EST. 2002

Senior TT: McGuinness rekorddal els?

A Senior TT gyakorlatilag kétórányi eszeveszett rohanás. Itt még egyszer, utoljára mindent beleadnak a versenyz?k, hogy a lehet? leggyorsabban döngessenek végig a 62 kilométeres történelmi pályán – két rövid megállással – összesen hatszor.

Az els? pilóta tegnap 10:30-kor vágott neki a falukon, városokon, és egy fest?i hegyi szakaszon keresztül vezet? versenynek. Majd 10 másodpercenkénti indítással a nyomában a többiek. Összesen 85-en. A verseny a magyarok számára gyakorlatilag két emberr?l szólt: McGuinnessr?l és Biterr?l. John McGuinnessr?l azért, mert ezen a TT-n ? osztotta a lapokat. Hétf?i superbike gy?zelme után a superstockban és a supersportban is elhalászták el?le az aranyat, ezért várható volt, hogy pénteken koppanásig húzza, hogy megszerezze idei második gy?zelemét. De emellett volt még egy másik elintézend? ügy is: mindenki azt várta, hogy ezen a napon McGuinness átlépi a 130 mérföld/órás (210 km/h) kör-átlagsebességet.

McGuinness átlépte a 130 mérföldes álomhatárt

Az angol tulajdonképpen úgy versenyzett, mint akit csak ez utóbbi érdekel. Az els? körben megközelítette, majd a második körében beállította az új rekordot: 130,8 mérföld/óra! Közben tetemes 28 másodperces el?nyre tett szert, leger?sebb ellenfelével, Guy Martinnal szemben. Innent?l McGuinness igazából csak cirkált a pályán, és úgy játszott ellenfeleivel, mint macska az egérrel. El?ször kicsit kiengedett, majd megint belehúzott. Közben Martin ledolgozott 10 másodpercet, majd megint lemaradt és húszon túlra került. McGuinness ismét lazított, Martin megint közeledett… és így tovább.

Hutchinson jött be harmadiknak

Érdekes mennyire másképp motorozik a két pilóta. McGuinness minden lépésén határozottság, és tudatosság látszik. Amikor a kanyarhoz ér, határozottan fékez, ledönt, ráigazít, majd kigyorsít. Ellentmondást nem t?r? stílusban, és rettent? gyorsan. Ugyanakkor Guy Martin, mint a higany folyik végig a pályán. Nála sehol egy er?ltetett akció. Szinte nem is látni a mozdulatait, valósággal egybeúsznak a kanyarok az egyenesekkel, – miközben azért ? is villámgyorsan pergeti maga alatt a pályát. Egyel?re azonban egyértelm?en McGuinness a nyer?: végül közel félperces el?nnyel nyert az immár 13-szoros gy?ztes.

Bitter kicsit hátrébb küzdött az elemekkel, és gy?rte maga alá az izzadságos kilométereket, – illetve ellenfeleit- miközben a lassabb pilóták mellett a mez?ny közepén néhány kiesett versenyz? kikerülésével, illetve a stressz és a hosszú versenytáv kombinációjával járó alkari fájdalmakkal is meg kellett birkózni. Az els? boksz-kiállásnál minden rendben volt. A csapat villámgyorsan tankolt, így Bitti két további helyet lépett el?re. A következ? körökben tisztult a kép, megszilárdultak az er?viszonok, és Bitti két stabil körrel ?rizte a helyét. A második tankolás is villámgyorsan ment, és Bitti a Suzuki GSXR 1000-t leszabályzásig forgatva robbant ki a boksz-utcából, hogy nekivágjon a Senior TT utolsó etapjának.

Bitti végül a 47. lett

A TT különleges versenyforma. A Tourist Trophy önmagában is azt jelenti, hogy hosszabb távról van szó. A Man TT-n a pilóták egyesével indulnak, tehát lekörözés a hagyományos értelemben nincsen, mert mire az utolsó elrajtol, az els? már a fél pályán is túl jár. Bizonyos értelemben mindenki a saját versenyét futja. És mindenkinek meg kell tennie a távot, függetlenül attól, hogy az els?k hol járnak. Egy ilyen pillanatnyi félreértésbe keveredett bele Bitter. Az ötödik kör végén a mellette haladó versenyz? már a hatodik körét fejezte be, ezért leintették. Közben leintették Bittert is, aki a boksz-utca végén lév? pálya-kijárathoz vezette a motorját. Ebben a pillanatban kapott észbe, hogy ez nem is neki szólt! De aki itt elhagyja a pályát annak nincs visszaút. Így Bitter csak összesen öt kört teljesített. A rendez?k azonban saját hibájukat elismerve korrigálták Bitti idejét, így a 47. helyen zárta a versenyt a magyar pilóta.

Nincs TT nélkül

A 100. évfordulós verseny utolsó félórája a múlt és a jelen nagyjaié volt. Lélegzetelállító motorokon egyszerre volt a pályán Giacomo Agostini, Phil Read, Dieter Braun, Carl Fogarty, Noriyuki Haga, Cal Caruthers és még egy sor olyan versenyz?, akik neve már önmagában a motorsport történelmének része. Fantasztikus látvány, olyan ami általában egy életben egyszer adódik. A tiszteletkört követ?en a motorok a boksz-utcában zárják a TT hetét. A színes forgatagban lépni sem lehet a motorok között. Mindenki fényképezteti magát, aláírásokat, vagy interjút kér a múlt nagyjaitól.

Harris (képen) még megúszta a szerdai bukást, de a 34 esztend?s Marc Ramsbotham már nem. Az újonc nevét tegnap kés? délután hozták nyilvánosságra

A boksz-utca falán állok, felülr?l látom a tömeget. Közben a háttérben folyamatosan kommentálják az eseményeket, én pedig próbálom kihallani, hogy történik-e még valami. A szpíker kisé monoton. Valaki bukott a pálya huszonhatodik mérföldjénél. Még a Senior TT versenyen. Meghalt. A helyszínen. A tömeget figyelem. Csak néhányan hallják, azok felfelé néznek. A szpíker folytatja. A hegyi szakaszon a néz?k közé esett. A helyszínen tartózkodó orvos csoport megállapította, hogy egy néz? a helyszínen az életét veszítette. Egyre többen hallgatjuk. Egy további néz?t korházba szállítottak. Az orvosok ott állapították meg a halált. Ezt már úgy a tömeg fele hallja, kisebb a zsivaj. A szpíker más hírekkel folytatja. Néhány perc múlva már Agostinit tapsolják.

Próbálom megtudni, hogy ki lehetett az. Egy id?s sportbírót kérdezek. Barátságos, de nem árulhatja el, mert a családdal még nem közölték. És az ilyen dolgokat nem szokás a hangosbeszél?b?l megtudni. Ez is a TT.

Petró Lajos

ugrás fel