EST. 2002

Steve Parrish: Nézzük meg Dani adatait!

Marco Simoncelli, a Team San Carlo Honda Gresini versenyz?je csalódott a francia MotoGP-hétvége után. A csapat online portálán tett nyilatkozatában kifejti, hogy szerinte semmi rosszat nem tett, valamint kifejezetten sajnálja, ami Dani Pedrosával történt. Azt írja, a büntetést azért kapta, mert sokan kritizálták korábban.

„Szerintem büntetésem az elmúlt napokban rólam szóló duma eredménye. Most pedig (hagyjatok, mert) Barcelonára kell készülnöm.” – így zárja Simoncelli mondanivalóját a weblapon, a duma pedig, amire céloz, az a közte és Lorenzo között a verseny el?tti sajtótájékoztatón hallható kisebb szócsata nyomán robbant ki.

Sic és Lor kamaszhoz méltó megfontoltsággal és tisztelettel beszélt egymással a sajtó el?tt, a téma az el?z? gépé egyik kanyarja volt, ahol Sic tántoríthatatlansága miatt Lorenzo majdnem elesett, emlékszünk, a célrarából kifelé még Estorilban. A ‘beszélgetést’ végighallgató zsurnók imádták a m?sort, az olaszok f?leg. Sokat cikk született Sicr?l, stílusáról, és hogy ez miként csapódik le a versenyz?társakon. Kritizálták már páran túlzottan bevállalós versenyzése miatt Simoncellit a múltban számos alkalommal, de a mostani, le mansi eset kapcsán még a szakért?k sem értenek egyet.


Simoncelli-Pedrosa KO Le Mans 2011 by PlusMoto

A brit Eurosport kommentátorai 3-az-1-hez arányban szavaztak Simoncelli mellett: az alapján, amit ?k láttak, nem kellett volna megbüntetni Marcót, és a BBC-nél szakkommentátorként felkért Steve Parrish sem volt meggy?z?dve az olasz hibásságáról. A lehetséges helyzetek kivesézésében feldobta, Pedrósa talán ki akarta vezetni Simoncellit az ívr?l, amikor látta, hogy már mellette, s?t el?tte van. Err?l azonban addig nem kívánt véleményt alkotni, amíg meg nem nézték Pedrosa telemetria adatait. Ehhez van joga egyébként az FIM-nek, de nem valószín?, hogy eljutnak idáig.

Sok mindent bele lehet látni az adott balesetbe. Simoncelli szerint telemetriájából az derült ki, hogy ? ugyanott fékezett a kanyar el?tt, mint a korábbi körökben, ugyanakkor azt is elismeri, hogy nem akarta elengedni Pedrosát. „Nem akartam visszavenni, úgyhogy hagytam körülbelül egy méter helyet köztem és a padka között, hogy befordulhassunk.” – vázolja néz?pontját az esetr?l Simoncelli. „Láttam, hogy sz?k lesz, megpróbáltam korrigálni. Ebben a pillanatban kapta el a hátsó kerekemet és esett el.”

A Honda egyik hivatalos beszámolója is hasonlóan írja le az esetet: „A két motoros egyszerre közelítette meg a Chemin aux Boeuf sikánt. Az olasz kés?bb fékezett és küls? íven kezdte meg a bal kanyart, nem hagyva helyet spanyol riválisának, kettejük összeütközését okozva ezzel.” – míg Pedrosa ezt mondja: „Simoncelli megel?zött, én visszael?ztem, én voltam a jobb íven. Aztán felengedte a fékeket és belém jött, nem tehettem semmit ellene.” He just came into me, releasing the brakes and I could do nothing – az angol változatot azoknak mutatjuk, akik hozzánk hasonlóan nem hittek a szemüknek, hogy Pedrosa tényleg ezt mondja.

Alberto Puig, Dani menedzsere, évtizedes múltra visszatekint? mentora és barátja szokásához h?en roppant szókimondó volt, amikor az esetr?l kérdezték: „Régóta beszélünk arról, hogy Simoncelli veszélyes, szerintem még tudatlan is, fogalma sincs hogy mi történik körülötte. Ezt az embert meg kell fenyíteni, remélem kezdeni fog valamit a Biztonsági Bizottság, mert nem ez volt az els? eset. Estorilban már figyelmeztették, Lorenzo is beszélt vele, de látszólag nem érdekli senki. El?ször is már maga a man?ver sem volt helyénvaló, ugyanis Pedrosáé volt a pozíció, de Simoncelli csak azért is megpróbálta beer?ltetni, másodszor pedig miatta esett el és törte csontját valaki. Ez komoly dolog.”

Puig bizonyára elfogult Pedrosával szemben, de még a semleges néz?pontúak is van, hogy Dani mellett „szavaznak”, lásd Rossit például: „Szerintem ezúttal Simoncelli túl kemény volt,” – nyilatkozta a Doki – „talán túl agresszív volt a man?ver, hiszen Daninak nem maradt helye védekezni. Szerintem hibázott is Simoncelli, hiszen a verseny azon szakaszában er?sebb (gyorsabb) volt, talán nem féktávon kellett volna megpróbálnia az el?zést, hanem mondjuk a következ? körben.”

Eltér? néz?pontok, eltér? vélemények, megváltoztathatatlan tények: Daniel Pedrosa kulcscsontja törött, Simoncellit?l elvettek kilenc világbajnoki pontot azzal, hogy megbüntették, de persze Dani is minimum 16 ponttól esett el, és akkor azt még nem is tudjuk, hogy ki kell-e hagynia egyet is a következ? versenyekb?l. Az az érzésünk komoly, precedens érték? ügy lesz ez, f?leg hogy Le Mans el?tt számos versenyz? (köztük Lorenzóval és Stonerrel) hivatalos panaszt nyújtott be Super Sic személye, pontosabban versenyzési stílusa ellen a Dornánál. Simoncellit meghurcolhatják.

És akkor ott van még a büntetés jogossága. Biztos felel?sségre lehet vonni a versenybíróságot is, de ki fogja ezt megtenni, illetve kell-e egyáltalán? Hibázott Sic, vagy netán akarattal történt mindez? Mondani bármit lehet. Lehet hogy simán bele kéne tör?dnünk és nem firtatni  a döntést, mint egy-egy, a bíró által talán elnézett gólnál fociban? Vagy netán hallgatni kéne a tapasztalt öregre, és ahogy Parrish is javasolta, az FIM-nek telemetriáig bele kellene ásnia magát a történetbe? Talán igen, hiszen a versenyz?k biztonsága a legfontosabb, az meg érthet? módon nem tetszik senkinek, ha egy ámokfutóval kell egy rajtrácsra felállni. Kérdés, hogy ámokfutó-e Simoncelli?

UPDATE:

Meger?sítették Daniel Pedrosa jobb kulcscsonttörését. A 25 éves spanyol egy éjszakát a korházban töltött, de egyel?re még nem döntötte el, hogy m?téttel és egy újabb fémlappal megpróbálja-e felgyorsítani gyógyulását, vagy a bal vállának sérülése során adódott komplikációkból tanulva inkább nem kockáztat és hagyja magától beforrni a csontot. Akárhogy is, a MotoGP következ?, június 5-i catalunyai fordulóján Dani részvétele – idézzük – kérdéses.

ugrás fel