EST. 2002

Paris – Dakar 2003.

A jubileumi futamon, melynek végállomása idén Dakar helyett az egyiptomi Sharm El Sheikh lesz, a nagynev? versenyz?kön és korábbi bajnokokon kívül magyar versenyz?k is versenybe szálltak. A versenyz?k listája, az útvonal megváltozása és a technika fejl?dése idén is izgalmas kalandokat
és a meglepetéseket ígér.

Az idén teljesítend? sivatagi útvonal 8.552 km hosszú, melyb?l 5.216 km speciálisan
versenyszakasz. A versenyen összesen 342 versenygép, egész pontosan 165 motor,
128 autó és 49 kamion indult, melyeket folyamatosan 147 kiszolgáló járm? kísér,
a versenyz?két?l részben eltér? útvonalon. A rövid európai szakaszok után a
versenyz?k hamar elérték a Szahara kapuját, és megkezd?dött az idegtép? homokfutam.
Az el?ttünk álló napok változatos élményeket tartogatnak: mesés tájak, homoksivatag
és k?tenger tagolja a világ legkeményebb rallyjának terepét, egyes részeken
a GPS navigációt, máshol a szerviz-segítséget kell majd nélkülözniük a versenyz?knek.
Egyes szakaszok után varázslatos oázisok várják a kimerült pilótákat. Az utolsó
el?tti szakasz a leghosszabb, ezért az akkora már alaposan igénybe vett gépek
és pilóták sorrendjében még közvetlenül a cél el?tt is jelent?s változások állhatnak
be.

Persze el?ször odáig is el kell jutni. A meglep?en nagy számban induló magyar
résztvev?k közül néhánynak sajnos már id? el?tt fel kellett adni a versenyt.
Még a komolyabb kihívások el?tt kiesett egy végzetes motorhiba miatt a sivatagi
terepen viszonylag tapasztaltnak számító Szalay-Lakóth páros. Liszi László és
Rack György szintén nem járt szerencsével életük els? Dakar-ján, az eltört leng?kar
rendbe hozása után a kormányösszeköt? is felmondta a szolgálatot a Hyundayon,
és mire a pótalkatrészt beszerelhették volna, a mez?ny már tovább indult, nélkülük.
Az ugyancsak Hyunday-jal versenyz? Benyó Miklós és Maurer Péter szintén feladni
kényszerült a versenyt. Kis Sándor és Czeglédi Péter Nissanja viszont továbbra
is versenyben van, de kezdetben el?kel?nek mondható helyükr?l kicsit hátrébb
csúsztak egy elakadás miatt. Jakab Tamásnak és Fenesi Józsefnek is sikerült
eddig minden szakaszt teljesítenie, legutóbb eggyel kevesebb hengerrel és rükverc
nélkül is el tudták érni a célt a Chevrolett-vel, helyi terep-tapasztalatuknak
köszönhet?en. Palik László és Darázsi Gábor Toyotája szintén uralja a sivatagi
terepet, ha nem is az élen, de stabilan teljesítve a napi adagokat. Az egyetlen
magyar motoros, a magányos farkasként induló Szilvási Péter bennmaradását a
másoktól kapott segítség sem valószín?, hogy biztosítja, legutóbb a KTM kuplungja
ment tönkre, aminek megjavítására a sivatag közepén valószín?leg nem lesz módja.

Ha sikerül is a technikának leküzdenie a sivatag kihívásait, a magyar versenyz?knek
rendkívül er?s nemzetközi mez?nyben kell megállni a helyüket. A karavánban idén
ott van minden nagy név, aki mostanában számít ezen a versenyen, s?t még régi
legendás versenyz?k is visszatértek.

A tavalyi és tavaly el?tti Dakar-gy?ztes Mitsubishi-csapatot az egykori motoros,
hatszoros gy?ztes Stephane Peterhansel, a tizenöt éve folyamatosan jelenlev?
tavalyi bajnok Maszuoka Hirosi, valamint a szintén gy?zelemi múlttal rendelkez?
Jean-Pierre Fontenay és Miki Biasion, kétszeres rally-világbajnok kormányozza.
A Mitsubishi idén egy vadonatúj Pajeróval próbálja meg?rizni a márka fényét
és a bajnoki címet. A Fordot Schlesser és Servia képviseli, Shlesser tavalyi
kudarca után ismét saját építés? járgánnyal próbált az élre kerülni, de sajnos
terve ismét meghiúsult . A Nissan szintén nagy neveket indít, mindhárom pilótája,
Vatenen, Maimont és Kendzsíró is nyert már a Dakar valamelyik futamán. A Volkswagen
jöv?re tervezett ringbe szálását egy évvel el?re hozta, vezérpilótaként választva
a verseny els? n?i gy?ztesét, Jutta Kleinschmidt-et, aki el?ször fogja megtapasztalni
mit tud a vadonatúj VW Tarek.

