Hirdetés
Kezdőoldal Sporthírek sporthirek-motogp Nagyon kikapna a Moto3 a 125-ös kétütem?ekt?l

Nagyon kikapna a Moto3 a 125-ös kétütem?ekt?l

Hirdetés

Ahogy arról nemrégiben beszámoltunk, a barcelonai versenyhétvégén lerántották a leplet a Honda Moto3-asáról. Ezzel egy id?ben a Honda elindított egy honlapot is, amelyben a motor fontosabb m?szaki adatait is közlik: soha specifikációk nem adtak még alkalmat, hogy ilyen részletesen összevethessünk egy motort a következ? szezonból, meg egy aktuálisan is páston lév? 125GP-t. A ‘nyolcadliter’ mindörökre ikon marad, hatalmasat fejl?dött és az évek során szinte tökéletesre csiszolódott. 



A gazdasági realitások azonban most mások, semmint hogy a 125 fennmaradhasson, ami jön, az pedig egy teljesen más filozófia mentén épül. A Moto3 sok meglepetést tartogat még, de a technikát lassacskán kezdjük megismerni, papíron legalábbis.

Természetesen attól a tömeg/teljesítmény aránytól messze áll ez a negyedliteres, amit a jelenkor kifinomult 125-ös kétütem?i tudnak: ezek nagyjából 70 kg-os súlyához 50 LE körüli teljesítmény járul, az NSF pedig névlegesen 46,7 LE maximális teljesítményt produkál 13.000-es percenkénti fordulatnál (a legnagyobb nyomaték 28 Nm, 10.500-on). Emellé nyom 84 kilogrammot.

A henger a megszokottól eltér?en hátrafelé döntött, plusz a f?tengely középvonalától el?refelé eltolt, illetve nikkel-szilikon-karbid (Ni-SiC) felületkezelt. Mindez a tömegközpontosítás és súrlódáscsökkentés érdekében, egyszer. De a legfontosabb, hogy ezt a hengert fordítva tették fel a blokkra – valahogy úgy, mint az aktuális Yamaha YZ450F-en – tehát a menetirány szerinti elejénél szív, és hátrafelé pufog ki. Igazi versenytechnika, és nem is egy átalakított CRF motokrossz-blokk.

Persze a négyütem? technikának is megvannak a maga fejlesztési útjai; ennek az útnak az els? mérföldkövét látjuk a bemutatott képeken, már amennyit látunk. Egyhengeres, négyütem?, DOHC vezérlés?, 249 köbcentis blokk, titán szelepek, Ni-Sic (nikkel-szilikon-karbid) felületkezelt dugattyú és f?tengely, hatsebességes váltó. Futóm? tekintetében pedig a ‘klasszik’ RS125R-hez sokban idomuló megoldások: itt emlékeztetünk, a Honda legutolsó 125GP-s modellje 2004-ben versenyzett el?ször… A direkt er?felmérésre a mostani 125-ös és az NSF250R közt még várni kell, de nem nehéz megjósolni, hogy a mostani formula jelent?sen gyorsabb lenne.