A Csepeli Motorkerékpárgyár szerel?soráról 1975. október 24-én gördült le az utolsó, folyamatában egészen pontosan a 689.039-ik szériagyártású Pannónia motorkerékpár, egy P21 Luxus modell. Azóta csönd volt, egészen mostanáig.
2010. április 6-án délel?tt 11 óra 30 perckor a várpalotai Thury várban Kurucz György és Reisz János, az 1956-os 24 órás Bol d’Or motorverseny 250-es kategóriájának gy?ztesei rántották le a leplet az új Pannóniáról, a legendás gy?zelem el?tt tisztelegve a Bol d’Or (aranykupa) nevet visel? modellr?l. Hölgyek, urak, íme, az új Pannónia!
Reisz János és Kurucz György úr leplezte le az 1956-os bol d’ori gy?zelmük el?tt tisztelg? új Pannónia prototípusát.
Amely egyel?re még nagyon prototípus, ebben a formájában biztos, hogy soha nem fogjuk az utcán látni rendszámosan, kezdve az olyan apróságok miatt, mint a szimpla tükör, vagy a nyitott kipufogórendszer, de mint els? lépcs?fok az újult nagyság felé, minket – ha fenntartásokkal is, de mondjuk, hogy – meggy?zött. Ennek f? oka pedig a Bol d’Or motorblokkja.
Mázló Imre, a Pannóniákat feltámasztó Magyar Motorkerékpár Kft. ügyvezet?je. Eddig rajta kívül csak kevesen motoroztak vele.
Mázló Imre úr, a Magyar Motorkerékpár Kft. ügyvezet?je tíz éve dédelgeti a Pannónia újraélesztésének álmát. Nagyjából három évvel ezel?tt állt össze számára a kép, hogy mit, hogyan és merre, ekkor vetették el a saját motorblokk kifejlesztésének ötletét is. Be kellett hogy lássák, állami segítség vagy egyéb pénzügyi támogatás nélkül nem lesznek képesek összeszedni annyi t?két, amennyi egy piacképes er?forrás kifejlesztéséhez szükséges lenne – de talán így még jobban is járt az, aki az új Pannóniában egy használati tárgyat keres, már ha eljutunk odáig valaha, hogy megvásárolható motorkerékpár lesz bel?le.
A tervez? és gyermeke.
A Bol d’Or egy Suzuki DR-Z400E motorblokkot kapott, azt az egyhengeres, vízh?téses DOHC er?forrást, ami tartósságával, megbízhatóságával és robbanékonyságával kitörölhetetlenül beágyazta magát a motorosok tudatalattijába az évek alatt. A pörg?s kis egyhengeres 49 lóer?t (@8100 f/p) és 46,3 Nm nyomatékot (@7800 f/p) ad le, de, ahogy a Suzuki is, még a Pancsi is karburátoros, ergo biztos, hogy nem fog tudni megfelelni a hatályos károsanyag kibocsátási normáknak, f?leg nem a prototípuson használt nyitott, katalizátor nélküli kipufogórendszerrel.
Még Talmácsi is beugrott, hogy ránézzen, balján Franco, a futóm?ves.
A DR-Z-nek ezért kellett kihullania a Suzuki kínálatából, és a Pannónia részére ezért lesz elengedhetetlen egy benzinbefecskendez? rendszer kifejlesztése, hiszen 2012-ben lép életbe a még szigorúbb Euro4-es norma. Még szerencse, hogy a Pannónia csapat – elmondásuk szerint – kiváló kapcsolatot ápol a Bosch-sal. Német injektor a japán blokkos magyar vasban. Remek.
Ez a példány Mázló úr nappalijában fog lakni.
De a multinacionalitás itt még nem ér véget, a futóm? ugyanis minden szempontból olasz. A gyönyör?, feketére eloxált és fekete csúszószár bevonattal büszkélked? fordított els? teleszkópokat (és elvileg a hátsó, jelzés nélküli rugóstagokat is) a Marzocchi gyártja, Stefano Favaro közbenjárásának köszönhet?en a hangolás a Moro Racing f?mérnökének, Franco Morónak és technikus kollégáinak a feladata volt. Mázló úr szerint – aki elvileg már több mint kétezer kilométert motorozott a Bol d’Orral utcán és versenypályán – kiváló munkát végeztek olasz barátaink: kezesség és agilitás tekintetében utánozhatatlan élményekkel kecsegtet az új Pancsi. Így legyen! A fékek is talján kezek által készültek: egy radiális Brembo pumpát, egy hullámos Braking tárcsát véltünk felfedezni a Bol d’Or elején, hátul is a jellegzetes B-bet? díszítette a kétdugattyús féknyerget, de az els? négydugósról, ki tudja miért, lecsiszolták a márkafeliratot.