A 165 motorosra nem jellemz? a csapat szerinti tagozódás, egyedül a KTM indított
saját csapatot, mely létszámát tekintve a legnagyobb az összes közül, és nagy
valószín?séggel a motorosok gy?ztese is közülük fog kikerülni. A KTM 1996-ban
kezdett a Dakarral komolyabban ismerkedni, és az utóbbi években vált csak igazán
a verseny mesterévé, 2001-ben például mind az els? 5 helyet megszerezve magának.
Idén rajthoz álló versenyz?ik: De Gavardo, Roma, Esteve, Coma, Meoni, Cox, Sainct,
Sala és Despres. Ha mégsem közülük kerülne ki az idei bajnok, akkor is a KTM-nek
van a legnagyobb esélye a gy?zelemre, hiszen a csapaton kívül is KTM-mel indultak
a legjelent?sebb motorversenyz?k. Meoni és Roma között hatalmas párharc várható,
a 45 éves Meoni szeretne egymás után harmadszor is els? lenni, Roma pedig szeretné
végre megszakítani pechsorozatát: a korábbi enduro Európa-bajnok eddig hatszor
vett részt a Dakaron, ám ötször kiállni kényszerült, háromszor ráadásul úgy,
hogy az els? helyért csatázott. Roma egyébként nagyon jó formában van az idén:
megnyerte a Spanyol Baját és a Tunézia-ralit. Ennek ellenére egyáltalán nem
biztos, hogy kettejük közül kerül ki a gy?ztes, hiszen a Világkupa-viadalokon
kiderült, hogy a sivatagban igenis verhet? a közel 110 lóer?s LC8-as KTM. A
korábbi fejlesztés? 660 köbcentis egyhengeres LC4-essel ugyanis a kétszeres
Dakar-gy?ztes Richard Sainct kétszer is (Marokkóban és Egyiptomban) meglepte
Meonit. Sainct mellett öt másik pilóta is beleszólhat a gy?zelem sorsába. A
Gauloises-csapatban két francia, Jean Brucy és Cyril Despres, valamint a dél-afrikai
Alfie Cox ül egy-egy LC4-esen, míg a Telefónica-alakulatban a spanyol Marc Coma
vezet még hasonló motort. A chilei Carlo De Gavardo ugyan hivatalosan nem tagja
egyik gyári KTM-csapatnak sem, de a súlyos kéz-, váll- és fejsérüléseib?l éppen
felépült tavalyi Vk-gy?ztes is megkapja a lehet? legjobb LC4-est. A spanyol
Jordi Arcarons, a finn Kari Tiainen és a belga Joel Smets viszont nemcsak a
KTM-csapatnak, hanem a motoros mez?nynek sem lesz tagja. Arcarons, aki négyszer
második és kétszer harmadik volt a Dakaron, 15 motoros év után átpártolt az
autókhoz; a hétszeres endurovilágbajnok Tiainent a KTM a sérülése miatt hagyta
ki az alakulatából; a négyszeres 500-as motokrosszvilágbajnok Smetset pedig
egyszer?en nem engedte motorra ülni a KTM. Smets így egy belga Mercedes-csapatban
Jackie Loomans navigátora lesz csak.

A karaván tehát halad, de senki sem tudhatja mit hoz a holnap számára. A sivataggal
szemben nem lehet soha biztosra menni, ezért indítanak az autógyártók saját
csapatot több járm?vel, azokba a legtapasztaltabb pilótákat ültetve. A Dakar
másik fontos jellemz?je, hogy szigorú korlátozásokkal igyekszik meg?rizni sportverseny
jellegét, hogy továbbra is a tudás és a technika játssza a f?szerepet a sivatagban.
Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy az indulók többsége ma is amat?rnek számít,
és saját maga gondoskodik versenygépér?l és az asszisztencia megszervezésér?l.
A Dakaron nem számít még az életkor sem: ‘Minél öregebb annál gyorsabb’
– írta motorjára az egyik veterán versenyz?.

A sorrend egyel?re naponta változik, találgatni még korai lenne. A nagy nevek
egyel?re versenyben vannak és az élen haladnak.

