A 2-es rajtszámú Honda félrehúzódik. Gazdája értetlenül szemléli a motor hátsó traktusát, majd kétségbeesetten omlik össze a Fireblade nyergében. 18 másodperccel vezetett már a második helyezett el?tt. Nem tudta vele senki felvenni a versenyt. Úgy szórta a rekordokat az életveszélyes körön, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne. Közel volt már a 16. gy?zelem. Nagyon közel. John McGuinness drámájával fejez?dött be a 102. Tourist Trophy.
Hullottak a sztárok az idei TT utolsó versenyén. Bruce Anstey már az els? körökben pálya mellé parkolta Suzukiját, McGuinness-szel és Guy Martinnal a lánc babrált ki, a Superport- és a Supertock-bajnok, Ian Hutchinson pedig az utlsó kör el?tt hasalt el. A verseny részletei hamarosan, de el?tte egy kis kitekint?.
McGuinness, az él? TT-Leganda
Az 1911 óta változatlan formában megrendezett SeniorTT a versenyek versenye, a Tourist Trophy záróakkordja. John Surtees, Giacomo Agostini, Mike Hailwood, Geoff Duke, Joey Dunlop. Csak pár név, akik megnyerték már ezt a viadalt. A motorversenyek Indy 500-a ez futam.
Minden évben ennek van a legnagyobb presztizse, minden évben erre a trófeára fenik leginkább a fogukat a motorosok. Ezen viadalon gy?zni még édesebb, mint a többi géposztály versenyén. Aki itt nyer, az egy Isten. A SeniorTT maga a Tourist Trophy, az elmúlt 98 év minden apró és legendás pillanatának gy?jteménye.
Hailwood, a SeniorTT császára
Az els? viadalon még 500-as egyhengeres és 585 köbcentis, kéthengeres gépek versenyezhettek. Egy Oliver Godfrey nev? ember nyerte meg, egy Indián nyergében. A következ? évt?l egészen 1984-ig 500 köbcentiben limitálták a motorok henger?rtartalmát a királykategóriának számító SeniorTT-n. Az évek során persze, a m?szaki szabályokat alakítani kellett a kor követelményeinek megfelel?en.
A négyütem? motorok megjelenésével volt már 750 köbcentiben maximalizálva a henger?rtartalom, 1998-tól pedig az ezres gépek uralkodnak a SeniorTT-n. A szabálykönyv szerint a brit superbike bajnokság regulái vonatkoznak a motorok felkészítésére. Négy és három hengeres konstrukcióval 750 és 1000 köbcenti között, kéthegeres konstrukcióval 750 és 1200 köbcenti között lehet nevezni.
Agostini 1966-ban
A legtöbb SeniorTT gy?zelemmel Mike Hailwood büszkélkedhet, 7-szer nyerte meg a legendás versenyt. Az örökranglista második helyezettje Giacomo Agostini 5 diadallal. A harmadik helyen áll 4 els?séggel Joey Dunlop, John Surtees, Stanley Woods és John McGuinness négyese, de a gy?ztesek között felt?nik még – talán a mai fiataloknak is ismer?s vagy ismertebb név – Carl Foggarty is, aki az idei versenyt a pálya mell?l követte figyelemmel. Azt a versenyt, amin akár újra történelem íródhatott volna, de az égiek úgy döntöttek, hogy elég volt már idénre McGuinness 15., és Michael Dunlop els? diadalát beírni a históriás könyvekbe.
Nekünk, magyaroknak azért tartogatott egy, a többieknek talán piciny, de számunkra annál nagyobb tettet a verseny. És talán Talmácsi Gábor MotoGP-s szerz?dése mellett ennek is tudunk örülni, mert legalább akkora, magyar (motor)sporttörténelmi pillanatnak számít Bitter Sándor 26. helyezése.
