Összegzés: Szebb, látványosabb idomzatot kapott a népszerű Honda PCX125, ám nem ez az egyetlen újdonság a modell kapcsán. A 2021-es változat már kulcs nélkül indítható, lényegesen több holmi fér el az ülés alatti csomagtérbe, és beépített USB-C-csatlakozóról tölthetőek a vezető, valamint az utas erre alkalmas elektromos eszközei. Nem maradt érintetlen az erőforrás sem, ugyanis ezentúl „enhanced Smart Power+” (eSP+), azaz alacsony belső súrlódású, Euro 5-ös hajtómű dolgozik a PCX-ben, a biztonságos gyorsításokról pedig a gyár saját fejlesztésű kipörgésgátlója, a HSTC (Honda Selectable Torque Control) gondoskodik. Mindezt megkoronázza a továbbfejlesztett vázszerkezet, a hosszabb hátsó rugóút, valamint a szélesebb első és hátsó abroncs.
Kétségtelen, hogy a PCX125 a Honda kínálatának egyik legsikeresebb modellje, hiszen 2010-es megjelenése óta több mint 140 000 darab talált gazdára Európában. Népszerűségének titka, hogy a gyártó évről évre tökéletesítette a típust, ami a folyamatos fejlesztések gyümölcseként tökéletes – egyszersmind divatos és praktikus – városi jármű lett. Pont olyan könnyű átvágni vele a dugókon, mint leparkolni a zsúfolt belvárosi utcákban.
Nem véletlen a PCX elnevezés sem. Az „X level of Personal Comfort” (magyarul a személyes kényelem legmagasabb szintje) kifejezésből alkotott betűszó arra utal, hogy a kimagasló minőség, a pihentető üléshelyzet, a hatékony időjárás-védelem és a zárt bukósisakot elnyelő, nyereg alatti raktér is a vezető kényelmét, elégedettségét szolgálja. Persze nem csak a fentiekből fakad a PCX125 páratlan népszerűsége, tekintve, hogy az alacsony karbantartási költség és vételár, valamint a kiemelkedő ár/érték arány is nagyban hozzájárult sikeréhez.
A 2010-es PCX az első sorozatgyártású motorkerékpár volt Európában, amihez start&stop rendszert kínáltak, a két évvel később bemutatott változat pedig az első eSP erőforrással felszerelt kétkerekűként állt a nagyközönség elé. Folytatásként 2016-ban jött a hatékony, immáron Euro4-es hajtóművel felszerelt új nemzedék, majd két évvel később a nagyobb csúcsteljesítményű, átdolgozott vázzal és idomzattal színre lépett a PCX125.
Persze a Honda mérnökei ezt is tudták fokozni: a 2021-es modell vadonatúj erőforrást, vázat és idomzatot kapott, így még kényelmesebb, tartósabb és stílusosabb lett. A friss fejlesztések mindegyike azt szolgálta, hogy a PCX továbbra is Európa egyik legkedveltebb motorjaként róhassa az utakat, valódi segítséget nyújtva a mindennapokban.
Messziről felismerhető, hogy a PCX125 áll előttünk, de a 2021-es változat formavilága merészebb, mindazonáltal érettebb lett. Olyan látványos részletek teszik igazán vonzóvá, mint az új, karakteresebb burkolat vagy éppen a továbbfejlesztett, még hatékonyabb LED-lámpák. Persze ennél kézzelfoghatóbb előnyei is vannak az új váznak és idomzatnak, nőtt ugyanis a nyereg alatti csomagtér mérete, a kesztyűtartóban pedig helyet kaphatott egy USB-C-töltőaljzat. Szót érdemel az új, a mérnökök által csak „szélesvásznúnak” hívott műszeregység is, melyen összes fontos információ megjelenik a robogóról, miként a gyújtást és ülésnyitást vezérlő okoskulcs (Honda Smart Key) is hasznos, alapáron kínált felszerelés a PCX-hez.
