EST. 2002

Régi Idõk Motorjai

Régi Idõk Motorjai

Mint ahogy eddigi cikkeinkbõl is kiderült, a motorkerékpárok története bizonyos
értelemben a gyárbezárások története. Ennek oka azonban nem magukban a motorkerékpárokban
keresendõ, hanem sokkal inkább annak a századnak a viharos történetében, amelynek
a motorkerékpárok csak mellékszereplõi voltak.

A 19. Század végére jellemzõ kisüzemi termelést fokozatosan kiszorította a
sorozatgyártás. A nagy mennyiségben termelõ üzemek hatékonyabbak és versenyképesebbek
voltak, de a sok mindenre érzékenyebben is reagáltak. Az I. Világháború, az
autók elterjedése és világgazdasági vállság számos motorgyár bezárásához vezetett,
mivel ezekben az években a tömegesen elõállított kétkerekûeket nem lehetett
értékesíteni, a bevételek nélkül maradt üzemek pedig nem tudták fenntartani
termelõ apparátusukat.

A II. Világháború nem az utolsó csapás volt az angol motor-gyártókra. Azt azonban
a 40-es években még senki sem sejtette, hogy a végsõ csapást a japán gépek jelentik
majd a legendás angol márkákra. A II. Világháború túlélésére a legjobb receptet
a British Army-nak történõ beszállítói szerzõdés jelentette, melyet csak a nagyobb
gyártóknak sikerült teljesíteniük. A piaci stagnálás mellett a London és Coventry
elleni német légitámadások sem kímélték a brit motorépítés régi üzemeit.

A II. Világháború után a British Army rengeteg zöld paripát bocsátott a civil
lakosság rendelkezésére. A háborút megjárt gépek még békeidõben is sokáig emlékeztették
az utak vándorait e monstrumok hõskorára. A képeken a korszak néhány túlélõje
látható.

ugrás fel