Az egyre csak szaporodó motoros balesetek miatt a szokásosnál is jobban el?térbe kerül a biztonság kérdése a kétkerek? sportágakban. Az elmúlt mintegy egy évben olyan világsztárok szenvedtek maradandó nyaki sérüléseket, mint Ernesto Fonseca (AMA SX), Doug Henry (AMA SM), vagy Isidre Esteve Pujol (Tereprali), ezért két európai motorkerékpár-gyártó összefogásából megszületett az els? motorosoknak kifejlesztett nyakvéd?-rendszer, mely az idei Dakar Ralin debütált. A KTM gyári tereprali csapata csak dícsérni tudta a rendszert, ezért egyre több dirt versenyen találkozhatunk olyan motorosokkal, akik viselik azt.
|
Amerikában a Dr. Chris Leatt által továbbfejlesztett darab hódít a krosszosok körében, egyre többen teszik le a voksukat az autósportban már bizonyított HANS nyakvéd? mintájára kifejlesztett rendszer mellett. A szuperkrossz szériában viszonylag kevesen, a keményebb motorkossz versenyeken már szinte a teljes mez?ny nyakában ott van a véd?felszerelés, újabb értékes szponzorfelületet biztosítva a támogatóknak – a világbajnokságon egyel?re a KTM gyári egysége használja.
|
A világ egyik vezet?, motoros ruházatát gyártó cég, az Alpinestars tovább ment, a terepmotorosok mellet a gyorsaságisoknak külön fejleszt egy hasonló elven m?köd? nyakvéd?t. Míg a terep változat már átesett a t?zkeresztségen Jeff Alessi és Andrew Short által a hangtowni amerikai motokrossz versenyen, addig a jerezi MotoGP versenyen bemutatott gyorsaságis darab fejlesztése g?z er?vel folyik tovább.
Els? ránézésre nincs számottev? különbség a Leatt Neck Nrace és az Alpinestars ACX Protectora között. Az ACX Protector elüls? rész valamelyest filigránabb, a hátulja talán robosztusabb. A legnagyobb eltérés a záró mechanikában keresend?. Míg a Leatt Brace oldalt, addig az ACX Protector elöl nyitható. A versenyz?k maradéktalanul meg voltak elégedve a rendszer m?ködésével, nem zavarta ?ket a szabad mozgásban, az Alpinestars fejleszt? részlege pedig büszke a csaknem 18 hónap megfeszítet munka gyümölcsére.
|
Az ACX Protector testvére az ACR (Alpinestars Cervical Road/Race) nyakvéd?, melyet a gyorsaságisoknak szán a gyártó. Jeremy Appleton, az Alpinestars kommunikációs igazgatója beszél a két fejlesztésr?l.
„Cégünk célja az volt a nyakvéd?k megalkotásával, hogy elejét vegyük a motorsportokban egyre gyakrabban jelentkez? nyaki sérüléseknek. Úgy a terep szakágakban, mint a gyorsasági motorsportban megfigyelhet? technikai fejl?dés miatt fokozattan oda kell figyelni a motorosok testi épségének megóvására. Az autósportokban már évek óta sikerrel használják a pilóták a HANS rendszert, a két keréken száguldó test azonban nagyobb védelmet kíván.
18 hónap kutató- és fejleszt?munka után örömmel mutatjuk be az ACX és az ACR Protectort. A két sportágban teljesen ellentétesen mozognak a versenyz?k, ezért a fejlesztéseknél mi is két külön úton jártunk. Míg a krosszosok egyenes testtartása miatt nincs annyira terhelve a nyak, addig a gyorsasági motorversenyz?knél az egyik legnagyobb igénybevételnek van kitéve e testrész. Bár még nincs teljesen kész egyik típus sem, folyamatosan dolgozunk a rendszer finomításán, és bízunk benne, hogy pár év múlva már ugyan olyan része lesz a motorosok véd?felszereléseinek, mint ma a bukósisak, vagy a protektoros b?rruha.”
Appleton szerint az lesz a legnehezebb, hogy a tapasztalt motorosokat (els?sorban gyorsaságis) meggy?zzék a nyakvéd? használatáról, a fiatal versenyz?knek könnyebb lesz „eladni” a terméket. Már csak azért is, mert JD Beach, a MotoGP Rookies Cup-on induló amerikai srác volt az els?dleges kísérleti alany.
Kíváncsian várjuk a fejleményeket.
Legutóbbi hozzászólások