Hátrad?lve és persze jó adag naivitással tudni véltük : nyugvópontra jutott az átigazolási piac, kevés a fehér folt a jöv? évi rajtrácson, a lényeges dolgok eldöntettek stb. Jóhiszem?ségünk csapdába csalt minket. Nagyot fordult ugyanis a világ alig három hét alatt.
Egy biztos: a gy?ztes, a világbajnok, a pozitív h?s Valentino Rossi – és nem csak azért, mert ? keres a legjobban. Tizenegy gy?zelem meg öt dobogó és csak egy luft, Japánban. A Yamaha pedig a klasszikus egyszemélyes csapat benyomását kelti, abban az értelemben, hogy egy hatalmas egyéniséget tud soraiban, s ez a tény egyel?re mindenhez elég: még a konstrukt?ri vb-címhez is, amiben nyilván benne vannak a Colin Edwards szerezte pontok is, de az amerikai ?szintén szólva az évad egy futamán sem nyújtott feledhetetlent (leszámítva talán Laguna Secát). Az M1 egyensúlya szinte tökéletes volt, a fékezés különösen stabil, ami Rossi vezetési stílusához elengedhetetlen. Gy?ztes csapaton ne változtass, vallják Iwatában. Igazuk van?
A Honda háza táján is vannak sokan, akik pluszos el?jellel zárják 2005-öt. Marco Melandri és Nicky Hayden, a fiatalok mindenképpen der?sek lehetnek. Melandri a tipikus csiszolatlan gyémánt, akinek még id?re és egy professzionális m?szaki háttérre van szüksége az igazi, átüt? sikerhez. Az ifjak még sokkal sérülékeny- ebbek lélekben, nem tudják egy dörzsölt veterán fineszével kerülgetni a szembejöv? lehetséges pofonokat. Folyamatosan kell ?ket terhelni, állhatatosan motiválni és igen fontos a formaid?zítés: Melandri éve jól kezd?dött, dobogós helyek, részsikerek, ahogy kell. Aztán jött a borzasztó USA Nagydíj, a bukás és ott lekapcsolták a villanyt a hondás olasznak. Akkor kapott gyári támogatást, a csapat azután szabta méretre neki a motort, vagyis kiálltak mellette, támogatták és Macio megint visszatért, s?t az utolsó két Nagydíjat meg is nyerte. A történet azt is példázza, hogy a MotoGP-ben nem jut túl messzire az ember, ha egyedül van.
Hayden a szezon másik csillaga, aki különösen az utolsó futamokon robbantott. Melandrihoz képest kevésbé technikás, de nagy küzd? és komoly, ha tesztr?l van szó. Gy?zelmet aratott az Egyesült Államokban a Yamaha 50-es évfordulója napján és idei munkatársához, Biaggihoz képest sokkal inkább csapatjátékos.
Pozitív a Ducati mérlege is. Két fölényes gy?zelem Capirossi révén, visszanyert versenyképesség a Bridgestone-nal Malajziában és Japánban. A Desmosedici nyer? motor, a japán gumik is teljesíthetnek úgy (vagy jobban) mint a franciák. Ami a csapatösszetételt illeti, Capirex hiába 32 éves, egy tinédzser akaratereje dolgozik benne. Szenvedélyes versenyz?, aki tud szenvedni is, ha kell – ezek a különleges képességei húzták ki a bajból a Ducatit idén, amely, emlékezhetünk, drámaian rajtolt. Checa folyamatosságával, megbízhatóságával hívte fel magára a figyelmet, de különösebben nem villantott nagyot: talán ezért sem er?sítették meg helyén. Jön a vörösökhöz Sete Gibernau – a spanyol immár hivatalosan is az edzések men?je, a versenyteljesítménye viszont csapnivaló volt idén. Esések és m?szaki hibák, amikr?l persze nem tehetett, pechek, rögtön az els? nagydíjtól. Sete, csak a rend kedvéért, a végletekig próbálkozott, hogy a Hondánál maradhasson, hiszen nála jobban alig van, aki ismerheti az RCV-t, míg a Ducatival nulláról kell kezdenie mindent. Hogy nem szerelem els? látásra a bolognaiak és Gibernau kapcsolata, az is mutatja, hogy az aláírások csak a legutolsó pillanatban, vasárnap este kerültek a megfelel? helyekre. A szurkolók szimpátiájáért meg kell küzdenie a spanyolnak, az biztos, márpedig beférk?zni egy ducatista szívébe nem a legegyszer?bb feladat.
