EST. 2002

MV Agusta Brutale 990R és 1090R

Igen, sajnos ez az igazság, nem egyszer, nem kétszer ellen?riztük: a tavalyi (idei/jelenlegi) MV Agusta Brutale modellek nem elég, hogy könnyebbek, de er?sebbek is a két új modellnél. Most ez akkor miért is lesz jó így?

Tökmindegy a miért, a végeredmény a fontos. Abban pedig egyetért a legutolsó m?kedvel? is, hogy amire MV Agusta van írva, az olyan nagyon rossz nem lehet. Ja, hogy az új modell papíron kevésbé potens és hájasabb, mint a régi? A vallomás szignózva, ez az igazság, de, mint tudjuk, aki a fehérre feketén nyomott jelekb?l ki bírja olvasni a háton végigfutó libab?r mértékét, az valami különleges birtokában van, és óvni kell még a napfényt?l is.

Magyarul: nem kívánjuk a „rossz irányba” lépdel? technikai adatok miatt meghurcolni a világ legszebb naked bike-ját, mert egyrészt a különbségek elenyész?k, másrészt tuti, hogy szarabb nem lett, harmadjára pedig a nemsokára életbe lép? Euro4-es környezetvédelmi normáknak csak így: gyengébben (visszafogott, kevésbé szennyez? motorvezérlés) és nehezebben (nagyobb katalizátorokkal felszerelt kipufogórendszer) fog tudni majd megfelelni bármilyen gyártó.

A két új Brutalét pár héttel ezel?tt kapták lencsevégre a lesifotósok, bár akkor még azt hittük, a tank és az idomzat azért ennyire „régi”, mert még álcázzák az újdonságokat. De nem, már az, akkor az új volt, a leheletfinoman átrajzolt els? lámpán és az új CrMo térhálós/öntöttalu hibrid acélvázon ez már látszott is, de hogy minden másban ennyire megmaradnak réginek, azt csak az MV-s inget visel?k tudhatták akkor még.

És végül is örülhetünk ennek, a Föld legszebb n?jét is csak egy hasonlóan gyönyör?vel érdemes megcsalni, így hát az MV Agusta a Bruteléb?l is egy majdnem ugyanolyan újat alkotott, ami még mindig er?teljesen magán viseli Massimo Tamburini, olasz formatervez?istenség keze nyomát.

A motor 85%-ban új, állítják a Morazzoneiak. A váz, a blokk, a futóm?, a kerekek, szinte mindenen átment az újító szándékú CRC mérnök-munkatárs, közelebbi szemrevételezésre mindenhol fel is t?nnek az újdonságok: a tank légbeöml? nyílása, a farokidom aljába vájt kapaszkodók, az új lámpák, az új m?szerfal, az új 5×2 küll?s felnik, az indexes tükrök, és még lehetne sorolni. A vonalak kellemesen ismer?sek és megszokottan csodaszépek, mégis újak.

Na és akkor jöjjön azon szál folytatása, amit fent oly’ durván elindítottunk – a számadatok. Az új Brutale 990R 15.500 eurós áron kerül a szalonokba, még a milánói Eicma megnyitása el?tt. A teljesen átdolgozott blokk henger?rtartalma 982,3-ról 998 köbcentire n?tt, teljesítménye 139 LE 10.600 f/p-nél és 106 Nm 8000-nél, ezzel ellentétben a „régi” 989R még 142 lóer?t és 103 Nm-t tudott. Három-három LE és Nm tehát a különbség, egyik plusz, másik mínusz irányban a skálán, tehát az új blokk inkább karakterében, semmint valós erejében változott. A száraz tömeg, akárcsak a nyomaték, is n?tt: a régi modell 185 kilójához képest 190 kg-ra ugrik a mérleg a 990R esetében.

A 2010-es Brutale drágább, sportosabb, exkluzívabb kiadása a Brutale 1090R lesz. Ára háromezer euróval lesz több a 990R-nél (18.000 kontra 15.000) amiért egy némileg felfúrt, er?sebb, piros hengerfejes, csúszókuplungos blokkot, Monoblock Brembo fékeket el?re, kovácsolt kerekeket, és cirádásabb festést kapunk.

Az el?zetes információk alapján a 1090R 144,2 LE-t tud 10.900-as fordulatnál, nyomatéka 115,2 Nm 8000-nél, szárazon pedig 190 kilót nyom. A Brutale 1078RR – a régi változat – ellenben még 154 lóer?t és 116,6 Nm-t tudott 185 kilósan. Itt is hangya…nyi eltérésekr?l beszélünk, de a fejl?dés megszokott iránya nem ez szokott lenni…

Összességében új és régi modellt összehasonlítva nem nagyok különbségek, s?t, érezni sem fogja senki azt a pár newtonmétert és kilót, ellenben amit a motor többi részével m?veltek, azt már inkább: az eddigi ultrasportos nyerget egy új, hosszabb ülés váltja elöl és hátul egyaránt, aki utazott már 200 kilométernél többet Brutalén, az immár térdre rogyhat a megkönnyebbülést?l – az új sokkal kényelmesebb lett, ígérik odabentr?l.

Az új blokkot egy szintén teljesen új, és az eddiginél sokkalta fejlettebb Magneti Marelli 5SM elektronika vezérli, így jelenhetett meg az MV Agustákon is az üzemmód kapcsoló (barátságos Es?, és brutális Normál opciókkal), és a kipörgésgátló is.

ugrás fel