A legfontosabb változás kétségtelenül a hatékonyabbá tett, négyszelepes Smart Power Plus (eSP +) erőforrás megjelenése. Ez teljesítmény és forgatónyomaték terén is túltesz elődjén, s hogy könnyű legyen megzabolázni, a Honda saját fejlesztésű kipörgésgátlója (HSTC) felügyeli a gyorsításokat. Magát az erőforrást átdolgozott acél csőváz öleli körbe. Ez és a hosszabb hátsó rugóút, illetve a szélesebb abroncsgarnitúra is azt szolgálja, hogy még kényelmesebb legyen az utazás a PCX125 nyergében.
A 2021-es PCX125 az alábbi négy színben elérhető:
Matt Dim Gray Metallic **ÚJ** (ezüstmetál)
Pearl Jasmine White (gyöngyházfehér)
Candy Luster Red (piros)
Matt Galaxy Black Metallic (metálfekete)
- Teljesen új idomzat, futurisztikus megjelenés
- Vadonatúj LED-fényszóró egyedi nappali menetfénnyel
- Nagyobb méretű nyereg alatti csomagtér
- USB-töltő a kesztyűtartóban
- Kulcsnélküli indítás és ülésnyitás
A PCX125-ök közös jellemzője a harmonikus, egyszersmind karakteres formavilág, s ezt hivatott hangsúlyozni a feltűnő, többtónusú fényezés is. A hagyománnyal a 2021-es változat tervezésekor sem szakítottak, de a korábbinál is merészebb, modernebb köntösbe öltöztették a mérnökök a közkedvelt modellt.
Új a PCX125 LED-es fényszórója is. A látványos lámpatest már messziről felismerhetővé teszi a modellt, egyben ki is emeli a robogók szürke tömegéből, hiszen öt diódacsík fut egymással párhuzamosan. Ugyancsak egyedi a farrész, itt X alakú, többlencsés, térhatású lámpa gondoskodik az egyedi megjelenésről.
Az átrajzolt részletek egytől egyig azt szolgálják, hogy drámai hatást keltsen a PCX. Az első idom például „derékban” karcsú, ám felfelé haldva egyre terebélyesedik, majd az enyhén sötétített, jellegzetes alakú plexi teszi fel rá a koronát. Az egyedi formaterv eredményeként úgy javult a PCX125 időjárás-védelme, hogy közben nem nőtt a tömege.
A formatervezett nyeregnek köszönhetően még nagyobb kényelemben robogózhat vezető és utasa, a magas pilóták pedig minden bizonnyal nagyra értékelik majd, hogy előre és oldalirányban egyaránt 30-30 mm-rel nőtt a lábtér. Noha az ülésmagasság továbbra is 764 mm, az átlagos testalkatúak lába is könnyedén talajt érhet, főként hogy a nyereg első része csak 540 mm-re esik a talajtól.
Miként említettük, megújult a váz és az idomzat, ezáltal 2,4 literrel nőtt a formás nyereg alatti csomagtér befogadóképessége, így már 30,4 liter áll a poggyászok rendelkezésére. Ez azt jelenti, hogy a PCX-ben kényelmesen elfér egy zárt bukósisak és sok egyéb apróság is. Fontos továbbá, hogy a korábbi szivargyújtóaljzat helyett USB-C-csatlakozó található a kesztyűtartóban, tehát még egyszerűbbé vált például az okostelefonok töltése.