Korábbi gy?ztesek az idei Dakar rally mez?nyében:

Az autósok között:

Stéphane Peterhansel (Mitsubishi) : motorral gy?zött (1991,1992,1993,1995,1997,1998)
Ari Vatanen (Nissan) : autóval gy?zött (1987,1989,1990, 1991)
Jutta Kleinschmidt (Volkswagen) : autóval gy?zött (2001)
Jean-Louis Schlesser (Schlesser Ford Raid) : autóval gy?zött (1999, 2000)
Kenjiro Shinozuka (Nissan) : autóval gy?zött (1997)
Hiroshi Masuoka (Mitsubishi) : autóval gy?zött (2002)
Edi Orioli (Nissan) : motorral gy?zött (1988, 1990, 1994,1996)
Jean-Pierre Fontenay (Mitsubishi) : autóval gy?zött (1998)

A motorosok között:

Fabrizio Meoni (KTM) : motorral gy?zött (2001,2002)
Richard Sainct (KTM) : motorral gy?zött (1999, 2000)

A kamionosok között:

Vladimir Tchaguine (Kamaz) : kamionnal gy?zött (2000,2002)
Karel Loprais (Tatra) : kamionnal gy?zött (1988,1994,1995,1998,1999,2001)
Giacomo Vismara (Unimog) : kamionnal gy?zött (1986)
Johaness de Rooy (DAF) : kamionnal gy?zött (1987)
Johann Peter Reif (Man) : kamionnal gy?zött (1997)

A másodpilóták között:

Andreas Schulz (Mitsubishi) : J. Kleinschmidt mellett gy?zött (2001)
Gilles Picard (Mitsubishi) : J.P. Fontenay mellett gy?zött (1998)
Philippe Monnet (Nissan) : H. Auriol (1992) és J.L. Schlesser (1999) mellett
gy?zött
Pascal Maimon (Nissan) : H. Masuoka mellett gy?zött (2002)
Henri Magne (Mitsubishi) : J.L. Schlesser mellett gy?zött (0997, 2000)

Az idei csapatok az autósok között:

· Team Mitsubishi Motor Sports : 17 járm?
– 5 autó versenyzik : Masuoka – Fontenay – Peterhansel – Biasion – Sousa
– 2 kamion versenyzik : Bosonnet – Gimbre
– 10 járm? kísér

· Team Schlesser-Ford : 8 járm?
– 2 autó versenyzik : Schlesser – Servia JM
– 1 kamion versenyzik : Versino
– 5 járm? kísér

· Team Nissan : 19 járm?
– 5 autó versenyzik : Shinozuka – Vatanen – De Lavergne – Al Mutaiwei – De Villers

– 3 kamion versenyzik : Grobler – Petit – Dunand
– 11 járm? kísér

· Team Volkswagen : 12 járm?
– 3 autó versenyzik : Kleinschmidt – Henrard – Depping
– 1 kamion versenyzik : Darazsi
– 8 járm? kísér

· Team X-Raid : 7 járm?
– 2 autó versenyzik : De Mevius – Alphand
– 1 kamion versenyzik : Servia S.
– 4 járm? kísér

· Team Toyota Araco : 7 járm?
– 3 autó versenyzik : Ratet – Asaga – Katayama
– 1 kamion versenyzik : Lambert
– 3 járm? kísér

· Team Dessoude : 13 járm?
– 6 autó versenyzik : Belmondo Paul – Pescarolo – Errandonea – Wade – Bourgin
– Loubet
– 1 kamion versenyzik : James
– 6 járm? kísér

· Team Ralliart : 13 járm?
– 8 autó : Kolberg – Monterde – Garmendia – Balda – Komornicki – De Oliveira
– Mayer A.
– 1 kamion versenyzik : Benbekhti
– 5 járm? kísér

· Team Nissan Tecno Sport : 8 járm?
– 4 autó versenyzik : Orioli – Housieaux – Anquetil – Kis
– 1 kamion versenyzik : Pelanconi
– 3 járm? kísér

· Team Telefonica Movistar : 2 járm? (Groine Développement)
– 2 autó versenyzik : Villalba – Gil

· Team Groine Développement : 8 járm?
– 4 autó versenyzik : Strugo – Morize – Metge – Gache
– 1 kamion versenyzik : Brault
– 3 járm? kísér

· Team Promotech : 5 járm?
– 3 autó versenyzik : Lora Lamia – Meyer – Vila
– 2 járm? kísér

· Team E-Palacios : 4 járm?
– 2 autó versenyzik : Arcarons – Vila Altimir
– 1 kamion versenyzik : Franquesa
– 1 járm? kísér

Az idei csapatok a kamionosok között:

