EST. 2002

Nosztalgiázó világbajnok

Nem semmi balhé lesz szeptember 14-én, annyi szent. Micsoda pálya! Ha tök mellékes lenne az, hogy a 4,2 kilométeres aszfaltcsíknak KULTUSZA van – így csupa nagy bet?kkel -, a gigantikus placcon, zöldell? golfpályát körülölel? ring már önmagában is érv lenne a MotoGP-s próbára. De kinek ne dobbanna meg a szíve, amikor az indianapolisi döntött oválon simítja végig tekintetét… pedig bizony ezt az ívet is tartalmazza az új, kifejezetten a motoros igényekre szabott pályaszakasz, melyen a világbajnoki mez?ny fektetheti majd retorziók nélkül vízszintesbe a gépet. Így mindent összevetve ésszer? és talán egy kicsit érzelmi húrokat is megpenget? volt az ötlet, miszerint 2006 világbajnoka, Nicky Hayden nyissa meg a frissiben elkészült, szül?városától mindössze 260 kilométerre elnyújtózó szakaszt.

Persze a történelmi esemény hatásvadászabb lehet, ha a múlt egy darabkáját is vele kapja a fogyasztó. Haydenék egy 1909-es Indian motorkerékpárral játszottak vissza a jöv?bent. Ám nem akármilyen darabbal. Egészen konkrétan pontosan ez volt az egyik legyártott darab, mely annak idején 1909-ben az els? motoros versenyen részt vett Indianapolisban. „Amikor beizzították a gépet, egy kérdést tettem fel magamnak: ’Mit is keresek én itt?’” – kommentált a Kentucky kölyök az impresszív élmények után. Egy közlekedési múzeumból varázsolták el? a neves eseményre a gépet, mellyel külön kezel? személyzet is érkezett – csak hogy olajozottan menjenek a dolgok. Haydennek rá kellett jönnie, hogy egy ilyen pöfög?t húszszor annyira nehéz beindítani, mint az RC212V-t, úgyhogy lélegzet visszafojtva pötyögte bele fedélzeti komputerébe az adathalmazt, melyet a restaurálók görgettek felé.

Kicsit pöfög?s, kicsit er?tlen, de az Övék. A blokkból kigurgulázó olajcseppek miatt Nicky kerül?re fogta az ideális íveket – rafinált a fiú, hiszen tudta hogy b? fél órával kés?bb már 250 km/h körüli tempóval fog gurulni ugyanott. „Ennek a motornak olyan a hátsó féke, mintha a biciklimen húzogatnám a kart.” Ergo nem fog semmit? Talán, de a 65 km/h-s végsebességnél általában még fék nélkül is kontrollálhatók a dolgok. „A korh? szerelésem tetszett a legjobban, f?leg a bukósisak, ami egy b?rsapka volt. Komolyan mondom, nagyon kemény srácok lehettek azok, akik akkoriban, ilyen körülmények között pályára mertek lépni. 40 mérföldre volt képes a motort, de legalább 100-nak éreztem. Minden csörgött, zörgött és mozgott körülöttem.”

A múlt idézés után Hayden felvette a HRC-s szerkót, és egy 2008-as CBR1000RR nyergébe pattanva körbenézett a ringen, hogy mégis milyen lesz versenytempóban repeszteni. Merthogy az eredend? cél a pálya biztonságának ellen?rzése lett volna. „Az els? benyomásaim nagyon jók a pályával kapcsolatban. A pályarajzról nem tudatosult, hogy ez az egyenes ilyen hosszú. Ide bizony kellenek majd a lóer?k, az biztos. Szerintem olyan 330-al fogunk menni a célegyenesben. Már nagyon várom, szerintem Owensboro városka, ahol születtem, be fog zárni a verseny idejére, hogy mindenki el tudjon jönni. Jó volt részesének lenni ennek a megnyitónak, köszönöm.” Mi, magyarok mikor fogjuk végre bemutatni a dzsípí-homológ pályánkat? Pedig Talmánk meg – nagyon lassan – új Pannóniánk is van már a megnyitóra…

ugrás fel