A mérnökök figyelmességéről tanúskodik az is, hogy sajátos formájú tanksapkát terveztek a 2021-es PCX125-höz, illetve egy mélyedést is kialakítottak a „kupaknak”, így biztos helyre tehetjük, amíg tankolunk. A motor mindennapi használatát a kulcsnélküli indítás is nagyban megkönnyíti, lévén, hogy a PCX125 Smart Key névre keresztelt okoskulcsa nemcsak a gyújtáskapcsolóhoz és az ülés alatti tárolórekesz nyitómechanizmusához kapcsolódik, hanem az – extraként rendelhető – 35 literes felső dobozt is nyitja-zárja. Működése rendkívül egyszerű, hiszen zsebre rakott kulcsot automatikusan zárja a top case-t, ha a vezető távol van, és nyitja, amint újra a jármű közelébe ér. Az újdonság bevezetése ellenére a hagyományos módszer is működik, azaz kulccsal oldható a zárszerkezet.
Az új műszeregység adatai a nagy, könnyen leolvasható karaktereknek hála még gyorsabban leolvashatóak. Az inverz, sötét alapon világos képernyő többek között a pillanatnyi sebességről, a futásteljesítményről, az aktuális üzemanyagszintről, az átlagfogyasztásról tájékoztat, továbbá napi számláló is helyet kapott rajta és a start&stop rendszer visszajelzőjét ia magában foglalja.
Szép, klasszikus motorokat idéző részlet, hogy hagyományos bilincsek és továbbfejlesztett gumiszilentek tartják a széles, krómozott kormányt, melynek alakja természetesen a PCX könnyed, magabizros irányítását szolgálja.
Változott az utaskapaszkodó kialakítása is. Az új alkatrész karcsúbb, egyben 310 g-mal könnyebb elődjénél, és átdolgozott formája révén kényelmesebb utazást szavatol a hátul ülőnek.
- Alacsony belső súrlódású, folyadékhűtésű, négyszelepes, SOHC-vezérlésű Honda eSP (enhanced Smart Power) erőforrás
- Szériatartozékként kínált Honda Selectable Torque Control (HSTC) és Alapjárat-leállító Rendszer
- Megfelel az Euro5-ös előírásoknak
A PCX125 négyszelepes, SOHC-vezérlésű, folyadékhűtéses erőforrása 12,5 LE-s (9,2 kW-os) teljesítményt ad le 8750-es főtengelyfordulatnál, maximális forgatónyomatéka 11,8 Nm (6500 f./perc). A furatátmérő 52,4-ről 53,5-re, a lökethossz 57,9-ről 55,5 mm-re, a kompresszióviszony 11,1:1-ról 11,5:1-re módosult. A rövidebb lökethossz kettős előnnyel kecsegtet, tudniillik csökken az erőforrás belső súrlódása, nem mellesleg négyszelepes hengerfejet alkalmazhattak a mérnökök.
Bárhogy is, a PCX jóval dinamikusabban gyorsul elődeinél, végsebessége 98 km/h, míg kényelmes utazósebessége 90 km/h körül alakul. Mivel üzemanyagtartálya 8,1 literes és az új erőforrás mindössze 2,1 litert fogyaszt 100 kilométerenként (WMTC szabvány szerint mérve), akár 385 km-t is megtehetünk két tankolás között.
Hogy a vezető vizes, csúszós úton is magabiztosan gyorsíthasson a PCX-szel, immáron Honda Selectable Torque Control (HSTC) felügyeli a hátsó kerék tapadását, illetve tapadásvesztését. A tetszés szerint kikapcsolható menetbiztonsági eszköz észrevétlenül, a háttérben működik, csupán a műszeregységen felvillanó T betű utal rá, hogy kipörgött a kerék és a rendszer közbeavatkozott.
Az erőforrás fejlesztése során az eSP elnevezésű, alacsony belső súrlódást eredményező gyártási technológiát alkalmazták a Honda mérnökei, és több elmés megoldással – például a forgattyúházba épített olajszivattyúval – fokozták a motor hatékonyságát. Emellett kompakt kialakítású égéstér, 2 mm-rel nagyobb, 28 mm-es torokátmérőjű fojtószelepház és PGM-FI üzemanyag-befecskendező felel az optimális égési sebssségért és hőleadásért.