Csehül áll Max Biaggi szénája. Massimilianót három hete még biztos helyen véltük tudni, ugyan gyári státuszának befellegzett, de helye lett volna a Pons-féle csapatban. A Honda Racing azonban közbeszólt, és az olasz nem ülhet RC211V-re, punktum. Egy rossz házasság végét jelentette a Honda diktátuma, amit, mondhatjuk, Biaggi kivívott magának furcsa beszólásaival és egész évben felmutatott összeférhetetlenségével. A sportoló jöv?je ködbe burkolózik: alternatívaként került szóba egy harmadik Suzuki – Denning csapatf?nök cáfol, és rámutat: erre nem volna forrásuk. Még annál is valószín?tlenebb, hogy a 250-ben érdekelt egykori pilóta, Lucio Cecchinello privát Yamaha együttest debütáltasson a MotoGP-ben, Biaggi pilótáskodása mellett.
Bayliss úgy hagyja ott a királykategóriát, hogy egy elfogadható eredményt sem produkált a Hondával: visszatér hát korábbi sikerei helyszínére, az SBK-ba. Makoto Tamada egész évben a gumikkal és a beállításokkal harcolt, de legalább harcolt, míg Rubén Xaus inkább csak esett, akárcsak az ázsiója. A vélelmezett vagy biztos távozók közt találjuk Alex Barrost, aki az egyetlen ebben a kis csoportban, akinek egy kis pluszjel szerepel az idei mérlegében: gy?zedelmeskedett Portugáliában, voltak jó megmozdulásai, és emelt f?vel búcsúzhat. A MotoGP-nek vérfrissítésre, új emberekre van szüksége – 2006 a fordulat éve lesz ilyen szempontból. A ‘vének’ helyét elofoglalják a titánok: kvalifikált helyzetben marad Melandri, Hayden, jön Pedrosa a gyári Honda HRC-hez, Stoner (jópár vargabet?vel…) Ponsékhoz, aztán Elías, De Puniet, Vermeulen… Ez a rajtrács nem az a rajtrács, amir?l három hete beszámoltunk. A legtöbb fiatalnak a Honda ad kenyeret, ugyanakkor a Honda az, akinek el kellett engednie egyik legtehetségesebb emberét, Chris Vermeulent: rá a Suzuki csapott le jó ütemben. A Ten Kate-féle Superbike együttes James Toselanddel kívánja pótolni az ausztrál csillagot, de Christ ez már aligha foglalkoztatja: ? szeretne jó lenni a MotoGP-ben is. Akárcsak ?, Casey Stoner is ‘gondolkodás nélkül’ veti bele magát a legnagyobb kategóriába, kihasználva a kínálkozó lehet?séget.
Pénz, pénz, pénz… A háttérben hatalmas a mozgás: a Gauloises, vb-cím ide vagy oda, el akarja hagynia Yamahát. Igaz, a Marlboro-piros Ferrarival köröz? Rossi némileg segített a döntés meghozatalában a francia támogatónak. Dohánygyár lévén a Camel szívósan ragaszkodott ikonjához, Max Biaggihoz, akinek lapátra tevésével a Honda nagy kaliber? szponzortól fosztotta meg a privát Pons csapatot. A Telefonica már korábban kiszállt az iparágból, szintén hagyva maga mögött egy jókora lyukat. Szponzorizációs téren a legnagyobb er?t immár a spanyolok jelentik a Repsollal és a Fortunával.
Legutóbbi hozzászólások