Hirdetés
Kezdőoldal Bemutató Régi név, vadonatúj tartalom

Régi név, vadonatúj tartalom

Hirdetés

Az 1958-as alapítású cég Spanyolországban, Barcelonában rendezkedett be a motorkerékpár gyártásra. Francisco ’Paco’ Bultó alapító nevéb?l mozaikozták össze a márkanevet: Bultaco. A rengeteg hétköznapi modell mellett a krosszgépeit?l vált igazán hírhedtté a spanyol firma: a Pursang néven futó sárdagasztók a tengerentúli versenyeken csak úgy aprították a mez?nyt. Er?s, könnyen kezelhet?, légh?téses 250 köbcentis méregzsákok voltak ezek, persze kétütem? blokkal szerelve. Az akkori bizonytalan gazdasági helyzet mellett a piaci riválisok kedvez?bb árfekvés? gépei miatt kés?bb bezárták a gyárat: el?ször 1979-ben, majd az 1980-tól tartó utolsó feltámadás után 1983-ban. A név, a sikerek elkoptathatatlan diadala adott volt – a kissé megfakult dics?séget azonban sokszor nehezebb újrafényesíteni, mint elérni.

Pursang, csak így simán, ez lett az új márkanév. Két elszánt spanyol vette kezébe az irányítást, hogy újraélesszék a legendát. Jim Palau-Ribes és Roger Gubert – utóbbi a benzing?zt?l távol, szabásminták között tölti az idejét: az ? dolga a Pursanghoz tartozó divattermékek, ruházat, kiegészít?k tervezése. Jim tervezi a motorokat, illetve egyel?re csak a motort: a Pursang 450 névre hallgató modern krosszmotort. Az elszántság nagy, tervek vannak, a megvalósítás egyel?re még várat magára – bár 2009-t?l sokat vár a kis csapat.

2000-re nyúlik vissza a történet, amikor Jim szabadidejében a spanyol legenda újraélesztésér?l álmodozott. Kés?bb, autótervez?ként, a munkából hazaérve, az otthoni íróasztalnál skiccelte terveit a terepmotorról. A tervek egyre konkrétabbak lettek, a CAD programok használatával el?kerültek a háromdimenziós látszattervek; jöv?re legyártanák az els? prototípust.

Hogy jobban érezzék a Bultaco lüktetését, teljesen gyári állapotra restauráltak két 1970-es évekbeli Pursangot. Az új modell természetesen új alapokból indul: a cél egy igazán modern krosszmotor, ami néhány „jó elgondolást” tovább ment az akkori nagy koponyáktól. Alapvet?en alacsonyabb motort terveznek, mint amit az aktuális konkurencia kínál. Alumíniumöntvény váz, 450 köbcentis négyütem? – vagy opcionálisan 250 köbös -, egyhengeres motor, Öhlins els?-hátsó futóm?.

Szép lenne, ha megvalósulna. Elég lehet két lelkes ember er?feszítése, hogy gyárilag versenycélú motorkerékpárokat forgalmazzanak?