EST. 2002

Öregszik a MotoGP

„Teret az ifjaknak!” Így kiáltott fel a tavalyi MotoGP-szezon el?tt a Dorna meg jónéhány csapat, és valóban: azel?tt soha nem látott fiatalítás ment végbe, miközben 2006-ban kiszállt Biaggi, Barros és Bayliss is. A 2007-es idény egy kissé másnak ígérkezik: nemcsak a pilóták természetes öregedése (hja, az id? múlik…) emeli az átlagéletkort, hanem a motorsport olyan dinoszauruszainak visszatérése, mint Jeremy McWilliams (42 esztend?s), Alex Barros (36), Olivier Jacque (33) és a harminc éves Andrew Pitt. Az SBK-ból érkez? Pitt egyébként nem az egyedüli új arc a 2007-es rajtrácson: a Tech 3 csapat egyik pilótája Sylvain Guintoli lesz, aki már szintén nem tinédzser: a negyed százados életkor felé evez. Akiket egykor kisfiúként ismertünk meg, mára gigászi tapasztalattal rendelkez? játékosok. Elég csak Rossira gondolni, aki 28 éves lesz, mire elkezd?dik a bajnokság.

A korelnök magasan McWilliams – negyvenharmadszor kerüli meg a Föld a Napot, mikor a harmadik versenyt futja újdonsült ilmorosként. A legfiatalabbak pedig továbbra is Pedrosa és Stoner 21-21 évvel, az ausztrál el?nye e tekintetben egy hónap spanyol kollégájával szemben.

Loris Capirossi 1990-ben, azaz tizenhét éve már dobogóra állt a gyorsasági vébén, Carlos Checa 34 évesen száll síkra és kezdi meg az idényt. Shinya Nakano kamaszos arcvonásai ellenére a harmadik ikszhez közeledik – amit honfitársa, Makoto Tamada már el is ért. A 2006-os új igazolások, a „vérfrisítés” után egy esztend?vel a MotoGP átlagéletkora – meglep?, de igaz – 29,28 év. A legifjabb csapat a gyári hondásoké, Hayden és Pedrosa összesen alig több, mint 46 évesek együttvéve, de a Gresini csapat és a Rizla Suzuki sem matuzsálemeket alkalmaz (47). A nyugdíjkorhatárhoz legközelebb természetesen az Ilmor pilótái állnak, összesen 72 esztend?s a McWilliams és Pitt… de nekik szükségük is lesz a tapasztalatukra.

Rutin meg az évek
Név
Kor Született Nemzetiség Csapat Átlagéletkor
Nicky Hayden
25 30/7/’81 USA Repsol Honda 23,4
Dani Pedrosa
21 29/9/’85 SPA ua.
Marco Melandri 24
7/8/’82 ITA Gresini Honda 24,04
Toni Elias
23 26/3/’83 SPA ua.
Carlos Checa
34 15/10/’72 SPA LCR Honda 34,3
Shinia Nakano 29
10/10/’77 JAP Konica Honda 29,3
Kenny Roberts jr.
33 25/7/’73 USA KR Honda 33,6
Valentino Rossi
27 16/2/’79 ITA Yamaha 30,08
Colin Edwards
32 18/10/’70 USA ua.
Makoto Tamada
30 4/11/’76 JAP Tech 3 Yamaha 27,37
Sylvain Guintoli
24 24/6/’82 FRA ua.
John Hopkins
23 22/5/’83 USA Rizla Suzuki 24,04
Chris Vermeulen
24 19/6/’82 AUS ua.
Randy De Puniet
25 14/2/’81 FRA Kawasaki 29,6
Olivier Jacque
33 29/8/’73 FRA ua.
Loris Capirossi
33 4/4/’73 ITA Marlboro Ducati 27,5
Casey Stoner
21 16/10/’85 AUS ua.
Alex Barros
36 18/10/’70 BRA Pramac Ducati 31,4
Alex Hofmann
26 25/5/’80 GER ua.
Jeremy McWilliams
42 4/4/’64 GB Ilmor 36,8
Andrew Pitt 30 19/2/’76 AUS ua.

Viszont a 2007-es rajtrácsra összesen hét világbajnok áll föl, ami rekord a maga nemében: Hayden, Pedrosa, Roberts jr., Rossi, Edwards, Jacque, Capirossi összesen 18 vb-címet jegyeznek, ha Pitt 2001-ben elért Supersport bajnokságát is idevesszük, akkor nyolcan vannak a klubban és 19 a titulusok száma.

Kis összevetés a Forma-1-esekkel – akik kiegyensúlyozottabbnak t?nnek, legalábbis ami az életkori paramétereket illeti. Az F1 legfiatalabb együttese az Alonsóval és Hamiltonnal felálló McLaren (47 év kettejüknek összesen), a Red Bullnál Coulthard és Webber éveinek száma összeadva 66.

ugrás fel