Sajátos részlet a főtengely középsíkjától eltolt dugattyú, ami kevésbé súrlódik a henger falán, ezáltal még hatékonyabb az erőforrás működése, azaz jobb hatásfokkal alakulhat a függőleges tengelyű mozgás forgóvá. A hengerfurat egyenetlen kopása ellen apró felületi vezetőhornyokkal megspékelt, öntött vashüvely alkalmazásával védekeztek a mérnökök. Ez a kialakítás jelentősen mérsékelte a dugattyúgyűrűket terhelő feszültséget és a belső súrlódást, míg a hidraulikus vezérműlánc-feszítő beépítésével minden eddiginél simábban jár és kevesebbet fogyaszt az erőforrás.
Tovább fokozza a hatékonyságot – a CRF450R-ből származó – olajfúvóka, mely azért felel, hogy egyenletes legyen a dugattyú és a motor hűtése, egyben pontosabb gyújtásidőzítést tesz lehetővé, megelőzve az úgynevezett kopogásos égés kialakulását. Fontos feladatot lát el az új, immáron hidraulikus vezérműlánc-feszítő is, hiszen így zajmentesen, kilengés nélkül fut a lánc és csökken az erőforrás belső súrlódása.
Az új PCX125-ben a forgattyúház jobb oldalára rögzítettették a kisméretű, de nagy hatásfokú radiátort, ezt apró és kifejezetten könnyű ventilátor hűti az alacsony súrlódási veszteség és légellenállás érdekében. A folyamatosan változó áttételű automatikus váltó (CVT) csapágyainak gördülési ellenállását három csekély súrlódású egységgel fogták vissza a Honda mérnökei, melyeket kifejezetten az adott rész terheléséhez méreteztek. Emellett optimalizálták a tengelykapcsoló és a szíjtárcsák működését is, hogy minél kisebb veszteséggel jusson el a teljesítmény a hátsó kerékre.
A modell elektronikus vezérlésű, szénkefe nélküli generátora önindítóként is szolgál (ACG), ezt az integrált egységet közvetlenül a főtengely végére rögzítik, s mivel nélkülözi az áttételt, valamint a szabadonfutót, működése jelentősen halkabb a hagyományos konstrukcióénál.
Álló helyzetben, behúzott fékkarral várakozva az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) három másodpercnyi alapjárati működés után automatikusan leállítja a motort, majd gázadásra azonnal újraindítja. A folyamat mindig gyors és gördülékeny, hála a generátorként is funkcionáló önindítónak, a szívási folyamat kezdetére beálló főtengelynek és az automatikus dekompresszornak. A rendszer ráadásul az akkumulátor állapotára is „odafigyel”, tehát ha egy bizonyos határérték alá esik a feszültség, ideiglenesen leáll az Alapjárat-leállító Rendszer működése, megelőzve az akkumulátor lemerülését.
A 2021-es modell fejlesztése során átalakították az erőforrás burkolatát és a lengőkart, mely így még jobban illik az új idomzathoz. A kipufogódob belső szerkezetének módosítása és a katalizátor áthelyezése csökkentette a károsanyag-kibocsátást, ezáltal a PCX125 könnyedén teljesíti az Euro5 szigorú környezetvédelmi előírásait.
- Jobb kezelhetőség és nagyobb élettartam az új, ellenállóbb acélváznak köszönhetően
- Hosszabb úton járó, vastagabb rugóátmérőjű hátsó rugóstagok fokozzák az utazási komfortot
- Stílusosabb kerekek és szélesebb abroncsok a jobb úttartásért
Alaposan átdolgozták az új PCX125 dupla bölcsővázát, így még tartósabb és ellenállóbb lett, ugyanakkor megmaradt a felhasználóbarát habitus és a pihentető üléspozíció is.