· Team Kamaz : 5 járm?
– 2 kamion versenyzik: Tchaguine – Kabirov
– 3 járm? kísér

· Team Total Tatra Marathon : 2 járm?
– 1 kamion versenyzik : Loprais
– 1 járm? kísér

· Team Sugawara : 3 járm?
– 1 kamion versenyzik : Sugawara
– 2 járm? kísér

· Team De Rooy : 3 járm?
– 2 kamion versenyzik : De Rooy Johannes – De Rooy Gerardus
– 1 járm? kísér

· Team Hans Bekx : 1 járm?
– 1 kamion versenyzik : Bekx

· Team Overlook : 3 járm?
– 2 kamion versenyzik : Vismara – Panseri
– 1 járm? kísér

Az idei csapatok a motorosok között:

· Team KTM : 20 járm?
– 2 kamion versenyzik : Reif – Saldauer
– 9 járm? kísér
– KTM Factory Team : 1 motor versenyzik – De Gavardo
– Telefonica Repsol : 3 motor versenyzik : Roma – Esteve – Coma
– Gauloises – KTM : 5 motor versenyzik : Meoni – Cox – Sainct – Sala – Despres

A verseny útvonalának teljes térképe:

EURÓPAI MENET:

1. Szakasz: MARSEILLE – NARBONNE (291 km)
Start: 2003. 01.01.
(teljesítve)

2. Szakasz: NARBONNE – CASTELLÓN (574 km)
Start: 2003. 01.02
(teljesítve)

3. Szakasz: CASTELLÓN –VALENCIA (95 km)
Start: 2003. 01.03
(teljesítve)

ÁTKELÉS AZ AFRIKAI KONTINENSRE
Start: 2003. 01.04.
(teljesítve)

TUNÉZIAI MENET:

4. Szakasz: TUNIS – TOZEUR (463 km)
Start: 2003. 01.05.
(teljesítve)

5. Szakasz: TOZEUR – EL BORMA (494 km)
Start: 2003. 01.06.
Nehéz, sivatagi terep.

6. Szakasz: EL BORMA – GHADAMES (278 km)
Start: 2003. 01.07.
Embert próbáló szakasz.
Különösen szép vidék, mely a világörökség része.

LÍBIAI MENET:

7. Szakasz: GHADAMAS – GHAT (691 km)
Start: 2003. 01.08.
Változatos vidék, komoly tájékozódási kihívásokkal.
A leghosszabb terep-szakasz, asszisztencia nélkül.

8. Szakasz: GHAT – SABHA (727 km)
Start: 2003. 01.09.
Mesés táj (a világörökség része).
A verseny történetének egyik legnehezebb szakasza.

9.Szakasz: SABHA – ZILLA (585 km)
Start: 2003. 01.10.
Hegyek és vulkánok, navigációs kihívásokkal.

10. Sazakasz: ZILLA – SARIR (554 km)
Start: 2003. 01.011.
Az irányt? ideje a GPS helyett.

11. Szakasz: SARIR – SIWA (586 km)
Start: 2003. 01.12.
A bonyolult szakasz vége: egy varázslatos oázis.

EGYIPTOMI MENET:

PIHEN?NAP (2003. 01. 13.)
Jól megérdemelt pihen? egy mesés oázis-városban.

12. Szakasz: SIWA – SIWA (445 km)
Start: 2003. 01.14.
Egész napos sivatagi kiruccanás meredek d?nékkel.
Este visszatérés az oázisba.

13. Szakasz: SIWA – DAKHLA (657 km)
Start: 2003. 01.15.
A „Nagy Homoktenger” és a „Fehér Sivatag”átszelése.
100 méteres d?nék és mély hasdékok.

14. Szakasz: DAKHLA – LOUXOR (702 km)
Start: 2003. 01.16.
A „tevék útján” a hegyek közé, onnan tovább Louxorba.
Hosszú, nehéz, kimerít? szakasz.

15. Szakasz: LOUXOR – ABU RISH (576 km)
Start: 2003. 01.17.
GPS mentes, tákékozódási szakasz.

16. Szakasz: ABU RISH – SHARM EL SHEIKH (828 km)
Start: 2003. 01.18.
Az idei leghosszabb szakasz, könnyebb és nehezebb részekkel.
Mindenki mindent bele fog utoljára adni.
A sorrend pedig könnyen borulhat, a cél el?tt egy nappal.

17. Szakasz: SHARM EL SHEIKH-SHARM EL SHEIKH
(56 km) Start: 2003. 01.19.

Az utolsó küzdelem.

A díjátadás nyilvános, mindenkit szeretettel várnak.

ugrás fel