foglalkozó fejleszt?-cégek, amelyek közül nem egy a kész termékig jutott már. A motoros airbagekr?l egyöntet?en elmondható, hogy nagyon szépek, de súlyuk határozottan nagyobb, mint a szokványos, passzív védelmet nyújtó mellényeké.

Az airbag jelenléte sehogyan nem befolyásolja a normális vezetést, ám borulás – és a pilóta törvényszer? nyeregb?l való kiröpülése – esetén azonnal reagál, kb. fél másodperc alatt (konstrukciótól függ?en) felfújva a légpárnákat. A kiemelten védett testtájak a mellkas, a nyak (a bukósisak elfordulását és a gyakorta végzetes nyaki sérülést megakadályozandó), a vállak és a gerincoszlop. A felfúvódott airbag önálló testként nyeli el az ütéseket, közrem?ködik abban, hogy a mellkasi üreg és a gerinc ne hajoljon el, ne szenvedjen törést.

Véletlenszer?en m?ködésbe hozni a rendszert (például lecsatlakozás nélkül leszállni a motorról) szinte lehetetlen. Egyrészt az összeköt? kábel elasztikus, másrészt pedig az aktiválódáshoz olyan fizikai er? szükséges, amelyet csak a repül? emberi test tud létrehozni. Érdekes, hogy ‘használat’ után igen könnyen újra bevetésre kész állapotba lehet hozni az airbaget, ha az nem szenvedett szerkezeti károsodást: az új légtölt? párezer forintnyi összegb?l megvásárolható.

Info

A Helite termékek magyarországi forgalmazója a Motoroázis:

Cím: Budapest XIII.ker Tüzér u. 11.
Telefon/fax: 465-0909, 465-0910

Nyitvatartás:
Hétf?-Péntek 8-18
Szombat 10-14
Vasárnap zárva

ugrás fel