Tengelytávja 1315 mm, méghozzá 26,3˚-os villaszög és 80 mm-es utánfutás mellett, míg menetkész tömege mindössze 130 kg. Hogy még jobban passzoljanak az új idomzathoz, változtattak a felnik formáján is, a hátsó kerék átmérője pedig kisebb lett, immáron 13”-os méretű. Ezzel szemben az abroncsok mérete nőtt, a korábbi 100/80-14 és 120/70-14 helyett 110/70-14-es és 130/70-13-as köpenyek feszülnek az új felniken.
Az első felfüggesztés jottányit sem változott, a 31 mm-es csúszószár-átmérőjű villa rugóútja továbbra is 89 mm, viszont a hátsó felfüggesztésben vastagabb rugótekercseket találunk és a kerék mozgási tartománya kereken 10 mm-rel, 95 mm-re nőtt (valójában 11-gyel – az elődnél 84 mm volt!), hogy rossz minőségű, kátyús aszfalton is lágyan suhanjon a robogó.
A motor lassításáról kétdugattyús első féknyereg és 220 mm-es első tárcsa, valamint 130 mm-es hátsó fékdob gondoskodik. Hogy a PCX vészfékezéskor is megőrizze stabilitását, egycsatornás ABS felügyeli az első féknyereg működést.
A PCX125 vásárlói Eredeti Honda Kiegészítők széles választékából szemezgethetnek. Többek között túraplexi és 35 literes, kulcs nélkül nyitható túradoboz is elérhető a robogóhoz.
5. Műszaki adatok
ERŐFORRÁS | |
Konstrukció | Egyhengeres, folyadékhűtésű, SOHC-vezérlésű, négyütemű, négyszelepes eSP+ erőforrás |
Összlökettérfogat | 125 cm3 |
Furat x löket | 53,5 x 55,5 mm |
Sűrítési viszony | 11,5:1 |
Legnagyobb teljesítmény | 9,2 kW (12,5 LE)/8750 f./perc |
Legnagyobb forgatónyomaték | 11,8 Nm @ 6,500rpm |
Olajmennyiség | 0,9 L |
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER | |
Porlasztás | PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező |
Üzemanyagtartály befogadóképessége | 8,1 L |
Üzemanyag-fogyasztás* | 2,1 L/100 km (Alapjárat-leállító Rendszer nélkül, WMTC szabvány szerint) |
ELEKTRONIKAI RENDSZER | |
Indítás | Önindító |
Akkumulátor típusa és kapacitása | 12 V/7 Ah |
Generátor legnagyobb teljesítménye | 255 W |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló felépítése | Automatikus, röpsúlyos, száraz |
Váltó felépítése | V-szíjas |
Végáttétel | 10,65:1 |
VÁZ | |
Konstrukció | Dupla bölcsős, acél csőváz |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Méretek (hosszúság x szélesség x magasság) | 1935 x 740 x 1105 mm |
Tengelytáv | 1315 mm |
Villaszög | 26° 30’ |
Utánfutás | 80 mm |
Ülésmagasság | 764 mm |
Szabad hasmagasság | 135 mm |
Menetkész tömeg | 130 kg |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | 31 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópvilla 89 mm-es rugóúttal |
Hátul | Alumínium lengővilla és kétoldali rugóstag 95 mm-es rugóúttal |
KEREKEK | |
Elöl | Ötágú, öntött alumínum |
Hátul | Ötágú, öntött alumínum |
Felniméret elöl | 14M/C x MT2,75 |
Felniméret hátul | 13M/C x MT3,50 |
Abroncs elöl | 110/70-14M/C |
Abroncs hátul | 130/70-13M/C |
FÉKRENDSZER | |
Elöl | 220 mm átmérőjű tárcsa, 2 dugattyús féknyereg, ABS |
Hátul | 130 mm-es átmérőjű fékdob |
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA | |
Fényszóró | LED |
Hátsó lámpa | LED |
*A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.
** Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.
Legutóbbi hozzászólások