F?zött felni, Braking tárcsa, egy márkajelzését?l megfosztott Brembo féknyereg.
Az enyhén dirt trackes beütés?, kicsit scrambleresre sikeredett, de leginkább café racer stílusjegyeket hordozó Bol d’Or felépítményének „egyéb” kategóriába sorolható alkatrészeit, mint például az indexeket, a fék és kuplung karokat, a lámpákat, a markolatokat és a kormánycsutkákat szintén külföldi beszállítóktól szerezték be (Rizoma és LighTech feliratokat szép számmal láthattunk a motoron), de a többit, azaz a vázat, a leng?villát, a tankot, az ülést, a farokidomot, és a régi Pannóniák formáit visszhangozó els? lámpatestet magyarok tervezték: a motor f?tervez?je Siklósi Tamás volt, a Moholy-Nagy M?vészeti Egyetem végz?s hallgatója, míg a többi modellen (merthogy már azok is készülnek) az Iparm?vészeti-, illetve a Budapesti M?szaki Egyetem adjunktusa, Zalavári József dolgozik. Munkájukat majd ti véleményezitek, kedves olvasók!
Pannónia Bol d’Or – katt a képekre! Galéria nyílik.
A bemutató után váltottunk néhány szót Mázló úrral, a Pannónia atyjával a hogyantovábbról: els? lépés a Bol d’Or típusbizonyítványa kell hogy legyen. A közlekedési felügyelet már várja a motort, hogy kivesézzék annak minden porcikáját. Reméljük, hogy nincs igazunk, de véleményünk szerint lesz még munka a motoron, miel?tt megkaphatná típusbizonyítványát és ezzel a jóváhagyást az utcai használatra, lásd láncvéd?, els? lánckerék takaró és jobboldali tükör hiánya, de említhetnénk akár az els? (túl rövid) vagy a hátsó (túl alacsony) sárvéd?t is, ha a még csiszolásra váró alkatrészeket kívánnánk felsorolni. A Pannónia Bol d’Or tehát, így, ebben a formájában valószín?leg nem fog sosem utcára kerülni, de ezt nem is állította Mázló úr. Az els?, 55 példányra limitált szériát jöv? év végéig szeretnék legyártani és értékesíteni.
A m?szeres lámpatest hamisíthatatlan Pannónia, a radiális Brembo f?fékhenger el?tt szalutálunk.
Ezután következne a második lépcs?, a Bol d’Or szériaváltozatának a bemutatása, amin sokkal kevesebb költségemel? drága alkatrész lenne, ezután pedig a Bol d’Or króm-molibdén dupla bölcs?vázát felhasználva egy endúró és egy szupermotó Pannóniát is készítenének – hogy azok is dupla hátsó rugóstaggal készülnek-e majd, azt nem említette Imre, de egy teljesítménynövel? 450-es hengerkitet valamelyik valószín?leg kapni fog majd, talán a szupermotó.
Mokány egy vas…
A távolabbi jöv? még több csemegével kecsegtet: ha minden a tervek szerint alakul, belátható id?n belül 7-8 darabosra is n?het a Pannónia modellválasztéka „a legkisebbekt?l a legnagyobbakig bezárólag.” Mázló úr elmondta (vagy elkottyantotta?), hogy a Suzukin kívül egyéb blokkbeszállítók is szóba kerülhetnek, de azt már nem volt hajlandó elárulni, hogy európaiban vagy japánban gondolkodjunk – lehet elkezdeni találgatni, [mi] egy Rotax V60-at, (az Aprilia RSV Mille blokkját) vagy egy Suzuki TL/SV er?forrást sem tartunk elképzelhetetlennek, de nem akarunk spekulálni.
…szép, és kevésbé szép részletekkel.
A Pannóniák gyártása el?reláthatóan egy új várpalotai üzemben folyik majd, hacsak nem fogadják el valamelyik egyéb magyar község ajánlatát – az álláslehet?ségekre fogékony városok állítólag sorban állnak Mázlóék irodája el?tt, mindenki Pancsi gyárat szeretne saját szomszédságába. Az értékesítést a kezdeti id?kben két helyen, egy budapesti és egy vidéki márkaboltban képzelik el, de hogy milyen áron? Ezt még maguk Mázlóék sem tudják pontosan, hiszen számos árbefolyásoló ismeretlen van még az egyenletben, kezdve a típusbizonyítvány kiváltásához szükséges változtatások költségvonzatától az alkatrész beszállítókkal köttetend? szerz?désekig bezárólag.
Legutóbbi hozzászólások