Bitti számára emlékezetes marad a 2009-es TT
Bitti majd’ kiugrott a b?réb?l a futam után, hiszen nem gondolta volna, hogy a Superstock versenyen elért 29. helyezésénél is képes jobbra. Emiatt a bravúros verseny miatt kicserélték a rajtszámát is, így nem a 65-ikként, hanem 54.-ként vághatott neki a hat körös száguldozásnak. Bittinek hatalmas gratula innen a [motorinfo.hu] szerkeszt?ségéb?l, a rajogóknak pedig egy ígért: ha haza jön Sanyi, részletesen kikérdezzük ?t a TT-r?l.
Gyászol a TT
|
|
Sajnos az idei év sem múlt el halálos baleset nélkül. John Crellin, egy 58 esztend?s mérnök az idei TT egyetlen halálos áldozata. Tapasztalt versenyz?nek számított. A szerencsétlen baleset a pálya hegyi szakaszán történt. |
John McGuinness-nek nem igazán volt miért örülni a zárónapon. ? mindent megtett azért, hogy még egy diadallal b?vítse gy?jteményét, ami egy újabb mérföldk? lett volna a TT históriájában, hiszen beérte volna a SeniorTT gy?zelmek tekintetében Giacomo Agostinit. A házi feladatát már megírta, 18 másodperccel vezetett a csapattárs, Steve Plater el?tt. A negyedik körben egyszer?en leszakadt motorjáról a lánc. Így fejez?dött be számára a talán eddigi legszerencsétlenebb Tourist Trophy-ja.
Miután Bruce Anstey már az els? körben elbúcsúzott – kigyulladt a motorja a hegyi szakaszon -, Guy Martin pedig hasonló sorsra jutott, mint McGuinness – az ? lánca is elszakadt -, Steve Platernek így sima liba volt a verseny. Plater még csak a harmadik Tourist Trophy-ján indult, de már a második gy?zelmét aratta a Mountain Course-on.
Steve Plater, az új király
Tavaly a Supersportot nyerte, idén meg három negyedik hely után a legpatinánsabb viadalt. Ehhez jön még a 2007-es Macao-i diadal: így már azért szép gy?jtemény ez. Ian Hutchinson ötödik körben bemutatott bukása egyben azt is jelentette, hogy a TT összetett gy?zelmet elvesztette két diadala ellenére. A Joey Dunlop trófeát így Plater vihette haza. 84 pontot gy?jtött össze, Hutchinson 74-gyel a második, Guy Martin 56-tal a harmadik, John McGuinness 52-vel a negyedik helyen fejezte be a 2009-es Man-szigeti versenyt.
A visító négyhengeresek mellett fura látványt nyújtott az els? öko-nagydíj, az idén debütált zéró emissziós kategória, a TTXGP. Elektromos, üzemanyagcellás és hidrogénhajtású motorok indulhattak ebben a géposztályban. A menetkész motorok minimum 100, maximum 300 kilót nyomhattak a mérlegelésnél. Hosszuk legfeljebb három méter lehetett, szélességük pedig egy méter.
Rob Barber
Minden induló járm? tölthet? kellett legyen egy normál 240 voltos váltóáramú konnektorról, illetve nem lehetett 13 Ampernél nagyobb áramigényük. A versenyz?k futam közben egyszer sem állhattak meg és egyszer sem töltették újra telepeiket. A versenytáv egy kör volt számukra. Az els? TTXGP gy?ztes, Rob Barber 25 perc és 53 másodperc alatt teljesítette a 60 kilométeres távot, ami belül volt az 1966-ban felállított 50 köbcentis körrekordon. 13 hibrid vágott neki a viadalnak, 8-an értek célba.
Ezzel véget ért a 2009-es Tourist Trophy. Reméljük, sikerült pár érdekes információval szolgálni err?l az egészen különleges versenyr?l. A kisebb-nagyobb hibékért ez úton is elnézést kérünk a több lexikális tudással bíró olvasóinktól. Még azonban nem értek véget a TT-s élmények a [motorinfo.hu]-n. Amint lehet, Bitter Sanyival kielemezzük az idei viadalt, és a dics? múltnak is utána járunk majd picit. Akik lemaradtak volna az idei versenyekr?l, alább összegy?jtöttük számukra az idei TT összefoglalóit.
Legutóbbi hozzászólások